A kormány módosítana a pedagógusképzésen, ezt a köznevelési stratégiában is rögzítették. Hol a legsürgetőbb a változás és hogyan képzelik el?
Bár apró, de jelentős, ésszerű lépésekben fog változni a pedagógusképzés. Ezek egyike megoldja például a gyakorlati év problémáját. A pedagóguséletpálya-modell bevezetése után talán a kelleténél is jobban megnövekedett az az átmeneti időszak, amíg eljut egy hallgató a pedagógusképzési tanulmányoktól az önálló pedagóguslétig. Ezt az időszakot fogjuk rövidíteni azzal is, hogy a gyakorlatok idejét elosztjuk a képzés idejére. Ez lehetővé teszi, hogy a hallgató még időben találkozzon a valósággal, ami aztán vagy megerősíti vagy esetleg meggondolásra késztesse a pályaválasztásában. Ez a változás évszázados hagyományt tör meg.
Lapinformációk szerint tavaly augusztusban legalább 1100 tanárt kerestek az iskolákban, nagy a pedagógushiány. Miben látja ennek okát, és mit gondol, hogyan lehetne orvosolni ezt a problémát?
A pedagógus-életpályamodell bevezetésekor látszott, hogyan hat egy ilyen, világos paraméterrendszer és komoly anyagi megbecsülés. Szégyellem magam, hogy ezt kell mondanom, de ma is nagyon sokat jelentene. Jó lenne, ha ez az életpályával együtt járó fizetésemelés időtálló lenne, de sajnos nem az. A fiatalok számára pedig nem vonzó az a szomorú tény, hogy az utóbbi két-három évben külön kormányintézkedésekkel az országos minimálbérhez kellett igazítani a pedagógusok bérét. Nyilván vonzó lenne, ha egy érettségivel vagy egy szakiskolai végzettséggel lehetne tanítani, de nagyon nem ez a helyzet, hiszen a strapás munkához először még egy főiskolát, tudományegyetemet is el kell végezni. Természetesen mással is fokozni lehet a megbecsültséget, de a megfelelő bérezés alap lenne. Valóban komoly probléma a pedagógushiány, ám addig, amíg tanárokat lehet átrendelni intézményen belül és lehet helyettesíteni is,
nehéz megmondani pontosan, hogy hányan hiányoznak az oktatásból,