Száz évvel ezelőtti nemzeti tragédiánkra emlékezünk idén. „Magyarország az, ami megmarad.”- mondta állítólag Clemenceau, miközben kollégáival a Párizs környéki békéket barkácsolták. A kérdés az volt: mi marad meg? Mi marad meg a tárgyalótermekben a világháború győztes nagyhatalmainak képviselői által kiterített térképeken az egyre gyarapodó vörös vonalak között? Mi marad meg Magyarországból, mi marad meg a határmenti településekből, családok sok százéves örökségéből, szántóból, legelőből, erdőkből, templomokból és iskolákból? Mi marad meg egy ország és egy nemzet életéből, amelyet feldarabolnak?
Magyarországot az első világháború után egy katonai invázió érte. Sokat beszéltek akkor a wilsoni elvekről és a népek önrendelkezési jogáról, ám a Trianonhoz vezető út egy katonai megszállás volt, amelyet csak fegyveres erővel lehetett vagy lehetett volna megállítani. Ne feledjük: a győztesek saját elveiket is semmibe vették, népszavazást csak Sopronban sikerült kikényszeríteni, és ott is fegyveres felkelés után!
Mit remélhetett az az ország, amelynek vezetői egy emberkísérlet, a polgári radikalizmus és a kommunizmus kedvéért lemondtak a fegyveres ellenállás lehetőségéről? Mit remélhetett az az ország, amely katonáinak kezéből kivette a fegyvert? Mit remélhetett egy kis falu, amelyet törvénytelenül szálltak meg, és amelyet a rosszul faragott párizsi ceruza Jugoszláviának akart ítélni? Mit remélhetett a béke megkötése után egy hónappal, amikor mindenki számára úgy tűnhetett, hogy a sírra rákerült a zárókő? Ha a katonai realitásokat vesszük alapul, vagy vették volna alapul, akkor a válasz egyértelmű: semmit. Ha a nemzetközi jog akkori kilátásait vették volna alapul, a válasz akkoris ugyanaz: semmit, legfeljebb csak bajt és veszélyt.
Minden egyes harcos kockáztatott. Halálos vagy örökös bénultságot hozó golyót a fegyveres harcban, börtönt és kivégzést, szenvedést és megaláztatást a megtorláskor, sőt, családjuk meghurcoltatását. A felkelők mégsem törődtek ezzel. Gyorsan sikerre vitték a katonai akció első részét, és csak a gyorsan felvonuló, többszörös túlerő előtt tették le a fegyvert. Vállalták a megtorlást, amelyhez a legnagyobb bátorság kellett. A hódító büszkeségével megsértett Jugoszláv állam alaposan megkínozta őket. Úgy tűnt, vesztettek és hiábavaló volt az egész.
Mégis így következett be az, amire senki nem számított, mert józan ésszel nem számíthatott. A határmegállapító bizottság végül nekik adott igazat. 1922. február 9-én Szomoróc újra magyar lett. Megmaradtak magyarnak Magyarországon. Méltón határvédő őseikhez, példaként határvédő utódaik számára. Balassagyarmat, Sopron, a hűségfalvak és Kercaszomor példája ékes bizonyítéka annak, hogy a reménytelennek tűnő küzdelem is hozhat eredményt. Vannak helyzetek, amikor küzdelem nélkül nem lehet győzni, küzdelem nélkül lehetetlen megmaradni. Vannak helyzetek, amikor bátorsággal és elkötelezettséggel reménytelennek vagy elveszettnek látszó ügyeket is megfordíthatunk, különösen, hogyha az igazság a mi oldalunkon áll.