Magyarországon ma autokratikus kormányzás van – hallható rendszeresen a kritikai fordulat itthon és külföldön egyaránt. Legutóbb az egykoron szebb napokat látott Foreign Affairs című „szaklap” hívta fel a figyelmet a hazánkban zajló folyamatokra, magyarán arra, hogy tekintélyelvűség ül tort a szeretett (liberális) demokrácián. Pedig a tekintély és a tekintély tisztelete alapvetően jó, pozitív dolog – már az én konzervatív szememben. Az auctoritas ókori római eredetű latin kifejezés, és egy személy vagy intézmény politikai és/vagy társadalmi presztízsét értették alatta, de szorosan tapadt hozzá a családfőnek a familiában betöltött „engedélyező hatalma”, tehát tekintélye is.
A fogalmat magát persze számtalanszor körbejárták már az ókortól napjainkig, és bár a definíciót illetően nincs olyan hatalmas szórás, a leíró szavak mögött nem éppen a kedélyes egyet nem értés hangulata húzódik meg. Összességében ugyanis azt mondhatjuk, hogy a tekintély valakinek (vagy valaminek) olyan adottsága, képessége, jellemzője, amely miatt őt (azt) tiszteljük, és e felsőbbség tiszteletétől vezérelve az álláspontját (parancsát) legitimnek, külön indokolás nélkül is érvényesnek ismerjük el, engedelmeskedünk neki. Nem erőszak hatására, de nem is feltétlenül racionálisan: ahogy azt Theodor Mommsen 19. századi német jogtörténész kiválóan leírta, a tekintély „kevesebb, mint parancs, és több, mint tanács”.