„Egy darab Kelet a barna homályban” – cigányság a Horthy-rendszer hajnalán

2021. július 29. 18:01

A cigányság szinte végig „radar alatt” maradt a korai Horthy-korban, keveseknek jutottak eszébe proaktív és társadalmilag építő segítségnyújtási javaslatok. A történész munkáját a forráshiány is nehezíti.

2021. július 29. 18:01
null
Veszprémy László Bernát
Veszprémy László Bernát

Bár a korszak antiszemitizmusának hatalmas szakirodalma van, a cigányság Horthy-kori helyzete már kevesebb kutató érdeklődését szokta felkelteni. A cigányok helyzetét ebben az időszakban a joviális lenézéssel kevert rasszista kirekesztés jellemezte, amit egy negyedszázaddal később Hankiss János irodalomtörténész úgy fogalmazott meg, hogy a cigányok a magyar kultúrában „rokonszenves idegenek” voltak: „Egy darab titokzatos Kelet, de nem a magyar Kelet.”

A cigányellenes diskurzus a cigányok létszámát hajlamos volt eltúlozni, mint minden kisebbségét. A cigányság létszámáról eltérő számok keringtek a korabeli forrásokban. Strausz István független marcali képviselő 1925-ben arra panaszkodott, hogy kerületében „négy-ötezer kóbor cigány jár-kel és (...) veszélyezteti a közbiztonságot”,  ám nyilvánvalóan túlzott.

Karsai László szerint a legtöbb cigány a Horthy-korszakban Baranya vármegyében élt, de ez is mindössze néhány ezer főt jelentett.  

Az egész országban körülbelül 7 ezer cigány élt 1920-ban.

Azonban a cigányság szociális helyzetének felmérésekor a történész forráshiánnyal küzd, mivel – ellentétben a zsidósággal – alacsony létszámuk és szegénységük okán egyszerűen nem voltak elég érdekesek a korszak szociális ügyekkel foglalkozó bürokratái, uszítói vagy semleges szemlélői számára. Nem meglepő dolog, hogy a kérdést kezelő történelemkönyvek alkalmanként évtizedeket ugranak források hiányában. Egy 1918-as állami jelentés szerint, melyet Mezey Barna közölt, a cigányok vályogházakban laktak, a munkanélküliség és az iskolázatlanság aránya szinte teljes volt. A harmincas évek elejéről egy jelentés szerint az ónodi cigányok szegények és „hallatlanul szaporák”, illetve kiemelte a pitiáner bűnözés jelenségét is.  A kettő közötti időszakból származó szegényes források sem adnak azonban más képet.

Joviális barátok és fajvédő lapok

A diskurzív forrásokra hagyatkozva ellentétes képet kapnánk a cigányságról a húszas évek elején. Ugyan a cigányságnak akadt néhány joviális barátja konzervatív oldalon – Herczeg Ferenc a cigányokat emlékezéseiben dolgos, földművelő, hűséges magyar népként írta le  –, a legtöbb nacionalista forrás nem túl meglepő módon kollektív ítéleteket fogalmazott meg a cigányokkal szemben. „Renitens, bűnözésre hajlandó, születésétől kezdve már degenerált faj”  – írta egy fajvédő lap 1921-ben. „A kóborló nomád élet a vérükké változott a cigányoknak, a lopás és a rablás pedig második énjükké” – így egy másik lap.

A Cél ugyanekkor azt fejtegette, hogy a cigány éppen olyan igénytelen, mint a zsidó, „trágyatapaszt köt a vérző sebre, lépfenében elhullott állatott aggodalom nélkül fogyaszt”.  Utóbbiról azonban nem csak fajvédő lapok írtak. Kovárzik Károly soproni állategészségügyi főfelügyelő arról értekezett, hogy Magyarország az állatbetegségek miatt „baromfitemető”, ám a beteg állatokat megsemmisítés helyett a vidéki emberek sokszor cigányoknak adják el, ami aztán „egy hullából tízet és százat csinál”. Kovárzik a „cigánykérdés” rendezésének részévé akarta tenni a cigányok figyelmeztetését, hogy ne egyenek beteg állatból – nyilván igen liberális értelmezve egy etnikum „kérdésének” „rendezését”.

