Fenkse úgy vélte, hogy Németországban jelentős részben elvesztették ezt a tradíciót, ma sokan hiszik, hogy az oktatás egy önmagában véges dolog. Ma sokan az anyagi kiteljesedésben keresik az oktatás végső célját, a legtöbb mai német egyetem nem kínál magasabb célt az oktatáson túl.
Nicholson szerint az oktatás sosem vákumban létezett, távol a politikai testtől.
Az oktatás a politikai test idegrendszere,
kulcsszerepet játszó dolog. Nincsen oktatás tudás és politika nélkül. A nyugati oktatásnak vannak alapvető értékei, ide tartozik példának okáért az alázat az ismeretlennel szemben, vagy a jóhiszeműség a vitában, avagy az „egyszerű udvariasság”. Ide sorolta még Nicholson azt is, hogy védjük egymás szólásszabadsághoz való jogát.
Molnár Attila Károly hozzátette, a szocializmus alatt Lukács György volt a meghatározó a szellemi életben, de még ő és a többi szocialista sem tudott elszakadni a nyugati modelltől. Talán a mostani nyugati egyetemi helyzet rosszabb, mint az akkori magyar, mert ugyan a szocializmusban voltak kötelező ideológiai órák, nem kellett komolyan venni őket, és sok tanár valójában nem volt kommunista.
Egyes egyetemeken a valóság leépítése zajlik
A jelenről szólva Pásztor a woke eszmeiségről kérdezett, amely hatást gyakorol a mai nyugati egyetemi életre. Coulombe szerint
a krízis hatalmas, mivel a woke-izmus egy borzasztó eszme, amely szerint nincsen közös emberi élmény.
Ha nincsen egységes valóság, amelynek bizonyos mértékig mind része vagyunk, akkor nincsen szükség egyetemre, az csak időpazarlás. A nyugati egyetemek egy részén a valóság lebomlása zajlik, az oktatás helyett az ideológiai átnevelés helyeivé váltak. Dostanic szerint a krízis Szerbiában is mély, egyes egyetemek csak diplomákat adogatnak, a politikusok diplomavásárlási botrányai megingatták a hitet az egyetemekben. Gond, hogy a kormányok nem értik az oktatás célját, az állami támogatás szükségességét.
Fenske feltette a kérdést, ki nevelte ki a mai tanárokat, és ki neveli a holnapiakat? A mai tanárok sosem hallottak a konzervativizmus klasszikus szövegeiről, a diákok csak kérdezgetnek a nevek kapcsán. Nicholson hozzátette, hogy a woke eszmék nem csak az oktatásban, de a civil szervezetekben és a kormányokban is felbukkan, a közös nevező – jegyezte meg viccelődve –, hogy ahol HR-osztály van, ott a woke eszme felüti a fejét. A krízis az utóbbi években tört fel, a woke eszmékkel szembenállókat erőszakkal, elnyomással fogadják. A társadalmi igazságosság és a klímavédelmi mozgalom mind arra az alapra épülnek, hogy meg kell váltani a világot a „gonosz fehér férfiaktól”.