és egyre inkább úgy tűnik, hogy, mint mondta, „ezt el kell engednünk”, hiszen sokkal hangsúlyosabb „a generációs élmény tipizáló ereje”.
Érdemes elgondolkodni azon, hogy a következő ifjúsági kutatás végterméke ne egy keresztmetszeti kép, hanem egy multidiszciplináris nézőpontból megközelített riport legyen, „egy mozaikképekből összerakott patchwork-takaró” – vetette fel Domokos Tamás. Ezzel Szabó Andrea is egyetértett, kiemelte, hogy az első nagymintás kutatás adatfelvétele óta eltelt több, mint húsz év szép volt, „de ez volt az utolsó húsz év”. Mint mondta, számos olyan más módszer van, amivel jobban megismerhetjük a magyar ifjúságot, mint a nagymintás vizsgálat, hogy úgy tűnik, el kell ezt engedni.
A 2020-as évek fiataljai olyan gyorsan változnak, hogy ezt a differenciáltságot ezek a nagymintás kutatások nem tudják megfelelően bemutatni.
Pillók ehhez hozzátette, hogy az említett sokszínűséggel már a kérdőívek összeállításában is találkoznak. „Tíz éve kevesebb volt a diverzitás, manapság sokkal nehezebb tipikus élethelyzeteket kiragadni” – hangsúlyozza.
A módszertani diskurzus végén Szabó Andrea mondta ki a konklúziót: „le kell ülni nyolc-tíz, témához értével, magunkra kell csukni az ajtót, és kitalálni, mi a jó irány”. Mint mondta, annyira differenciáltá vált az ifjúság, hogy először a kutatóknak egymást kell meggyőzniük, mi az, ami fontos, és mi az, ami nem kutatható. „Vitára vagy ha úgy tetszik érvütköztetésre van szükség” – összegezte.
Aczél Petra kifejezte meglepettségét annak kapcsán, hogy a kerekasztal-beszélgetés résztvevői elbizonytalanodtak valamelyest a nagymintás kutatás szükségességében, és feltette a kérdést, hogy valóban nincs létjogosultsága a „mélyfúrásnak”, és hogy csak azoknak kell-e összeülniük, akik értenek a témához. „Amíg a számoknak ekkora ereje van, muszáj nagyobb mintákkal kutatni” – szögezte le Domokos Tamás.
„Hogyne lenne létjogosultsága egy nagymintás kutatásnak”
– vágja rá a Mandiner kérdésére Székely Levente. A kérdés inkább az, hogy az ilyen – az ifjúságkutatás esetében nyolcezres – nagy mintának van-e értelme, vagy kisebb mintával is elég lenne dolgozni – teszi hozzá. Mint kifejti, egyetért a kutatótársaival abban, hogy a kisebb mintán, tematika szűkítésben végzett gyorsabb kutatások során folyamatosabb visszajelzést kaphatunk arról, hogy milyen az új nemzedék.
Nyitókép: Holla Dániel/MCC