Ignotus a pusztításról és ravaszságról

Kérdés, igyekeztek-e egyáltalán a szerzők különválasztani a sztereotípiát a valós társadalmi helyzetek leírásától. Elvégre Ignotus már a Nyugat egy korai számában a cigányok territóriumokon való letelepítése mellett érvelt, az amerikai indiánok példáját citálva: mint írta, ha ez a „szemtelen”, „lusta”, „kecses” és „ravasz” nép rá lenne kényszerítve a közösségi életre, talán „nemcsak pusztításban [jeleskedne], hanem termékenységben is. Ám ha nem, s ha tönkre menne és elpusztulna: legalább nem mi adnánk meg az árát s nem a mi lelkünket nyomná”.

A szociálisan érzékeny, zsidó származású költő, Sárközi György később a bibliai Káinra utalva írta le a cigányok örök vándorlását, örök üldöztetését.

Mikor Lázár István – örmény származású, ekkoriban ünnepelt nemzeties szerző, aki a fajvédő sajtótól a Világig megannyi helyre publikált – a húszas évek közepén riportot írt egy cigányputriból, valószínűleg úgy érezte, elfogulatlan benyomást örökített meg ilyenformán: „A putriba lépünk. Devla, micsoda lyuk! Egy darab Kelet ül a barna homályban”.  

Még izgalmasabbá válik a diskurzus elemzése, ha figyelembe vesszük, hogy a fenti kritikák egyes szerzői zsidók voltak, miközben a két kisebbséget a rasszisták rendszeresen együtt szidalmazták. Az ébredők hetilapja, a Hazánk 1921 nyarán tisztázta, hogy „Magyarországnak két belső ellenséggel kell megküzdenie, s ez a két belső ellenség a zsidó és a cigány”,  Ráday Gedeon belügyminiszter pedig meg volt róla győződve, hogy a színmagyar erdélyi területeken csakis a zsidók és a cigányok szavaznak román jelöltekre.  A nézetek nem voltak teljesen újkeletűek: Blaskovich Ferenc temesvári apát-kanonok már 1918-ban kifejtette, hogy „minden fajnak vannak jellegzetes jó és rossz tulajdonságai, csakhogy a rossz tulajdonságok egyik európai fajnál sem olyan általánosok és megrögzöttek, mint a zsidóknál és a cigányoknál”.

Cigányság és antiszemitizmus

A cigányság és a zsidóság kapcsolata azonban ennél összetettebb volt. A bicskei zsidó kántor inzultálásában például ébredők mellett helyi cigányok is részt vettek,  ami valószínűleg inkább utalt az alacsony gazdasági színvonalon élő egyének alkalomadta együttműködésére, mint a cigányok körében tapasztalt antiszemitizmusra, noha utóbbra is utalnak források (Ilyen például az a cigányprímás, aki arról beszélt a Magyar Helikonnak, hogy ki kell vándorolniuk az országból, mert túl sok a zsidó).

Mikor azonban cigányok meggyalázták a pogromok miatt kiürült izsáki zsinagógát, a Múlt és Jövő zsidó folyóirat a törvényhozást sürgette, hogy hozzon eljárást a „félelmetesen lármás”, „ocsmány” népséggel, a „sátoros cigányok purdéival” szemben, akiknek tevékenységét a bolsevizmushoz hasonlította.

Érdekes módon a cigányok baloldallal való összekötésében – egy antiszemita csavarral kiegészítve – egyetértett volna Tormay Cécile, aki Bujdosó könyvében az Internacionálét nemes egyszerűséggel „zsidócigány” zenének nevezte, nyilván a hazátlanság és idegenség vádjaira utalva, melyen a két nép osztozott.

