Elemzőt kérdeztünk: meddig támogatja az ellenzéki média Magyar Pétert a botrányos mondatai után?
Mint ismert: a Tisza Párt elnöke kijelentette, hogy a számára nem kívánatos sajtó munkatársait „belöki a Dunába”.
Illegális adatbázis segítségével hajthatták végre azt a mozgósító kampányt, amelynek keretében egymillió, névre szóló SMS-t küldtek ki.
A rendszerváltás óta a legnagyobb és a legtöbb embert érintő választási csalás során körülbelül egymillió embert értek el a baloldali kampányközpont működtetői – értesült a Mediaworks Hírcentruma.
A Hírcentrum információi szerint a szolgáltatók és a hatóságok közös vizsgálatából kiderült, hogy egy közbeiktatott cégen keresztül gyakorlatilag az ország lakosságának tizedét, mintegy egymillió embert elérő SMS-kampányt a Bajnai Gordon volt szocialista kormányfő és titkosszolgálati minisztere, Ficsor Ádám által kiépített DatAdat csoport osztrák leánycége rendelte meg. Ugyanez a cég biztosította a művelethez szükséges hatalmas adatbázist is.
Az üzeneteket nem célzottan a szimpatizánsoknak küldték, hanem targetálás nélkül minden rendelkezésre álló telefonszámra. Ezért történhetett meg, hogy még a kormány egyes tagjai, jobboldali közszereplők és újságírók is kaptak mozgósító SMS-t az elmúlt napokban.
A Mediaworks Hírcentrumának nyilatkozó informatikai szakértő úgy látja, olyan akcióról van szó, amely során nem válogattak a célszemélyek között. A cél egyértelműen mennyiségi volt, azaz a minél nagyobb számú választópolgár elérését tartotta szempontnak a baloldali kampánystáb vezetői köre.
A szakértő arról is beszélt, hogy a DatAdat által kivitelezett precíziós akciók nem újkeletűek. Céljuk, hogy személyre szabott üzenetek segítségével olyanokat tartsanak otthon a választások napján, akik bizonyosan a kormányoldalt erősítenék, illetve azokat a szavazókat mozdítsák meg, akik a baloldalra húzhatják az ikszet. A közösségi médiumokon keresztül tehát főként a bizonytalan választókat veszi célba.
A Mediaworks Hírcentrum összegzése alapján a Bajnai Gordonhoz kötődő DatAdat csoportról az elmúlt időszakban már kiderült, hogy körülbelül tucatnyi országban, köztük Bulgáriában és Észak-Macedóniában is befolyásolták a politikai folyamatokat. Úgy tudni, éppen az adathalász cég dönthette el ősszel a baloldali előválasztást Márki-Zay Péter javára, de a baloldali miniszterelnök-jelölt ebédjét is a vállalkozás fizette egy vecsési kampányrendezvényen. Utóbbi tiltott kampányfinanszírozásnak minősülhet.
A DatAdat külföldi szakemberei Ausztriában dolgoznak a magyar kampány befolyásolásának. Ennek részeként álprofilokat hoznak létre a közösségi oldalakon és bérkommentelőket is fizetnek annak érdekében, hogy a baloldali tartalmak elérését segítsék ezeken a platformokon. A DatAdat tulajdonosi köre az amerikai Demokrata Párt baloldali, progresszív ágánál kiépített kapcsolatrendszerét felhasználva profilozza a választókat, ami akár az április 3-i országgyűlési választásokba való külföldi beavatkozás gyanúját is felvetheti.
A cégháló finanszírozási háttere egyébként átláthatatlan, akár offshore hátterű cégekkel is kapcsolatba hozható.
Nyitókép: montázs / Mandiner