Romlott a levegő minősége és nőtt a szálló por koncentrációja Budapesten

2021. július 05. 20:14

Több, erősen egészségkárosító anyag koncentrációja is nőtt Budapesten az elmúlt évekhez viszonyítva – áll az Origo összeállításában.

2021. július 05. 20:14
null

Az Origo cikke szerint Karácsony Gergely főpolgármesterségének ideje alatt több olyan adat is radikálisan romlott, ami ellentmond a „zöld szemléletű” és „élhetőbb város” igéreteinek. A legdrámaibb változás a főváros levegőjének minőségében állt be, mely a cikk szerint az állandósult dugók, a belvárosi közlekedésben kialakult káosz miatt alakult ki. 

Romló adatok

Az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat (OLM) oldalán található adatok szerint a megszokottnál jóval magasabb a nitrogén-dioxid (NO2) koncentrációja a Nagykörút budai részein is – áll az írásban. A Széna téren (ahol épp a levegőminőség javítása érdekében jött létre a Széllkapu park) 56 olyan óra volt idén június 7., azaz a rakpart lezárásának kezdete és múlt hónap 28-a között, amikor 60 nanogrammnál magasabb volt az NO2 koncentrációja.

Háromszor ez a szám a 100-as egészségügyi határértéket is meghaladta – derül ki.

Összehasonlításként tavaly – amikor az év nagy részében karantén volt – mindössze 9 olyan óra volt, amikor elérte a 60 nanogramm per köbmétert a NO2-szennyezettség a Széna téren, és a 70-es értékig is csak egyetlen alkalommal ment fel. A tavalyelőtti Széna téri adatok, melyek a választások előtti állapotot tükrözik még ennél is kedvezőbbek voltak: 2019-ben mindössze kétszer ment 90 nanogramm per köbméter fölé az NO2 koncentrációja, s a legnagyobb érték 93 volt, szemben az idei 111-gyel – írja a lap. 

Megszólal a Levegő Munkacsoport projektvezetője

Szegő Judit, a Levegő Munkacsoport éghajlatvédelmi és lakossági égetés projektjének a vezetője az Origónak elmondta: „a szállópor (PM, mint particulate matter) elnevezés sokféle – köztük számos mérgező anyagot tartalmazó – részecskét magában foglal, és a legkisebb, 1 mikrométer alattiak esetében akár 1-1 szemcsének is egészségkárosító hatása lehet.”

„Ez részben annak köszönhető, hogy a szemmel nem is látható méretű porszemekre más káros anyagok, mérgek, illetve baktériumok, vírusok és egysejtű gombák tapadhatnak, amelyek a légzőszerveken át bejutnak a szervezetbe, ott a sejtfalakon is átlépve a létfontosságú szervekben is kárt okozhatnak, vagy maga a PM részecske származik olyan – például illegális hulladék – égetésből, mely során mérgező anyagú szállópor jut a levegőbe, mint például a dioxin, ami az I. világháborúból ismert gyilkos gáz. A szállópor égés során keletkezik, ezért télen a fűtésből ered a nagy része, nyáron a közlekedés során jut a levegőbe.

Ez utóbbi részecskék közvetlenül a forgalmas utak mellett a legveszélyesebbek, aztán akár néhány métert megtéve nagyobb konglomerátumokká állhatnak össze, ez csökkenti a veszélyességüket; még jobb, ha zöld növényzet határolja az adott utat,

A Magyar Autóklub szerint lehetetlen helyzetbe kerültek a fővárosi autósok

Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnöke a Magyar Nemzetnek nyilatkozva úgy vélte, hogy a Fővárosi Önkormányzat vezetése nincs tekintettel az autósokra.

„Lehetetlen helyzetbe hozták Karácsonyék a gépkocsival járókat, mivel egyszerre zárták le az alsó rakpartot, a metrópótlás miatt a Bajcsy-Zsilinszky út és a Nagykörút buszforgalma lett nagyobb, ráadásul a Nagykörúton még egy forgalmi sávot is elvettek a kerékpárosok számára. Utóbbit ideiglenes intézkedésként hirdette ki a főpolgármester, s nem tudom, mikor lenne időszerű visszaadni az összeomlás határán lévő autósforgalomnak, ha nem most. Mindezt tetézi, hogy az M0-son is forgalomkorlátozás van jelenleg, felújítási munkák miatt” – fejtette ki Kovács Kázmér.

