„Gergő, ne már egy fideszest rakj oda” – Baranyi Krisztina Karácsony Gergelynek
Ferencváros polgármestere és fővárosi önkormányzati képviselő nem szeretne fideszes főpolgármester-helyettest, ezért beleállt Vitézy Dávidba.
Számítani lehet arra, hogy kisebb betondarabok hullhatnak le a Lánchídról, amik pedig esetlegesen kárt is okozhatnak egy alsó rakparton éppen áthaladó gépjárműben vagy úszó járműben a Dunán – derül ki a legutóbbi állapotfelmérésekből. Milyen állapotban van az utoljára 34 évvel ezelőtt rekonstruált híd? A legutolsó vizsgálatokat böngésztük át!
Több hónapnyi nyilatkozatháborút és egy elkaszált próbálkozást követően végre közzétették a Széchenyi lánchíd felújításának kivitelezési munkáiról szóló közbeszerzési felhívást az Európai Unió Hivatalos Lapjában. Közölte a hírt a Budapesti Közlekedési Központ augusztus 11-én. A kivitelezők szeptember 7-ig jelezhetik részvételi szándékukat a 380 méteres műemlék-híd felújítására.
Addig, amíg beérkeznek az ajánlattételek, nézzük meg, milyen állapotban van a Lánchíd!
Összesen négy alkalommal vizsgálta rendkívüli szemlén a Lánchíd állapotát a Budapest Közút, idén május 5-től 26-ig. A főváros saját cége, a Közút ekkor rögzítette,
hiszen nagyobb munka lesz és jelentősen többe kerül majd. Szükségét látják annak is, hogy a BKK készíttessen újabb állapotfelmérést egy 2021-es felújítás figyelembevételével, és ellenőrizze rendszeresen az ország jelképének is számító műemléket.
A szerkezet minden része egyre jobban rozsdásodik, a pályaszint alatti részeken a gyors romláshoz a madárürülék is hozzájárul – állapította meg a május 5-i rendkívüli szemle során a Budapest Közút. Az egy héttel későbbi dokumentum szerint a szegélyek állapota romlik, burkolat több helyen beszakadt, az egyik hossztartó 80 százalékban tönkrement, elrozsdásodott.
Ebben azt is megállapították, hogy
Ezen kívül a budai pillér mellvédjéből kipergett a fugaanyag, a pesti oldal járdánál a rozsdás betonacél megrepesztette a betont, ám az esetleg lehulló darabok nem veszélyesek a hajóforgalomra – állapította meg a Budapest Közút még május 26-án.
Még május végén azt is megállapították, hogy az északi járdán repedt a korlát, de még stabil, ahogy azt is, hogy a kocsipálya egyre jobban kivályúsodik. A Budapest Közút szerint a Lánchíd állapotát továbbra is rendszeresen kell ellenőrizni, mint írják, ha kell, a Főmterv bevonásával.
Azóta sok víz lefolyt a Dunán, ám sajnos nem tudni, mi a helyzet most, közel három hónappal a vizsgálatot követően.
Aggodalomra ad okot a Főmterv áprilisi hídszemléjéről szóló vizsgálati jelentés is. A cég a Budapest Közút megbízásából szemrevételezte az összetartozást szimbolizáló, utoljára harmincnégy évvel ezelőtt felújított hidat.
Megállapították: „a híd jelenlegi állapotában nagyon nehéz bármilyen prognózist adni arra nézve, hogy mikortól várható a romlási folyamat egy intenzívebb, balesetveszélyesebb szakaszba fordulása. A korábbiakban már megfogalmazott aggodalmak fennállnak, sőt az idő előrehaladtával súlyosbodnak, de továbbra sem lehetséges előre megmondani, hogy mikor, hol következik be esetlegesen bármilyen nem várt esemény a hídszerkezetben.”
Mint írják: csak remélni lehet, hogy a komplex hídfelújítás megkezdéséig rendelkezésre álló időszakban nem kerül sor ilyen eseményre.
A vasbeton szerkezetrészek állapotára való tekintettel a Főmterv szerint
és ezek esetlegesen kárt is okozhatnak egy a híd alatt az alsó rakparton éppen áthaladó gépjárműben vagy úszó járműben a Dunán.
Mint hangsúlyozzák, a legnagyobb kockázat a déli oldali járdalemeznél áll fenn, itt számítani lehet tömegesen megjelenő lemezbeszakadásokra is, ami pedig oly mértékű balesetveszély kockázatát rejti, amely esetlegesen szükségessé teheti a híd járdáinak lezárását a gyalogosforgalom elől.
Rögzítették továbbá, hogy
ám javításuk vagy cseréjük a szokványos karbantartási munkák során, a rendelkezésre álló erőforrások segítségével nem megoldható. Ehhez ugyanis komoly technikai, technológiai háttérrel rendelkező szakkivitelező bevonására, és a hídnak a munkálatok idejére való lezárására lenne szükség.
Fontos, hogy a cikk a Lánchíd három-négy hónappal ezelőtti állapotát rögzíti, azóta nem tudni, mi a helyzet.
A Mandiner megkereste a Budapesti Közút Zrt.-t, kíváncsiak voltunk, hogy idén összesen hány alkalommal vizsgálták idén a híd állapotát és hogy mikor volt, és mit állapítottak meg a legfrissebb rendkívüli szemlén.
A Főmtervet is megkerestük, azzal a kérdésünkkel, hogy mikor végeztek utoljára hídszemlét a Lánchídon.
Ha kapunk választ, frissítjük a cikket.