Elsősorban a Mária-szeretet kötötte össze őket, kilencéves korukban ugyanis mindketten elveszítették édesanyjukat, ami nemcsak érzelmileg, de szellemileg is meghatározó lett a további életükre. Szintén közös, hogy Pio atya szentté avatási eljárását ők kezdeményezték Rómánál 1972-ben, alig négy évvel a szent elhunyta után. Wyszyńskinek továbbá nagy szerepe volt abban, hogy Wojtyła elfogadta a jelölést és vállalta a pápaságot, és Wyszyński valóságos diadala volt a kommunista büró felett, amikor az új pápa 1978-ban hazájába visszalátogatott. 1981-ben pedig a saját életét ajánlotta fel Istennek, miközben a pápa kórházban lábadozott a hírhedt merénylet után. Végül talán az sem véletlen, hogy még ebben az évben kihirdetésre került a pápa harmadik, Laborem exercens című enciklikája, mely a munkáról, a munkások jogairól szól. Mindezek a lelki, politikai és jogi kérdések az akkor már halott Wyszyńskinek ugyancsak alapvető jelentőségűek voltak egész életében.
Társadalom és politika
Lengyelország 1772, 1792 és 1795 során elvesztette államiságát, orosz, porosz és osztrák uralom alá került. Wyszyńskit a történelemnek ez a 123 éven át tartó szakasza arra tanította, hogy vannak állandó és nem állandó képződmények a lengyelség történetében.
Úgy tartotta, hogy a család és a nemzet állandó, s mint ilyenek, nem intézmények, hanem élő organizmusok.
Az intézmények viszont – például az állam, a pártok vagy a kormány – folyamatos változásban vannak, s amikor nem volt lengyel állam, akkor a nemzet fennmaradását az egyház biztosította. Ez a gondolat vezette el aztán az állam és egyház szétválasztásának kérdéséhez. Látszólag az államnak nem volt túl nagy jelentősége a szemében, hiszen pótolhatónak bizonyult az egyház által. A Vatikánnal szembe is került emiatt, mivel azt tanácsolta, hogy ne értékeljék túl a pápai hivatalokban a fennálló lengyel államot és a vele való együttműködést. Az 1980-as válság idején azonban kijelentette, hogy az állam nem hagyhatja figyelmen kívül a hívő többséget, nem különülhet el az egyháztól és a néptől, s nem lehet az ateizmus terjesztője, épp a többségi akarat miatt. A szekularizációt elítélte mint olyat, amelynek célja a nemzeti egység szétszakítása és az Isten nélküli világ építése. Az ateizmust és kommunizmust pedig a lengyelségtől idegen, kívülről ráerőszakolt eszméknek látta. Ezért aztán állam és egyház nem volt teljességgel elválasztható a világképében.