Nemrég valahogy elém került Sean Penn 2007-ben készült Út a vadonba című filmje. Emlékszem, amikor először láttam, a feleségem a szíve alatt hordta első fiunkat. Azóta ha eszembe jut ez a film, életünknek az az időszaka is megjelenik vele együtt, az ifjú, zöldfülű házaspár (akik voltunk) életének snittjeivel. S ha már elém került ez a film, megnéztem újra.
Az Út a vadonba úgynevezett megtörtént eseményeken alapul. Ha ilyet hallok, mindig bajban vagyok. Számomra sosem volt kérdés, hogy ami nem történt meg, ugyanolyan mértékben reális lehet, mint az, ami megtörtént. Egy filmes adaptáció minden esetben a fikcióból építkezik, és innentől mindegy, hogy van-e a történetnek valós alapja. Az egyetlen kérdés, hiteles látomásból építkezik-e a rendező vagy sem. Az Út a vadonba kétségkívül hiteles látomásból született.
Egy fiú, miután kitűnő eredménnyel végez valamelyik vidéki amerikai főiskolán, úgy dönt, hogy szülei akarata ellenére nem megy tovább a Harvardra, és köszöni szépen, de nem kéri az ajándék autót sem. Megsemmisíti a hitelkártyáit, pénzét jótékony célokra ajánlja fel
és egy hajnalon nekivág Amerikának.
A cél a titokzatos Észak: Alaszka. Hátizsákjában ott lapul Henry David Thoreau kultikus könyve, a Walden, egy Tolsztoj-regény és Byron versei. Az otthon tele elfojtott és lappangó hazugságokkal, álszentséggel. A szülők kiégett és konformista ötvenesek, akik beledermedtek kényszerképzeteikbe. Szüleink, mondhatnám, mindnyájunk szülei, és akkor éppen annyira lennék igazságtalan, mint amennyire nem.
Mindnyájunk szüleit hagyja ott egy nyári reggelen a gyerek, és kalandos vándorlás után meg is érkezik Alaszkába, a Mount McKinley lábához. Nem érdektelen persze, hogy útközben mi történik: van verekedés és van szerelem, van hippikommuna és érzékeny, magányos öregember, aki fiává akarja fogadni az utazót, végül hősünk megérkezik az északi vadonba a hátizsákjával és a puskájával.
Élni szeretne végre, az életet akarja. Egyáltalán,
azt szeretné megtudni, mit jelent élni,
mivel a szülei és a többiek mind képtelenek voltak megmutatni neki.
Esetlenül mozog az erdőben, naplót ír, amelybe többé-kevésbé sablonos bölcselkedéseit jegyzi fel. Talál egy elhagyott, kibelezett autóbuszt, és abban húzza meg magát. Figyeli a növényeket és az állatokat, a felhők mozgását az égen, a hegyeken végigsöprő fergetegeket. Innentől válik érdekessé a helyzet, mert itt már nincs látványos cselekmény, utazás és szerelem,
csak a természet van, és benne ez a fiú, aki valójában nem tudja, mit akar.