Megtalálták, mi okozta a tömeges fertőzést a McDonald's burgereinél
A gyorsétterem100 millió dolláros mentőcsomaggal igyekszik helyreállítani a bizalmat és támogatni a leginkább sújtott franchise-okat.
Szomorú nyarat prognosztizáltak a belföldi turizmus számára még tavasszal, a júniusi szállásfoglalások azonban már hozták a pozitívabb forgatókönyvet, a júliusi és augusztusi előfoglalások pedig azt mutatják, hogy a járvány miatt kimaradt pihenési időszakot honfitársaink a nyáron és kora ősszel akarják bepótolni. Szigetvári József, a Szallas.hu vezérigazgatója szerint a kieső külföldi vendégkör által hagyott idegenforgalmi űrt a belföldi kereslet a vártnál jobban tölti fel. Interjúnk.
„Az lesz idén a siker kulcsa, hogy ki hogyan kapja el a startot” – nyilatkozta két hónappal ezelőtt. Jó sikerült a főszezon startja?
Ha a belföldi szállásokat nézem, a bejövő foglalásokra gondolunk, akkor jól sikerült. Ha azt nézem, hogy hány foglalás érkezik be a mai napon, vagy az elmúlt egy héten, akkor jól látható, hogy
Ez azt jelenti, hogy most mindenki pótolni akarja az elmaradt időszakot, amikor nem volt lehetőségük utazni.
A járványügyi korlátozásokat feloldották, de a fertőzésveszélytől való félelem sokakban benne van, ráadásul a június végi időjárás rossz volt – a turizmus szempontjából meglehetősen kedvezőtlenül indult az idei nyár. Nem kell temetni a belföldi turizmust a nyáron?
Bízunk benne, hogy a július és az augusztus a leutazásban is jó lesz, és nemcsak a foglalások mutatják majd ezt. Most úgy néz ki, hogy a július és az augusztus sikeres időszak lehet. A júniusi foglalások 30-35 százalékkal maradtak el a tavaly ilyen időszakban mértekhez képest. De ez is jóval jobb adat, mint amit vártunk, június elején még jóval nagyobb elmaradást mondtam volna.
Szigetvári József, a Szallas.hu Zrt. vezérigazgatója
Az ön májusi legpozitívabb forgatókönyve az volt, hogy a nyári hónapokban tavalyi forgalmuk 70-80 százalékát érhetik el a magyar szállásadók. Most hogyan látja?
Most is ez a helyzet, hiszen azt látni kell, hogy a belföldi szállásoknál a külföldi vendégek most kiesnek. Ha mondjuk egy szállás 100 százalékos kapacitását nézzük, akkor abból vannak rendezvényre érkező vendégek és külföldi vendégek is. A belföldi vendégek nem teszik ki egy szálláshely teljes vendégkörét; a vidéki szállások ezért elérhetik a tavalyi forgalmuk 70-80 százalékát, ami egy hatalmas eredmény, hiszen ez azt jelenti, hogy
Kiesnek a külföldi turisták tehát, de a helyükre beugró, a külföldi nyaralás helyett mondjuk a Balatont választó magyar turisták nem tudják ezt teljes mértékben pótolni?
Ha a teljes magyarországi turizmust nézzük, akkor 2019-ben a belföldi szállásdíjbevétel 123 milliárd, a beutazó külföldi pedig 208 milliárd forint volt, így ha a belföldi kereslet a kétszeresére nőne, akkor sem tudná pótolni ez a szelet a teljes turisztika tortát. A vidéki szállások esetében a külföldi vendégeknek való kitettség persze nem akkora, mint a budapesti szállások esetében, ezért vannak olyan szállások, amelyek tele tudnak lenni a nyár folyamán, de
A korlátozások feloldása előtt volt egy rövid kivárás a júliusi-augusztusi előfoglalások terén. Miként alakult ez a statisztika végül a korlátozások feloldása után?
Amikor hirtelen feloldották a korlátozásokat, akkor az emberek megrohanták a foglalási lehetőségeket. Júliusra-augusztusra történtek elsősorban a foglalások, és jól látszik, hogy a szeptemberre történő előfoglalások sokkal erősebbek most, mint tavaly volt ugyanebben az időszakban. Volt egy hosszú időszak, amikor nem lehetett leutazni a foglalásokat, és ezt az időszakot próbálják az emberek az év hátralévő részében bepótolni. Ezek az előfoglalások pozitívabbnak néznek ki, mint a tavalyi, egy jelentős kereslet erre az időszakra csoportosul.