Nincs forrás baloldaliságról

Arról azonban, hogy a cigányok bármilyen szinten baloldaliak lettek volna, nem szólnak az itt feltárt források. Csizmadia Sándor szocialista politikus rendszeresen járt ugyan az orosházi cigányok közé, akik szerinte lelkesen olvastak szocialista lapokat  – ez azonban valószínűleg túlzás volt, ismerve az analfabetizmus problémáját. Lázár idézett riportjában kérdezősködött a cigányság és az 1919-es kommün kapcsolatáról: „Nem volt itt ’broletárság’ a cigánysoron, mert a nagyvajda rendet tartott”.  Hasonlóan közös elem volt még a cigány- és zsidóellenességben a kisebbségi nők fetisizálása. Míg Szabó Dezső Elsodort falujában szentelt érzéki leírást az általa egyébként nem különösebben nagyra tartott zsidóság női tagjainak, Lázár írásában is megjelent a „tüzes szemű barna cigánylányok” képe.

A cigányságot érő vádak elsősorban azon területeken jelentek meg, ahol a cigányság társadalmilag valóban látható volt: a zene és közrend terén. A jól informált katonatiszta Kozma Miklós a húszas évek közepén úgy vélte, hogy a cigányzene „egy igen értékes, színes sajátossága [a magyar nemzetnek]”.

Blaha Lujza szót emelt a cigányellenességgel szemben

De már a húszas évek elején is akadtak, akik másképp látták. Ságody Ottmár szélsőjobboldali zongoraművész például arról értekezett Cigányzene című 1921-es cikkében, hogy mivel a „cigányos magyar nóta” a „destruktív cigány faj” munkája, ezért „a cigány mételynek faji zenénkből való kiküszöbölése” végett azt ajánlja, hogy „a magyar ne bízza nemzeti munkájának művelését idegen fajra, ne bízza a cigányra, hanem saját fajtabeliek által művelje”.  Talán erre is akarhatott reagálni a Cigányzenészek Országos Szövetsége, mely nyilatkozatban fejtette ki, hogy „mi évszázadok óta ízig-vérig együtt érzünk a magyarsággal, kivétel nélkül római katolikusok vagyunk, templomba járunk, a vallási törvényt megtartjuk és magyarokká lettünk nemcsak névleg, de minden cselekedetünkben is. A destruktív szó ránk nem alkalmazható, hiszen nem egy, hanem több száz szoknak a cigányoknak a száma, akik a harctéren a magyarság vérveszteségéből kivették a részüket”.

A nyilatkozat idézte azokat a hazafias cigányokat, akiket a kommün üldözött patriotizmusuk miatt – s nehéz lenne nem észre venni, mennyire is hasonlít a szöveg a zsidóság hasonló apológiájára. Blaha Lujza színésznő azon kevesek közé tartozott, akik szót emeltek a cigányellenesség ellen: a színésznő cigány zenészeket kért fel közös előadásra. 

S ahol kérdésről beszéltek, ott megoldási javaslatok is előkerültek.

A „közbiztonságra veszélyt jelentő” cigányokat egészségügyi nyilvántartólapokra már 1916-ban összeírták a háborúra való tekintettel,  ám ezt egyesek láthatóan kevesellték. A javaslatok jelentős része, a megvalósult rendeleteknek pedig szinte egésze a közrend kérdéseit érintette. A sátoros cigányok „rémei voltak a közbiztonságnak”, „ahol megjelentek a dádék, a rosszat sejtő falusi vagy tanyai lakosság szabadon eresztette a pórázon tartott kutyát és igen sok helyen még a harangot is félreverték” – szemléltette a hangulatot egy vidéki lap 1921 őszi cikke.  Ugyan a katonai elhárítás szerint „kóbor cigányok” „nap-nap után” törtek be lakásokba és tanyákra vidéken,  ez azonban kétségkívül túlzás volt.

