Olyan kevesen vagyunk, hogy a műveletlenség luxusát nem engedhetjük meg magunknak.
(Kodály Zoltán)
Milyen tanulságai lehetnek annak, amikor „a világ legnagyobb irodalmi alkotását” elemezve, benne az evolúció nyomvonalait keresve, követve a két evolucionalista tudós, Kai Michel és Carel van Schaik Az ember három természete című tanulmánykötetét (Typotex kiadó) olvassuk a Bibliáról? Egyáltalán mit jelenthet ez a közel négy és félszáz oldal üzenete a mai felperdült és stílusában a gyakran olykor el is ferdült társadalmi, tudományos, vagy akár publicisztikai eszmecseréink viharában. Lehetnek, akikben felmerül a kérdés: Elemezhetik a Szentírást az ateisták? Van rá joguk? Vagy ez csak egy újabb csapda volna?
Szerény tapasztalataink bizonyítják, hogy a valódi, vagy a vélt tudásaink jelentős része hipotézis. Gondolkodásunk mozgatója viszont az örök kétkedés. Viszonyulásaink a tőlünk (itt és most) idegennek, ellenkezőnek vélt véleményekkel szemben sosem lehetnek állandóak. Csupán változóak és reményeik szerint toleránsak. Az aktív gondolkodásunk tehát sosem volt és sosem lehet végleges. A végleges szempontok, az alkalmazott szellemi elvek gyakran előítéletek csupán és ezért sajnos olykor a bigottságnak az ikertestvérei.
A Descartes-i „cogito ergo sum” (gondolkodom, tehát vagyok) versus Teilhard de Chardin „elég volna megfejtenünk az Embert, hogy megfejtsük a Mindenséget”. Ki érti ezt? A francia ateista és a szintén francia teológus gondolatai mintha mégis egymásra rímelnének. És ez nagyon emberi. Tán nem véletlen az sem, hogy Christopher Boehm szerint: „ahol nincs emberi bűn, ott isteni büntetéstől sem kell tartani.”
Viszont a kizárólagos (bigott) és a párbeszédképes (toleráns) elvek ütközése a tudományos megközelítéseket gyakran a dilettáns kampánypolitizálás pástjára helyezi át, ahol kételkedni, mérlegelni – gondolkodni már bűnnek számít, sőt ez maga az eretnekség. Nyomon követhető ez a jelenség (kiátkozás) sajnos a napi publicisztikai gyakorlatban is, ahol az evolucionalista és különösen az ateista jelző szitokszóvá vált. És ugyanez fordítva is működik a másik oldalon. Meggondolatlanul. Hány akár Nobel-díjas gondolkodó, író és jelentős alkotó sorolható a szélsőségesen jobbos vagy balos szemszögből a kitagadott, leértékelt csoportba?