Milyen eltérések vannak a nyugati konzervativizmus és a magyar konzervativizmus között? Fegyvertartás kérdésében például biztosan mást gondolnak az amerikai republikánusok.
Van ugyan valamiféle konzervatív internacionálé – aminek a legutóbbi találkozója egészen titkosan zajlott egy nyugati országban, mivel tartottak az antifák balhéjától, és ez elképzelhetetlen lett volna a lengyeleknél vagy nálunk –, de mivel a konzervatívok jellemzően az ellenfélben értenek egyet, és különben is a történelem szerelmesei, a bölcs partikularizmus hívei, ezért nagyon sok változat van, és végtelen számú különbség köztük. Az eltérő történelem miatt, mondjuk, másképpen látjuk az első és a második világháborút mi magyarok és a lengyelek, más a viszonyunk Ukrajnához, és számtalan eltérést lehetne még sorolni. A konzervatív régóta nem a status quo védelmezőjét jelenti, és a konzervatív gondolkodás és politika abban a két országban a legerősebb ma Közép-Európában, amelyiknek – a cseheket leszámítva – van ezeréves politika hagyománya, és elsőként fordult szembe a szovjetekkel és szocializmussal, Lengyelországban és Magyarországon.
Nyilván eltérés a Nyugattól, hogy nálunk nincs multikulti, az egyetemi baloldal erős, de a kulturmarxizmus még nem az – bár erősödik itt is rohamléptekkel. A bevándorlás nem gond Közép-Európában, és talán védettebbek vagyunk a baloldali utópiákkal szemben. Közép-Európában a hiperindividualizmus még kevésbé verte szét a köznapi életben működő normákat. De az is igaz, hogy a konzervatívoknál van egy erős angol-amerikai hegemónia a gondolkodás terén, hiszen az USA és az UK az a két ország, ahol a konzervatívok – legalábbis politikailag – sikeresek tudtak lenni a háború után. Esetleg még szembe is fordultak a progresszívekkel, mint Thatcher vagy Reagan, vagy a kulturkampf esetében.
Újabb izgalmas kiadványokkal jelentkezett a Századvég könyvsorozat, legutóbb Klestenitz Tibor kiváló Bangha Béla-kötetével. Mi a célja, mire a legbüszkébb felelős kiadóként?
A legbüszkébb a műhelyre vagyok, a közvetlen munkatársaimmal jól együttműködő csapatot alkotunk. A Századvég nem kiadóvállalat, és ennek ellenére sikerült jó pár értékes könyvet is megjelentetnünk. Chestertonnal és Hazonyval kezdtük tavaly és nem sokára megjelenik egy Oakeshott, majd egy T.S. Eliot kötet. Nem igazán tudok kiemelni egy címet sem a könyveink közül, de remélem, ha még pár évig ez a csapat együtt tud dolgozni, és ügyesek vagyunk, akkor egy olyan könyvlista lesz a hátunk mögött, amire büszkék lehetünk. Jó könyveket találni és legyártani nem nagy kunszt, sokkal nagyobb kihívás a feltételek megteremtése.
A mai magyar és európai társadalmi-politikai jelenségek megértése – főleg a francia és amerikai szellemi piacon érdemes ma körülnézni, úgy látom. Talán ezekben a társadalmakban a legnagyobb a baj, vagy itt a legszabadabb a gondolkodás. Másrészt pedig a magyar és európai gondolkodás feltárása, hozzáférhetővé tétele a kiadó célja jelenleg. Elképesztő, hogy mi mindent tiltott be a baloldal 1948 után, és tart ma is gyakorlatilag tiltó listán. Emiatt nem kell nagyon keresgélni, ha az a kérdés, hol vannak a könyvkiadásban fehér foltok.
Ön igazgatója a Molnár Tamás Kutatóintézetnek a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen. Véleménye szerint Molnár munkásságának mely aspektusai a leginkább relevánsak manapság?
Molnár Tamás bár amerikai állampolgár volt, nem az amerikai vagy angol konzervatív gondolkodást képviselte, messze volt a fúzionizmustól, hanem franciául gondolkodott. Szerintem az egyik legértékesebb könyve az utópikus gondolkodásról szóló, ez úgy tűnik, még sokáig velünk marad. Hasonló fontosak az autoritással kapcsolatos antiegalitárius megfontolásai, észrevételei. És talán a legfontosabb a kereszténység, főleg a katolicizmus hangsúlyozása.
De talán a legrelevánsabb Molnár Tamás esetében, hogy lehet széllel szemben is. Lehet szociopatának, lehet introvertáltnak nevezni, lehet Weber nyomán hivatástudattal rendelkezőnek nevezni, de a lényeg az, hogy nem kell mindig arra a szekérre felkapaszkodni próbálni, amit fut, lehet másik szekeret is keresni, esetleg elkezdeni építeni egyet. Annak elfogadása, amit Babits fogalmazott meg: „A szó tiéd, a fegyver az enyém. / Te csak prédikálj, Jónás, én cselekszem."
***
Fénykép: Földházi Árpád