De persze ebben az egészben nem ez a lényeges, hanem sokkal inkább az, hogy Kanalas Éva filmje egy olyan világba kalauzolja a nézőt, amelyről eddig legfeljebb etnográfiai tárgyú könyvekben olvashattunk. Nekem többször eszembe jutott a film közben Arszenyev remek könyve, a Derszu Uzala, amely az Adigzsira sok mindenben emlékeztető nanaj vadász életébe enged bepillantást.
Kanalas 2004-ben egy kutatóútja során ismerkedett meg a sámánnal, az ismeretségből aztán – talán – barátság lett, majd a sámán engedélyezte Kanalasnak, hogy lefilmezze mindennapi életét.
Fontos itt megemlíteni, hogy Kanalas nem kutatóként vett részt ebben a történetben, hanem énekesként. Adigzsi valószínűleg be sem engedte volna a világába, ha pusztán kutatóként jelenik meg nála. Kanalas Éva énekesként és magyarként léphetett be ebbe a világba, mert a magyarokat ezen a vidéken rokonként tartják számon. Adigzsi sámáncsaládból származik, az apja és a nagyapja is sámán volt, ahogy a testvérei is azok. A filmben említés esik arról, hogy ő maga hosszú éveket töltött börtönben, az viszont homályban marad, hogy miért.
A sámánizmus jelenléte ma is mindenestül átjárja a tuvaiak életét. A sámánoknak külön hivatala van, oda érkeznek be a „kliensek” különféle kérései. A kliensek aztán autóval elszállítják a sámánt az otthonukba vagy oda, ahol a kért szertartást el kell végezni, a végén pedig visszaviszik a hivatalba. Gördülékeny az ügymenet.
Az sem szokatlan, ha azzal fizetik ki a sámán munkáját, hogy feltöltenek egy összeget a telefonkártyájára.
Mindez elsőre bizarrnak tűnhet, ahogy az is, amikor – rendszeres téli megrendelésként – a sámán autókat tisztít (nem autómosást kell elképzelni, hanem egy szertartást az autóban és az autó körül), hogy a nagy hidegekben se romoljanak el.
Aki azonban azt hiszi, hogy ezek a „modern” szolgáltatások komolytalanná teszik a sámán munkáját, az téved. Adigzsi ugyanazzal az elmélyültséggel végzi el a szertartását egy viharvert UAZ körül, ahogy például egy halottbúcsúztató szertartáson. Nincs különbség. Innen, európai szemmel nézve persze nagyon szokatlannak tűnik elsőre ez az egész. Ott van például a lakástisztítás, amelynek során a sámán bejárja a ház minden zugát, füstöl, énekel, a lakókat is körbejárja, a függönyök mögé is bebújik és botjával szó szerint kiveri az ártó szellemeket a házból. Olyasmi ez, mint mifelénk a lakásszentelés, csak valahogy sokkal alaposabb és jóval hosszadalmasabb.