Harnwell szerint a szabad piac arról szól, hogy szabad akaratunkból értékeket cserélünk, mint például egy pohár vizet egy telefonra. A munkás idejét, erejét és tapasztalatát cseréli el pénzre. Ezeket a tranzakciókat általánosan piacnak nevezzük. A piacról úgy beszélünk, mint egy ideális dologról, amit irányítani lehet, pedig ez szabad tranzakciók sorozata.
A piac nem immorális, viszont amorális.
Idézi a drogszabályozás rendszerét, arra jutva, hogy a piacot rossz ötlet szabályozni. Harnwell szerint amíg nem ártunk mások szabadságának, addig szabadnak kéne lennünk abban, hogy azt tegyünk, amit akarunk.
Bartulica utalt Pappin szavaira, miszerint Kínát nehezen írja le a Nyugat. Szerinte Amerika egyre inkább Kínához kezd hasonlítani, míg Kína nem liberalizálódik. Az amerikai cenzúra és a jobboldal zaklatása az ottani hatalmas cégek műve, így a libertárius érvek tévesek: nem lehet azt mondani, hogy „ó, azok csak cégek”. Mivel ők hozzák meg a döntéseket, ezért szabályozni kell őket. A woke eszmét nyíltan támogatják a nagy cégek. Bartulica húsz éve még azt mondta, hogy jöjjön csak a külföldi tőke Horvátországba, de ma már sokkal óvatosabb, mert a tőkével kulturális csaták is bejönnek. A nagy cégek ellenségként tekintenek a kelet-európai kis népekre, ezt politikusként észben tartja.
Waldstein szerint az embereket lehet segíteni javaslatokkal és szabályokkal. Szerinte a piacot úgy kell szabályozni, hogy segítsen elérni az emberek jó életét. Pappin pozitív példának tartja például a vasárnapi boltzárat. Montanari szerint észben kell tartani, hogy üzletpártinak lenni és piacpártinak lenni két külön dolog. Lehetséges regulázni a piacot és közben üzletpártinak lenni. Fantini szerint a libertáriusok ott tévednek, hogy
Adam Smith és David Ricardo sosem számított rá, hogy az életünket gigacégek fogják irányítani.
Harnwell azzal reagál, hogy az „üzletpárti” államok csak „be akarják nyomni csápjaikat” a piacba és befolyásolni akarják azt.
Bartulica felveti, hogy kinek lesz a dolga a Facebook tényellenőreinek ellenőrzése? A Facebook csak a jobboldalt ellenőrzi, ismert, hogy mit csinálnak Amerikában. A cég láthatóan visszaél hatalmával. Harnwell szerint ez ugyan igaz, de akkor sem a piac befolyásolása a megoldás. Mint jelezte, őt is korlátozta már a Facebook, de a megoldás, hogy a szabadpiacon lesznek alternatívák, az emberek átmennek máshova. „Hiszek a szabadpiacban” – tisztázta a beszélgetés végén.
Fotók: Rakó Alex