A jelölt és a díjazott filmek és alkotók egyértelműen megvalósítják azt az erőszakosan utópisztikus, profitérdekek által irányított törekvést, miszerint mindent a feje tetejére kell állítani, az emberiséget pedig könnyedén terelhető birkákká kell butítani.
A nyolc jelölt között két film lázongásokról szólt – ezek anarchia- és forradalompárti művek.
Igaz, csak két kisebb díjat hoztak el, de a legjobb film és még néhány kategóriában a jelöltek között voltak. A feketéket most az egyes alkotók díjazásával emelték ki, illetve azzal, hogy a legjobb animációs film díját a Lelki ismeretek kapta, ami az első, fekete főszereplős animációs játékfilm.
Volt három (de legalább két és fél) nomád-film, az egyik el is vitte a legjobb film díját (A nomádok földje). Mindhárom alkotás a nomád élet és a migráció elfogadására érzékenyít, és megkérdőjelezi az amerikai álmot, vagyis azt, hogy valaki kitartással felépíthet egy biztonságos életet az Újvilágban.
Az Ígéretes fiatal nő elsőfilmnek nem lett volna olyan rossz, de a közepes ügyességgel megírt forgatókönyet a gyártók, illetve megrendelők a befejezés átírásával végül elrontották. Ha egyszer a végét megváltoztatták, akkor már a teljes történetet újra kellett volna gondolni... Innen a film sutasága. Rossz üzenete van annak, hogy ez a film díjat kaphatott, és épp a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában.
A nyolc legjobb jelölt játékfilm közül kettőt tartok érdemesnek megtekintésre. Az egyik Az apa, amelyet egy francia rendező írt és rendezett a saját színműve alapján. Ez legalább valós problémákról szól
– az öregedésről, a demenciáról, a szülő-gyerek kapcsolatról, a gondoskodásról és annak hiányáról.
Szomorú képet fest a mai világról, de kritikaként érvényes, és van mit tanulni belőle. Mindenképpen jó, hogy ez a mű díjat kaphatott, és természetesen Anthony Hopkins is megérdemelte a legjobb férfi színésznek járó elismerést.
Nekem legjobban a Mank tetszett, ami az Aranypolgár (1941) társ-forgatókönyvírójáról, Herman J. Mankiewiczről szól. Bár nem volt annyira rokonszenves, hogy a rendező-társforgatókönyvíró-főszereplő Orson Welles szerepét kisebbíti, ráadásul nem teljesen valós kifogások alapján; és politikailag is van benne némi tendenciózusság – például – a szakszervezeti mozgalommal kapcsolatban, de összességében jó moziélmény.