Felmérések rögzítik: borzasztó állapotban van a Lánchíd

2020. augusztus 17. 15:55

Számítani lehet arra, hogy kisebb betondarabok hullhatnak le a Lánchídról, amik pedig esetlegesen kárt is okozhatnak egy alsó rakparton éppen áthaladó gépjárműben vagy úszó járműben a Dunán – derül ki a legutóbbi állapotfelmérésekből. Milyen állapotban van az utoljára 34 évvel ezelőtt rekonstruált híd? A legutolsó vizsgálatokat böngésztük át!

2020. augusztus 17. 15:55
null
Konopás Noémi
Konopás Noémi

Több hónapnyi nyilatkozatháborút és egy elkaszált próbálkozást követően végre közzétették a Széchenyi lánchíd felújításának kivitelezési munkáiról szóló közbeszerzési felhívást az Európai Unió Hivatalos Lapjában. Közölte a hírt a Budapesti Közlekedési Központ augusztus 11-én. A kivitelezők szeptember 7-ig jelezhetik részvételi szándékukat a 380 méteres műemlék-híd felújítására.

Addig, amíg beérkeznek az ajánlattételek, nézzük meg, milyen állapotban van a Lánchíd!

Összesen négy alkalommal vizsgálta rendkívüli szemlén a Lánchíd állapotát a Budapest Közút, idén május 5-től 26-ig. A főváros saját cége, a Közút ekkor rögzítette,

ha a felújítás 2021-re húzódik, a korábban tervezett felújítás mértéke már nem lesz elég,

hiszen nagyobb munka lesz és jelentősen többe kerül majd. Szükségét látják annak is, hogy a BKK készíttessen újabb állapotfelmérést egy 2021-es felújítás figyelembevételével, és ellenőrizze rendszeresen az ország jelképének is számító műemléket.

A szerkezet minden része egyre jobban rozsdásodik, a pályaszint alatti részeken a gyors romláshoz a madárürülék is hozzájárul – állapította meg a május 5-i rendkívüli szemle során a Budapest Közút. Az egy héttel későbbi dokumentum szerint a szegélyek állapota romlik, burkolat több helyen beszakadt, az egyik hossztartó 80 százalékban tönkrement, elrozsdásodott.

Ebben azt is megállapították, hogy

„veszélyt jelenthet a forgalomra, a teljes felújításig pedig ideiglenesen meg kell erősíteni”.

Ezen kívül a budai pillér mellvédjéből kipergett a fugaanyag, a pesti oldal járdánál a rozsdás betonacél megrepesztette a betont, ám az esetleg lehulló darabok nem veszélyesek a hajóforgalomra – állapította meg a Budapest Közút még május 26-án.

Még május végén azt is megállapították, hogy az északi járdán repedt a korlát, de még stabil, ahogy azt is, hogy a kocsipálya egyre jobban kivályúsodik. A Budapest Közút szerint a Lánchíd állapotát továbbra is rendszeresen kell ellenőrizni, mint írják, ha kell, a Főmterv bevonásával.

Azóta sok víz lefolyt a Dunán, ám sajnos nem tudni, mi a helyzet most, közel három hónappal a vizsgálatot követően.

Aggodalomra ad okot a Főmterv áprilisi hídszemléjéről szóló vizsgálati jelentés is. A cég a Budapest Közút megbízásából szemrevételezte az összetartozást szimbolizáló, utoljára harmincnégy évvel ezelőtt felújított hidat.

Megállapították: „a híd jelenlegi állapotában nagyon nehéz bármilyen prognózist adni arra nézve, hogy mikortól várható a romlási folyamat egy intenzívebb, balesetveszélyesebb szakaszba fordulása. A korábbiakban már megfogalmazott aggodalmak fennállnak, sőt az idő előrehaladtával súlyosbodnak, de továbbra sem lehetséges előre megmondani, hogy mikor, hol következik be esetlegesen bármilyen nem várt esemény a hídszerkezetben.”

Mint írják: csak remélni lehet, hogy a komplex hídfelújítás megkezdéséig rendelkezésre álló időszakban nem kerül sor ilyen eseményre. 