„Az észrevételeiket és a javaslataikat nyílt levélben immár két hete elküldtük a főpolgármesternek, ám még semmilyen választ nem kaptunk. Érthetetlen, hogy a főváros vezetése nem veszi figyelembe az Autóklub szakmai javaslatait, hiszen egy 120 éves múltú civil szervezetről van szó, amely komoly szakértőket tud a soraiban, a tagok között van a közlekedésfelügyelet korábbi szakértője, valamint jogászok, igazságügyi szakértők, közlekedési mérnökök” – nyilatkozta a szakember a lapnak, aki hozzátette:

bár igazolható cél, hogy minél zöldebb legyen a város, ezt lehetetlen átfogó koncepció nélkül elérni.

A VEKE szerint nincs koncepció

Az átfogó koncepciót hiányolta a kérdésben a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke is. Dorner Lajos az Origo megkeresésére kifejtette, hogy a szűk belvárosba eleve csak kevesebb járművet szabadna beengedni, így a külsőbb kerületekben, egyebek mellett Angyalföldön, Óbudán, vagy Csepelen, Kispesten fokozatosan kellene forgalomcsillapítási intézkedéseket bevezetni, a belváros felé lépcsőzetesen egyre kisebb forgalmat engedni.

Szavai szerint a sávok újraosztásával, a lámpaprogramok változtatásával, kerülőutak kijelölésével kellene operálni.

Dorner rámutatott, hogy a BKK-nak, a Budapest Közút Zrt.-nek és a különböző tervezőintézeteknek vannak megfelelő szoftverei a forgalom változásának számítógépes modellezéséhez.

„A fővárosnak már lépnie kellett volna ezen a téren, és az autósokat is inkább a közösségi közlekedés igénybevételére kellene buzdítaniuk, ahogy egyébként az államnak is. A belvárosban rengeteg önkormányzati és állami intézmény van, amelyek szolgálati autókat és benzinpénzt biztosítanak a dolgozóiknak, holott inkább BKK-bérletet kellene adniuk” – fejtette ki az Origónak a VEKE-elnök.

Fotó: MTI/Mónus Márton

Összesen 95 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
wrfri
2021. július 06. 10:17
A lég minőség elsősorban az épitkezésekhez kötődik, másodsorban pedig a gépkocsik számához. A baj, hogy a koronavirussal többen ülnek autóba.
marica61
2021. július 06. 10:04
"szopjanak" csak az arogáns föváros lakoi. megjegyzem az igazi "szopás" majd csak szeptemberben kezdödöik az iskola kezdéssel.kiváncsi lennék,hogy viszi majd alkalmatla geri kerékpárral gyerekeit iskolába.
KinderMike
2021. július 06. 09:54
Sajnos nincs ezen mit csodálkozni - ez várható volt. Volt, aki már megválasztásuk előtt is látta, hogy alkalmatlan vetítőgépek ezek, van aki most sem látja. Mindenesetre érdemes szerintem némi következtetést levonni, hogy milyen országunk lenne ezek megválasztását követően. Csodálkozom, hogy ezek után bárkinek megfordul a fejében rájuk szavazni.
Ben Jeremiah
2021. július 06. 09:07
A németeknél sok éve hatalmas elánnal, a zöldek nyomására jött egy dízelkitiltási hullám. Rengeteg városból, városközpontból kitiltották a dízelautókat, mert azok maga az ördög szekere. Stuttgartban három évvel a dízelkitiltás után azt mérték, hogy a levegő helyzete kicsit romlott, az ott lakók közérzete viszont nagyon romlott. Más városokban is ez a helyzet: a levegő minősége nem javult, de lett egy elköltözéshullám, ami a bérbeadóknak hatalmas biznisz lett. Budapesten is a lakosságcserének alapoznak meg: az itt lakó mucsaiak költözzenek el, és csak a ceu hallgató bérlők, meg afgán elvtársaik maradjanak, azok tudják, kire kell szavazni. Akinek itt lakása, ingatlana, autója, bármi vagyona van, az büdös burzsoá, aki nem érti az új idők új szeleit.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!