Az ateisták közé számítjuk az ókori Epikurosztól, Senecától valamennyit. Illetve egy kalap alatt kiselejteznénk-e Chomskyt, Einsteint, sőt a magyar művelődéstörténet néhány nagy egyéniségét a virtuális tudástárunkból? Jelentős alkotókat, akik életük folyamán a vallások dogmáitól eltérni s a lelkükben kutatni, sőt kételkedni bátorkodtak? (Vajda János: „Ez öntudatlan zagyva minden,/ Ez volt, van és lesz mindörökké./ Gondolkozó lény percig itten Él, meghal, aztán – soha többé?” ... Ady: „Adjuk Neki hittel magunkat,/ Ő mégis csak legjobb Kísértet,/ Nincs már semmi hinnivaló/ Higgyünk hát a van-vagy-nincs Úrnak. Kosztolányi: „meghaltak mind az istenek... / És eltemettem önmagam egy fekete, csillagtalan karácsonyon...” ) És balliberális oldalról ítélve hány konzervatív sorolódna idejemúlt, elavult (sőt akár mucsai) kategóriába? Itt most hosszú felsorolásba kezdhetnénk és a közelmúltunk média túlkapásaiból idézhetnénk elriasztó neoliberális vagy rejtetten poszt-marxista véleményeket.
Több ez, mint hiba. Bizony öngyilkos bűn a párbeszéd kizárólagossá torzítása. A párbeszéd véleménycsere volna eredetileg, mert mégis csak az eltérő vélemények érdemesek a cserére, az elemzésekre. Azonos véleményeket miért is csereberélnénk egymással? És minek? A kalandozások énünkben átmeneti meggyőződésekhez vezethetnek, hiszen múló életünk is átmeneti
állapot. Az istenkeresés, kreacionizmus, evolucionizmus, ateizmus a gondolkodás eszközei, melyek reményeik szerint majd határozottabb, véglegesnek vélhető szellemi önképet festenek magunknak és szinte mindenkit megérintenek. Talán kár lenne megtakarítani a tétovázó, ön és világelemző fáradtságot. Jobb lenne, ha érveléseinkben a rossz közhelyeket (mint például a majomtól származás, vagy a zuhanó repülőben Istenhez fohászkodás paradigmája) kerülnénk, és kerülnénk az ateizmus
azonosítását a marxista vulgáris forradalmi mantrával is. Hiszen a lenini bigottság inkább Savonarolával rokon, mint Lucretiusszal, vagy a filozófia ókori vértanújával az örökkön kérdező Szókratésszel.
Az ateizmus végül is szintén a görög-zsidó-keresztény műveltségünk szellemi terméke. Hozzánk tartozik, hatással van civilizációnk szellemére, mint ahogyan az európai nagy vallások, valamint az elismert és megtagadott szekták. És ez fordítva is igaz: nevetséges az a nonszensz állítás, hogy az ateisták IQ szintje magasabb a vallásos embereknél.
„A vallásosság első természetünk része. Időtlen idők óta kíséri a homo sapienst, s így egyetemes emberi állandónak tekinthető/…/ a második komponenst intellektuális-intézményes vallásnak neveztük el; ez szerves alkotórésze annak a kulturális készletnek, amely segített helytállnunk a letelepedett életmód és a nagy léptékű társadalmak új világában/…/ a harmadik természetük pedig még nem látott el alternatív módszerekkel, hogy másképp magyarázhatnánk a környező világuk történéseit” – állítják könyvünk szerzői.
Állítják továbbá azt is, hogy „az emberi kultúra talán a legnagyobb csoda a földön. De ennek megvan az ára: létezésünk sokszor nélkülözi a természetes magától értetődőséget. Nincs mit tenni, mismatch a sorsunk.” (Mismatch = nem egyező, nem megfelelő párosítás) Vagyis, ez gondolkodásunkban ez a mismásolás törvényszerű kísértése a kaotikus, vagy a még identifikálatlan szerkezeteknek. A mismatch kategóriájához sorolhatjuk a történelmi véletlent, a balszerencsét. E jelenségek utólag esetleg majd a városi legendákban, babonákban és a para tudományban sűrűsödnek össze.