– teszi hozzá.
Az adománygyűjtés sikerének egyik fontos összetevője az elérés, vagyis, hogy hányan szereznek tudomást a lehetőségről. Alapvetően nagyon sok olyan ember van, aki szívesen adományoz. A segélyszervezetnél is gyakran tapasztalják, ha baj van – gondoljunk csak a vörösiszap-katasztrófára, egy-egy árvízre, vagy a mindenkit megrázó busztragédiára – az egész ország megmozdul. Az elmúlt időszak nagy sikere, hogy pár nap alatt 700 millió forint gyűlt össze két beteg gyerek gyógyszerére: az összefogás elképesztően erős dolog, sok kis összegből elképesztő erő tud származni. Tavaly adventkor az Ökumenikus Segélyszervezet adománygyűjtéséhez is közel 700 ezren csatlakoztak, összesen közel 259 millió forinttal támogatva a szervezet rászorulókért végzett munkáját.
A másik fontos tényező, hogy mennyire egyszerű adni. Lássuk be, kényelmesek vagyunk, ma, amikor már egy parkolást is el tudunk indítani egyetlen gombnyomással, akkor az adományozást sem akarjuk bonyolultabban intézni. Ezért örvendenek nagy sikernek az adományvonalaknak, az Ökumenikus Segélyszervezet 1353-as adományvonalán keresztül mindössze öt gombnyomással lehet adni 250 forintot.
Az adományozás sikerének harmadik fontos tényezője, hogy mennyire érzem magaménak a célt, mennyire éri el az ingerküszöbömet, mennyire tudok vele azonosulni. Hazai segítségnyújtásra mindig jóval többen jelentkeznek, mint mondjuk egy iraki segélyprogramra – mondja Gáncs Kristóf. A kommunikációs szakember szerint nagyon nehéz lenne bármit mondani arról, hogy az adományozási kedv nő vagy csökken. Az mindenesetre igaz, hogy emberről emberre terjedő, szorgalmas és lassú építkezés eredményeképpen születnek az elköteleződött, rendszeres adományozók. Könnyebb a bajban gyorsan összefogó, rapid virtuális közösségeket létrehozni, mint azt elérni, hogy ennek a közösségnek a tagjai évekig, sőt évtizedekig rendszeresen segítsenek. Ezt mutatja az is, hogy az Ökumenikus Segélyszervezet segítői ünnepi időszakban a több százezret is elérhetik, míg 20 ezer rendszeresen adományozójuk van. Legfontosabb céljuk, hogy az ünnepi adományozókból elkötelezett, „hétköznapi” adományozókat varázsoljanak.
***