A vasbeton szerkezetrészek állapotára való tekintettel a Főmterv szerint

számítani lehet arra, hogy kisebb betondarabok lehullhatnak a szerkezetről,

és ezek esetlegesen kárt is okozhatnak egy a híd alatt az alsó rakparton éppen áthaladó gépjárműben vagy úszó járműben a Dunán.

Mint hangsúlyozzák, a legnagyobb kockázat a déli oldali járdalemeznél áll fenn, itt számítani lehet tömegesen megjelenő lemezbeszakadásokra is, ami pedig oly mértékű balesetveszély kockázatát rejti, amely esetlegesen szükségessé teheti a híd járdáinak lezárását a gyalogosforgalom elől. 

Rögzítették továbbá, hogy

a merevítő tartókat alátámasztó saruk állapota kritikussá kezd válni,

ám javításuk vagy cseréjük a szokványos karbantartási munkák során, a rendelkezésre álló erőforrások segítségével nem megoldható. Ehhez ugyanis komoly technikai, technológiai háttérrel rendelkező szakkivitelező bevonására, és a hídnak a munkálatok idejére való lezárására lenne szükség.

Fontos, hogy a cikk a Lánchíd három-négy hónappal ezelőtti állapotát rögzíti, azóta nem tudni, mi a helyzet.

A Mandiner megkereste a Budapesti Közút Zrt.-t, kíváncsiak voltunk, hogy idén összesen hány alkalommal vizsgálták idén a híd állapotát és hogy mikor volt, és mit állapítottak meg a legfrissebb rendkívüli szemlén.

A Főmtervet is megkerestük, azzal a kérdésünkkel, hogy mikor végeztek utoljára hídszemlét a Lánchídon.

Ha kapunk választ, frissítjük a cikket.

 

 

Összesen 129 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
rrrrrr
2020. augusztus 18. 17:31
Az óriasi szerencse, h volt egy túlárazás miatti visszadobás, most lesz mihez hasonlítani az egyértelműen túlárazott új tender győztest amit ráadásul muszáj lesz elfogadni. Nagyon kíváncsi leszek a különbségre majd.
zakar zoltán béla
2020. augusztus 18. 11:58
Karó erős, alááll, megtartja!
zsoltkom2
2020. augusztus 18. 09:08
"Felmérések rögzítik: borzasztó állapotban van a Lánchíd Az egy régi építmény. Van olyan öreg, mint Tarlós... aki egy jó darabig nem csinált vele semmit. Tessék szekálni Tartóst! A Fidesz új projektjei... Viszont a "Moszkva" téri új óra hónapokig rossz volt. És a már elkészült Szél Kálmán teret fel kellett megint bontani. "Úgy beázott az 1,7 milliárdból felújított Hajós Alfréd uszoda, hogy a nagymedencét le kellett zárni" "Többszöri átadásáról híresült el a mintegy hét milliárd forintnyi európai uniós támogatás felhasználásával is újjá varázsolt Várkert Bazár. Az pedig külön nevetség tárgyává tette a Világörökség részeként számon tartott műemlék felújítását, hogy a ráfordított hatalmas költségek ellenére még 2016 tavaszán sem volt tökéletes állapotban." "Kivonták a forgalomból a felújított orosz metrószerelvények elsőként érkezett hat kocsiját. A padlólemezeket ugyanis gyakorlatilag felzabálta a rozsda. A 69 milliárdért beszerzett új szerelvényekkel nagyobb a baj, mint gondolták." Ezeknek a költsége (meg ami még idő hiányában nem kerül megemlítésre) lehet, hogy meg van a Lánchíd felújítási ára. Blamázs a Fidesz is meg a Konopás Noémi is.
matykox
2020. augusztus 18. 08:57
Harácsony és az egész volt és jelenlegi SzADESzes banda imádkozik, hogy leszakadjon A Híd! Vagy az állam nyisson egy bankszámlát, amiről a magyarok elleni támadások korlátlanul fizethető. Ahogy az utóbbi 100 évben megszokták.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!