Gondok a rendvédelmi szerveknél

A rendvédelmi szervekre nézve valós problémát írt azonban le a zempléni származású Forgács Miklós kisgazda politikus – egyben a nemzetgyűlés jegyzője – által elmondott anekdota, miszerint egy cigányt bírságolni akaró rendőrnek meg kellett küzdenie a problémával, hogy az adott személynek hivatalos neve, címe, életkora és adókönyve sem volt, s amikor pedig bírságot adott neki, a férfi kinevette. A nyomozást a könnyen felszívódó bűnözők valóban megnehezítették. Albertfalván a hatóságok számára ismeretlen cigányok raboltak el 1921 márciusában egy nyolcéves kisfiút, a csendőrök nem tudták kézre keríteni a tetteseket.   

1921 októberében sajtóhíre ment, hogy belügyi rendelet készül, mely összeírná a cigányokat ujjlenyomat alapján, engedélyhez kötné a cigányok mozgását és a lovaikat is csak engedéllyel adnák ki.  A Szegedi Új Nemzedék megkérdezte a tápéi vajdát a készülő rendeletről, aki „utánozhatatlan gesztussal” felelt: „Azstán bennünket akarnak letelepíteni? Hohó kérem, kezsit csókolom, mi sabadok voltunk, azsok vagyunk és azsok is akarunk maradni (...) Azstán gyühet a rendelet”.

Sajtóhírek szerint közbiztonsági szempontokra hivatkozva Győr vármegye közgyűlése feliratot intézett 1921 decemberében a belügyminisztériumhoz, kérve „az összcigányság internálását” (!) és „a dologkerülő népfaj elleni legszigorúbb eljárást”.  Karsai szerint ugyanezt a komáromi és a zalai közgyűlés is megvitatta, de nem fogadták el – igaz, azzal érvelve, hogy a cigányok „semmiféle eszközzel meg nem másíthatók”.  Csongrád vármegyéből és Baranya vármegyéből is maradtak fenn utalások, hogy

Ezekből végül semmi nem lett, azonban a hatósági erőszakra akadt példa. Pestújhelyen például lótolvajlással gyanúsított cigányok házaiba törtek be detektívek. A fiatalok elmenekültek, de két idősebb – hetvenéves! – cigány, Rafael József és Rafael István székekkel ellenállást tanúsítottak. A két idős férfi az eljárás során meghalt, az orvosi vizsgálat szerint „a nagy lelki izgalmak” miatt.  Ezt azonban nehéz elhinni a korszak ismert, erőszakos rendvédelmi fellépéseinek tükrében.

Cigánymisszió a negyvenes években

A cigányokkal kapcsolatban a húszas évek elején további rendeleti és egyéb javaslatok láttak napvilágot. Az ébredő magyaroktól Hegedüs György javasolta, hogy legyen kormánybiztosa a cigánykérdés megoldásának.  A belügyminisztériumban sajtóhírek szerint 1921-ben „cigánykérdést intéző osztály” működött, ám ennek tevékenysége vajmi kevéssé volt látható. Ahol jogi intézkedések születtek, azok elsősorban megyei vagy községi közigazgatás szintjén láttak napvilágot. Pest-Pilis-Solt-Kiskun vármegye alispánjának utasítására 1922 őszén törölték a lisztsegélyre jogosultak közül „a cigányokat”.

Csilléry András arra panaszkodott a nemzetgyűlésben, hogy 1923-ban cigányok terjesztették el a tífuszt, ám a cigányokra, mint járványhordozókra vonatkozó uszításának foganatja nem volt. Thúry Zsigmond kiskunhalasi tanár írásában összekötötte az egykeproblémát és a „cigánykérdést”, ám kivételesen a nem-cigányok pozitív diszkriminálásában gondolkodott, arra jutva, hogy a magyar családoknak „üdvös törvényjavaslatok, adókedvezések, jutalmak” kellenek állami részről, amennyiben magas gyermekvállalási számot akarnak elérni. 