Önt egyébként meglepte, ami történt, hogy az embereket nem riasztotta el a járványveszély?
A pozitív dinamikája mindenképpen. A március 13-i negatív törés az egyik napról a másikra történt,
Erre nem számítottam.
Önöknek ez nyilvánvalóan pozitív, de egy járványügyi szakember erre azt mondhatná, hogy a magyar emberek elvesztették a józan veszélyérzetüket.
Azt viszont mi látjuk, hogy tudatosak. Megjött egy utazási kedv, de az utazás megválasztásában sokkal tudatosabbak az emberek. Rengeteget érdeklődnek arról, hogy a szállásadók mit tesznek, hogy ők biztonságban lehessenek, hogyan készül egy szálloda, milyen tisztasági intézkedéseket hoztak – tehát az emberekben a biztonság keresése lett az első számú foglalási kérdés. És azt is látjuk, hogy a szállásadók ezt kommunikálták, és tettek is gyakorlati lépéseket.
A Balaton továbbra is kiemelt belföldi turisztikai célpont - ezen a nyáron is
A távolságtartás, biztonságos nyaralás miatt a szakember az apartmanok előnyét jelezték a hotelekkel szemben erre az idényre. A foglalásokon látszik ez a tendencia?
június második hetétől azonban ezek és a hotelfoglalások mértéke kiegyenlítődött. Elkezdtek tehát az emberek a hotelekben is foglalni, eltolódott ilyen irányba is mára a kereslet. Nyilvánvalóan előbb teltek meg a kisebb szállások, mostanra azonban nincs különbség a kategóriák között a foglalásokban.
A SZÉP-kártya keretösszegének megemelése meglendítette a forgalmat? Van érezhető hatás?
A SZÉP-kártyán sok pénz gyűlhetett össze, amelyeket eddig nem tudtak felhasználni, ennek a felhasználása történik meg most. A keretösszeg megemelése igazából az év második felében fog megmutatkozni, amikor az eddigi összeget felhasználták már. Az a kérdés, hogy ez a pénz húzni fogja-e a turizmust az év második felében.
Az üzleti logika alapján azt várná az ember, hogy válságban a szállások olcsóbbak lesznek, ezzel csábítják foglalásra a hezitálókat. Felmérések szerint azonban nem lettek olcsóbbak a szállások tavalyhoz képest. Mi a magyarázata? Hirtelen nagy lett megint a kereslet?
Amikor ennyire hullámzó és fluktuáló a vendégkör, a szálloda fenntartása, talpra állítása nem kis költség. Ha valaki csökkenti az árakat, azzal csak növeli a kitettségét.
mert lett egy olyan hatása, hogy egyszerre sokan kerültek nehezen finanszírozható helyzetbe. A 2008-as válság következménye, hogy sokkal óvatosabban áraznak a szállások, nem akarják magukat még egy örvénybe belesodorni, most ezt sokkal tudatosabban kezelik.
Emelkedtek az olcsóbb ételek és az italok árai is, hiszen a legtöbb vendéglátós a nullszaldóért küzd ezen a nyáron. Drágább lesz az üdülés a családoknak idén?
Volt korábban egy árcsökkenés, amely lejjebb nyomta az árakat, a mostani kis emelkedés csak azt jelenti, hogy ugyanazokkal az árakkal tudunk számolni, mint 2019-ben. Nincs árcsökkenés, de árnövekedés sem.
Milyen átrendeződés hozhat a járványveszély, a kiszámíthatatlanság a belföldi turizmus piacán?
Alapvetően arra számítunk, hogy a belföldi turizmusban azok a trendek, amelyek eddig is jellemezték, meg fognak erősödni. Évek óta jellemző volt, hogy folyton nő az aktív kikapcsolódást keresők száma – ez most a válság hatására kapott még egy hatalmas lökést. Évek óta látjuk azt is, hogy
– ez a tendencia is erősödött a válság hatására. Évek óta nő annak a tendenciája is, hogy sokan az utolsó pillanatban foglalnak – ez a trend is iszonyatosan megerősödött. Ezek okoznak alapvetően átalakulást, hiszen a kínálatnak ezekhez az igényekhez kell alkalmazkodnia.
Fotó: Szallas.hu, MTI