„Képzeljük el: úgy ér véget a II. világháború, hogy Magyarországot nem szállja meg a Vörös Hadsereg, és utána nem épül ki a kommunista diktatúra. Vagy megszállja, de csak tíz évre, és megmenekülünk a szovjet zsarnokságtól, ahogy Ausztria. Ha így történik, bizonyosan nem folyna vita azon nagyjaink megítélését illetően, akikre kisebb-nagyobb mértékben hatottak a kommunizmus eszméi. Ez esetben a kommunizmus nem az életünket kisiklató terrorista rendszer mindent maga alá gyűrő ideológiájaként jelenne meg gondolkodásunkban. Akkor, mint a kommunista rendszer kártételétől megmenekült nyugati feleink, azt elemezhetnénk, hogy a marxizmus a klasszikus német idealista filozófia önmagával szembeforduló vadhajtása-e, elgondolkodhatnánk a marxizmus kapitalizmuskritikájának megszívlelendő igazságain, és azon, hogy miként válhatott a materializmus egyfajta vallási meggyőződéssé.
Vitázhatnánk arról, hogy törvényszerű volt-e, hogy ez a XIX. századi, ábrándos utópizmus erőszakra és rettegésre épülő, tébolyult, működésképtelen, gyilkos diktatúrához vezessen. Aztán csodálkozhatnánk, hogy miként nyerhetett meg lenini–sztálini változatában annyi jó szándékú, értelmes szimpatizánst, akik kezdetben nem akartak mást, mint megteremteni a szabadság, egyenlőség, testvériség és igazságosság birodalmát.