A cigányság szinte végig „radar alatt” maradt a korai Horthy-korban.

Keveseknek jutottak eszébe proaktív és társadalmilag építő segítségnyújtási javaslatok. Jóval később, a negyvenes évek elején bizonyos papok, mint Sója Miklós görögkatolikus pap végeztek önálló indíttatásra cigánymissziót, melynek keretében szociális munkával is igyekeztek javítani a hodászi cigánysor lakóinak életét.

Ez a munka, melyet Sója „kolumbuszi feladatnak” nevezett, azonban kivételszámba ment. Prohászka Ottokár naplójában még tett egy futó megjegyzést arra, hogy elgondolkodott a cigányok evangelizálásán is. Azonban a cigányok közkeletű megítélését elsősorban az, a húszas évek végén nagy felháborodást keltő eset jellemezte, amikor Rédey László zsitvapusztai főerdész kocsija mögé kötött egy útjába kerülő gombaszedő cigányt, és akasztás terhe mellett rabszolgamunkát végeztetett vele. Tettéért a kaposvári törvényszék fogházra ítélte, s Rédey kegyelmi kérvényének sorai általános vélekedést tükrözhettek: „A cigány társadalmilag és politikailag semmiféle értékkel nem bír” – írta megdöbbentő módon önmaga védelmében.

_

Nyitókép: Fortepan / Jurányi Attila

_

Válogatott szakirodalom és források:

Hankiss János: A magyar irodalom Kelet és Nyugat között. Budapest, Egyetemi Nyomda, 1944.
Karsai László: A cigánykérdés Magyarországon, 1919–1945: út a cigány Holocausthoz. Budapest, Cserépfalvi, 1992.
A magyarországi cigánykérdés dokumentumokban, 1422–1985. Szerk. Mezey Barna. Budapest, Kossuth, 1986.
Cigányok az izsáki zsidótemplomban. Múlt és Jövő, 1921. július 29. 1–2.
Juhász Éva: Sója Miklós öröksége Hodászon. Szekszárd, k. n., 2004.

