amelyben főnemesek, lovagok, rablólovagok, polgárasszonyok, zsidó kereskedők, katonák révén szinte keresztmetszetet kapunk a 15. századi Magyarország nemesi és városi társadalmáról. Jósika végiggondolta, mit üzen Mátyás kora a 19. században, amikor a nemzet számára saját nemzeti egyéniségének kialakítása és egyúttal a társadalom jobbítása, a rendiség eltörlése, a polgárosodás és a művelődés a főbb feladatok.
Hogy miben látta Mátyás aktualitását saját korában, azt nem rejtette véka alá a regény első kiadásához írott előszavában: „Félrevonom a múlt kárpitját: a jelen század fiát és leányát egy dicsőséges korszakba szeretném bevezetni. Akkor még magyar szó hangzott a királyi udvarban. Mindenki, akit csak a tudományokban való jártassága és fürge észjárása képessé tett rá, Európa majd minden részéből idejött, hogy megcsodáljon egy magyar királyt, és szívében az uralkodó iránti szeretettel tért vissza hazájába. (…) Caesar lelkével alkotta meg fekete légióját, megtörte a hűbériség makacs zsarnokait, fényes palotákat emelt. Megbecsülte a fegyverest és a tudóst.” (Jósika Miklós: Előszó az első kiadáshoz. Jósika Miklós: A csehek Magyarországon. Bp., 1972., Móra Ferenc Könyvkiadó. 5.)
A bátor, vitéz és Mátyáshoz rendíthetetlenül hűséges lovag, Zokoli Mihály hősiesen harcol a Felvidékre betelepedett huszita zsoldosaik ellen, kifüstölve őket fészkeikből, és üldözve a rabló hadakat egészen a lengyel határig. Zokoli ellenfele a huszita, de magyar származású, gőgös, asszonyrabló bicskei Komoróczi Péter, a „feudális” anarchia megtestesítője. Zokolival olyanok ketten, mint fény és árnyék, világosság és sötétség. Zokoli képviseli a lovagság valódi eszményét, míg Komoróczi a lovagság sötétebbik arcát testesíti meg. Többször összecsapnak, és Zokoli rendre legyőzi Komoróczit, bár életét mindig megkíméli. Komoróczi éppoly elpusztíthatatlan, mint Bohun kozák atamán Sienkiewicz Tűzzel-vassal című regényében. Egy gátlástalan, ám szerethető gonosztevő. Tettei ellenére sajnálatra méltó, különösen, miután végül kiderül róla, hogy egy magyar rablóbáró halottnak hitt fia, és csak hiányos neveltetése, valamint erőszakos környezete torzította el jellemét. Sokáig viaskodik magával, míg végül a török elleni küzdelemben esik el, halálával lemosva bűneit.
A történetben persze fölbukkannak valódi történelmi személyiséget. Remek portrékat kapunk Mátyásról (aki a regény lapjain, az évek múlásával, elfogódott ifjúból felelősségteljes, de egyre megközelíthetetlenebb államférfi lesz), Podjebrád Györgyről, Podjebrád Katalinról, Vitéz Jánosról. Más alakok is feltűnnek a regény lapjain: a huszita zsoldosvezérből Mátyás hűséges támogatójává váló Jan Giskra (csehül Jan Jiskra, de Jósika következetesen a magyar Giskra névalakot használja), a „fekete sereg” egyik parancsnoka, Svehla, a huszita lázadók vezére, valamint – ha csak egy epizód erejéig – a Drakulaként elhíresült Vlad Tepes, Havasalföld rettenetes hírű vajdája, akit éppen Giskra fogatott el Mátyás parancsára. Mátyás sorra hódoltatja meg vagy győzi le országrontó belső ellenségeit, akik, mint Svehla, akasztófán végzik, vagy, mint Giskra, maguk is a király hűségére térnek.
A regényen kimutatható Walter Scott hatása.