Termékek vagyunk, nem fogyasztók – kerekasztal az MCC Feszten a közösségi médiáról
2021. augusztus 05. 20:02
Hogyan formálták át a közéleti vitákat és egész életvitelünket a digitális platformok? Ki lehet törni a véleménykamrákból? Renée DiResta vezetésével zajlott izgalmas vitafórum az MCC Feszt nyitónapján.
2021. augusztus 05. 20:02
p
19
1
17
Mentés
Aktuális kerekasztal-beszélgetéssel kezdődött az MCC Feszt Esztergomban. Renée DiResta, dezinformációkutató, a Netflixen futó Társadalmi dilemma c. sorozat szakértője osztotta meg gondolatait a közösségi média legfontosabb kérdéseiről Miklos Lukacs de Pereny perui technológiafilozófusal és Calum T. M. Nicholson szociálantropológussal.
Down The Rabbit Hole címmel Renée DiResta vitaindító előadásával indult a szakadó esőben a panelbeszélgetés, amelyben Stanford Internet Observatory műszaki kutatási vezetője felvázolta a közösségi média napjainkra jól láthatóvá vált árnyoldalait. A kommunikációs platformok fejlődésének nem várt hatásai közé sorolta
a szigorúan kritikamentes véleménykamrák kialakulását, ahol tények és tévinformációk szabadon vegyülhetnek.
Kiemelte, hogy e csoportokban, ám tágabban a digitális médiatérben nincsenek kapuőrök, így a konspirációs teóriák is szabadon terjedhetnek – elég az amerikai elnökválasztás vagy a koronavírus kapcsán felbukkanó konteókra gondolni. Új kommunikációs korszakot jelez, hogy egy okostelefonnal már mind lehetünk tartalom-előállítók, és adott esetben milliókat is elérhetünk virális, senki által nem ellenőrzött tartalmak gyártásával.
Világméretű jelenség szerinte, hogy sokkal gyorsabban terjednek a tartalmak, minthogy azokat befogadhatnánk vagy megszűrhetnénk, ráadásul az algoritmusok révén egyre személyesebb, egyre inkább ránk szabott hírek és hirdetések jutnak el hozzánk. Ennek következtében pedig a saját véleményünk erősödik fel,
véleménykamrák, önálló, egymással párhuzamos valóságok jönnek létre.
Rámutatott arra is, hogy mára megváltozott a közvélemény formálásának iránya, nem felülről lefelé, hanem alulról szerveződően, influenszerek révén épültek ki a világméretű befolyásolási rendszerek. A hamis információk hatása pedig nem áll meg a virtuális térben, a pandémia kapcsán kirajzolódó álláspontok a valóságra is kihatottak, emberek millióinak gondolkodását és így cselekvését befolyásolták az oltás hatásosságáról vagy a járvány terjedéséről.
Renée DiResta végül a közösségi oldalak józan és biztonságos használatához három javaslatot fogalmazott meg: gondoljuk végig, miért háborodunk fel, miért irányítják érzelmeinket az egyes tartalmak. Minden megosztás előtt gondolkozzunk, mérlegeljünk, és nem utolsó sorban igyekezzünk a forrásaink körét szélesíteni, sokszínűvé tenni.
A nyitóelőadás után Dr. Calum T. M. Nicholson, a Cambridge-i Egyetem oktatója kapott szót, aki tovább árnyalta a közösségi oldalak működési gyakorlatát: ahogy fogalmazott, a techcégek végső célja az adatszerzés, ehhez pedig jól profilozható felhasználókra van szükségük. A különböző tartalmakkal kiváltott érzelmi reakciók mindig a felhasználói viselkedés monitorozására szolgálnak, és ahogy felhívta rá a figyelmet, a termékekbe, ideákba, politikusokba vetett bizalmat sokkal könnyebb lerombolni, mint felépíteni; ez is befolyásolja a techcégek működését.
Miklos Lukacs de Pereny technológiakutató, akinek Youtube-csatornája több százezer nézőt vonz, arról mesélt Szűcs Dóra moderátor, az MCC nemzetközi igazgatója kérdésére, hogy bizony őt is büntette már a közösségi oldal cenzora, Twitterét felfüggesztették, és az egyik legnézettebb videóját is törölnie kellett egyszer. Mindez tudatosságra és óvatosságra intette. Ő is megerősítette, hogy az algoritmusokat működtető techóriások
nem olyan ideákban hisznek, mint a tolerancia vagy a sokszínűség, kizárólagos céljuk a profitmaximalizálás.
Calum T. M. Nicholson reagálásában a véleménykamrák negatív hatásait emelte ki, amik gyakran a másként gondolkodók démonizálásához vezetnek. Rámutatott arra is, hogy
a techcégek szempontjából mi nem fogyasztók, hanem értékesíthető termékek vagyunk
a digitális térben. A közösségi médiumok, konkrétan a Facebook másik káros hatásának nevezte, hogy az értő, befogadó hallgatás, a kompromisszumkészség helyett Zuckerberg platformja a folyamatos megosztásra, önkifejezésre ösztönöz minket. A véleménykamrák stigmatizálnak, a Brexit idején egyetlen és meghatározó személyiségjeggyé az vált, hogy az adott felhasználó támogatja vagy ellenzi-e a kilépést; a másik minden más tulajdonsága elhalványult.
A panel zárásaként Miklos Lukacs de Pereny elmondta, hogy a szociális média káros hatásaival szemben elsősorban a tudatosság számít, és az, hogy döntéseinknél, véleményünk kialakításánál ellen tudjunk állni a digitális térből érkező közösségi nyomásnak. Végül az sem utolsó, hogy legyen offline életünk is, a kommentháborúknál sokkal hasznosabb néha szeretteinkkel meginni egy italt.
Schiffer András a Magyar Jelen podcastjában intézett kirohanást Anthony Blinken amerikai külügyminiszter és a Facebook ellen Toroczkai László Mi Hazánk-elnök profiljának feloldása kapcsán.
A nagy tech vagy bármely multinacionális óriáscégek
egyetlen egy célja már szinte megvalóslt,nevetséges
vagy szinte semmi adót nem fizetni az állam fele,itt
persze kivétel a gyári előállításra állt cégek,autóipar....
stb...,de elképesztően sok kőgazdag cég nem fizet adót
nemcsak a fasombook meg a googli boogli ,microfost
hanem több száz ezer ilyen cég van.Valaki kiszámította
ha ezek úgy fizetnének adót,ahogy az állampolgárok,
akkor aGdp egy főre mindenhol mindenkinek 10.000
dollárral
Itt is az a probléma, hogy a technikai fejlődés olyan gyors és kontrolálatlan, hogy a törvényhozók, jogalkotók nem tudják követni új jogszabályokkal, szankciókkal esetleg adókkal a nagy tech cégeket.
Nem csak Magyarországon, sehol a világon.
Ha esetleg van háttérhatalom akkor az pont ezek a tech cégek.
Iszonyatos tőke, hatalom, manipuláció a felhasználók felett.
Durva