Összesen 135 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
olajfa1
2021. július 30. 11:06
Én "első kézből" hallottam a cigányság helyzetéről beszámolót. Azt mondta az illető hogy akkoriban minden faluban voltak cigányok -Dunántúlról van szó- és minden faluban meg volt a cigányság szerepe. Dolgoztak amit tudta, ki "teknyővájó volt" ki "vályogvető" ki fafaragó stb... A falu maga gondoskodott a cigányairól, és ezáltal "figyelve" is voltak. A cigányok meg ezt el is fogadták, és "beépültek a társadalomba"... Meg volt a "szimbiózis"...
istvanpeter
2021. július 30. 10:34
Nagyon úgy fest, hogy kapitalizmust sem a cigányoknak találták ki, bár egyetlen társadalmi formációban sem voltak képesek kitörni a butaság és a primitívség által táplált nyomorból. Éppen itt az ideje, hogy belássuk a cigánysággal kapcsolatos helyzetértékelések inadekvát voltát, valamint a megváltásukra szőtt valamennyi terv és elképzelés teljes kudarcát. Bármennyire is zengjük és hangsúlyozzuk, hogy egyenlőek és egyformák vagyunk, a különbségek égbekiáltóak, a cigányság ugyanott van, ahol ezer évvel ezelőtt volt. Tehát, a cigánysággal kapcsolatos igen súlyos problémák megoldásának a legelső alapfeltétele az, hogy helyesen és a valóságnak megfelelően értékeljük és állapítsuk meg a szindróma gyökereit és jellegzetességeit. A mostani diagnózisok alapvetően tévesek és távol állnak a tényleges állapotoktól, folyamatoktól. Például, egyáltalán nem igaz, hogy a cigányok azért nem dolgoznak, mert nincsen munkahely. A cigányság különböző csoportjai Kanadától Birminghamig a napjainkban is bizonyították, hogy nem a munka és a tisztességes foglalkozás, hanem csaknem kizárólag a bűnözés és a haszonlesés érdekli őket. Mindennapi tapasztalat, hogy a cigányság az általánosan kialakult és elfogadott erkölcsi, jogi és egyéb normarendszer keretei között nem képes és/vagy nem akar beilleszkedni a jelenleg működő emberi közösségekbe, nem képes befogadni és magáévá tenni az együttműködés minimális szintjét sem. A cigányság egyéni belső élete a humanitás, a kultúra és a civilizáció kezdő állapotában van, s hiányzik belőle a beilleszkedéshez szükséges lelki, erkölcsi és szellemi kapacitás és képesség. Talán, marxista szlengben úgy is mondhatnánk, hogy cigányság egy evolúciós zsákutcában kering, illetve évezredekkel le van maradva az általános fejlődési ütemtől. Mint a gyakorlatban is látható, a cigányság a saját életét és háztartását sem képes megszervezni, hogy a családtervezésről már ne is beszéljünk. A cigányság szilárdan és rendíthetetlenül vallja, hogy kizárólag ők képezik az embert, az emberiséget – rom, roma – és a gádzsók társadalma az, valami egészen más állatfarm. Ebből pedig a maguk számára azt a törvényt állapítják meg, hogy a cigányságnak tilos tanulni és dolgozni, őket a gádzsóknak kell eltartani és kiszolgálni, vagy rosszabb esetben nekik joguk van a gádzsók javait erőszakkal is elvenni. Sőt, néhány száz évvel ezelőtt még emberhúst is ettek, még egy zsidó szatócsot is elfogyasztottak. A szindróma súlyosságát igen jól szemlélteti, hogy az anomáliák időben és térben, a társadalmi formációktól függetlenül, évezredek, nálunk évszázadok óta fennállnak és eddig a cigányság felemelését célzó valamennyi kezdeményezés kudarcot vallott. Viszont, a gondok a cigányság számbeli gyarapodásával párhuzamosan fokozatosan szaporodnak és szélesednek.
szodabár
2021. július 30. 09:49
Ja és már az első mondta is kamu. Horthy 44-ig, amíg itthon maradhatott védte a zsidókat, neki köszönhetjük az ávós családokat és kedves utódaikat.
antares007
2021. július 30. 09:41
Ja,"egy társadalmilag deklasszálódott réteg,mint a cigányság jó tükör egy elméjében végtelenül egoista saját történelmi hibáit mindig másra kenő szalmaláng hököm Jancsi nemzetnek,aki igazából sosem tudott összefogni és a történelemből sem tanult sokat" hát elgondolgoztató szavak egy Német Lászlótól.Persze mára annyiban lett rosszabb a helyzet,hogy a magyar nem szaporodik és a cigányság nagy része már két generáció óta hírből sem ismeri a munkát,ami nem 100%ban az ő hibájuk,ehhez jött egy nagy adag kisebb ségi agresszívitás és kriminális hozzáállás és magyar gyűlölet.A helyzet demokratikus eszközökkel mára nem megoldható.A vidéki nem frekventált falvak teljesen magukra vannak hagyva somogy ,borsod ,heves ,hajdú bihar stb.. borzalmasan néznek ki legalább 4 millió szegény él itt,ebből 1,5 é 2millió a mélyszegény,nem tudnak semmit nyögdíjasok nulla ellátás ennél csak a románoknál rosszabb a helyzet.Ebben egységes a magyar parlament,tesznek rá jó magasról hiszen ez egy zűrös ügy és semmit nem lehet ellopni innen. Ez az Orbán kormány legnagyobb hibája vagy inkább arcpirító erkölcstelensége és kétszínűsége,mert hogy képzeli vki,hogy a közmunkára a minimálbér 1/4 ét fizeti ki?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!