A szabad piac és a pénz istene
Miután pedig gyorsan megjegyzi, hogy az ENSZ is erőst politikai teológiát hirdet, Nyirkos Tamás rátér a gazdaság teológiáira, elemezvén a szabad piac és a pénz teológiáját.
Mint írja, Adam Smith híres láthatatlan keze csak egyszer szerepel A nemzetek jóléte című híres munkájában, amit a kortársak Isten kezeként értelmeztek, bár Smith az önérdekkövető egyének közérdek szolgálását értette alatt. És igazából ez ügyben is voltak fenntartásai, és a láthatatlan kéz inkább kivétel, mint szabály: „Smith elgondolása teológiai, csupán az nincsen benne, amit rendszeresen kiolvasnak belőle: a szabad piac abszolutizálása”, sőt Smith műveinek visszatérő motívuma, hogy a szabad piacot korlátozni kell.
A mindentudó és tévedhetetlen szabad piac tehát későbbi elgondolás, s maga is teológiai természetű. A piac teremtő istenség, minthogy igényeket teremt, valamint a homogenizáció által felbontja a hagyományos közösségeket és hozzájárul a társadalom atomizációjához. Az individualizáció és a homogenizáció tehát – mutat rá a szerző – ugyanazon érem két oldala.
„A piac tehát mindenható, egyre inkább mindenütt jelenvaló, mindentudó, mindenestü jó, teremtő Isten.”
A piac korábban az egyház és állam felügyelete alatt működött, fizikailag is közel a templomhoz, majd eltávolodott onnan, önállósodott és virtualizálódott. A piacnak saját szertartásrendje van saját templomokkal, viszont nem ismeri az önmegtartóztatást. A növekedésnek nincs értelme a növekedésen kívül, a munka pénzszerzés lesz, aminek célja a szabadidő élvezése, tehát azért dolgozunk, hogy utána ne dolgozzunk, az élet minden más területének meglátogatásához ugyanis pénzre van szükség.
A pénz ugyanakkor fikció, s a rendszer a belé vetett hit miatt működik, „a pénz tehát morális és teológiai fogalom”, „egy olyan átfogó világnézet vagy idelógia központi szereplője, amelynek minden teológiai kérdésre határozott válasza van: hogyan működik a világ, mi a célja, mi a helyes és a helytelen, igazságos és igazságtalan, hogyan kell cselekedni, mi számít értéknek”.
A közgazdaság sem természettudomány, hanem inkább egyházként működik,
s a közgazdász elsősorban nem tudós, hanem teológus – mutat rá Nyirkos. Például előfordult, hogy a Nobel-díjat megosztva egyszerre kapta két olyan közgazdász, akik egymással homlokegyenest ellenkezőt állítottak.
Természetvédelem: puritán egyház?
Minek lehet még politikai teológiája a gazdaságon és a pénzen túl? Hát annak a gondolkodásnak, ami gyökeresen szemben áll a szabad piac teológiájával: a mélyökológiának. „A gazdaság és a környezetvédelem hitrendszerei olykor szabályos felekezeti háborút vívnak egymással”, ugyanis „a két hitrendszer dogmái nyilvánvalóan ellentétesek egymással”. A gazdaságban a rossz az erőforrások szűkössége, a megváltást a növekedés hozza el, amihez kell a természet uralása, addig „a környezetvédelem teológiájában az eredendő bűn épp a természet leigázása, a megváltás pedig a természetnek való alárendelődés, akár a növekedés feladása révén is”.
Nyirkos Tamás úgy látja, hogy a mélyökológia a puritán tradíciók folytatója:
vannak fenyegető próféciái, ostorozza a bűnös emberiséget, kilátásba helyezi az isteni büntetést,
és mint a reformátorok, sokszor az államhatalomhoz fordul a bűnök megfékezésére. A mélyökológiában az ember gyakran rákos daganatként jelenik meg a föld testén, nemkívánatos rossz, ami jobb lenne, ha nem lenne vagy eltűnne; rákos daganatokkal pedig nem szoktunk vitatkozni, hanem eltávolítjuk őket.
Ezzel kapcsolatban Nyirkos Tamás megjegyzi, hogy „a racionális érvelés eltűnése a kortárs vitákból természetesen általános jelenség”, és a kötelező tanokat már az óvodában töltik a fejünkbe, „legyen szó akár a környezetről, akár a szabad piacról, akár a demokráciáról”.
A mélyökológia hívei tévednek, amikor a természetről a harmónia és egyensúly jut eszükbe, Darwin célja pedig épp ezek kiküszöbölése volt természetképünkből.
A mélyökológia misztifikálja a természetet,
és olyan megfoghatatlan fogalmakat talál ki, mint az „ökoszisztéma”, ami lehet egy trágyadomb vagy az egész föld is, tehát igazából „mentális konstrukció”. Nyirkos szerint a magát tudományosnak beállító mélyökológiai gondolkodás viszont „voltaképpen kreacionista és az intelligens tervezésben hisz”. Mindenesetre a megváltást az aszkézis hozhatja el, például mondjon le a gyermeknemzésről. Érdekes, hogy a mélyökológusok, miközben gyakran csak egy állatfajnak tekintik az embert a sok közül, olyan erkölcsi döntésekre és magatartásokra köteleznék az embert, amire más állatokat nem. Például hogy ne vadásszunk, miközben a ragadozók vadászhatnak.
Az ENSZ és az emberi jogok
Végül Nyirkos kitér még a tudomány, az emberi jogok és az ENSZ teológiájára.
Az ENSZ szerint például az emberi jogok egyetemes volta vitán felül áll,
amit természetesen azért kell hangsúlyozni, mert pont hogy nem áll vitán felül – érvel Nyirkos. Az emberi jogok fogalma nyugati jelenség, és a keresztény természetjogon alapul, „ezt azonban az ENSZ nem ismerheti el”.
Természetesen Nyirkos a politikai teológia fogalmát Carl Schmittől vette át, ugyanakkor megjegyzi, hogy „nem azt kívántam bizonyítani, hogy minden ideológia vallási, hanem azt, hogy nincsen strukturális különbség a keresztény teológia és a felsorolt ideológiák fogalmi rendszere között”.
Szekuláris istenek
A teljesség nélkül elemzett rendszerek „mind tartalmaznak valamilyen transzcendens abszolútumot, amelyet többé-kevésbé joggal hívhatunk Istennek. A népszuverenitás Népe, a demokrácia Többsége, a kommunizmus Munkásosztálya, Hitler Gondviselése, az amerikaiak Amerikája, a közgazdaságtan Piaca és Pénze vagy az ökológia Anyatermészete ugyanolyan mindenható, mindentudó és mindenestül jó, érzékfeletti realitások, mint a kereszténység (vagy késői zsidóság és az iszlám) Istene”.
Carl Schmittről Nyirkos megjegyzi, hogy az ezredfordulóra „a nagy ellenség, a baloldal is felfedezte magának”. A szerző rámutat: Schmitt már 1922-es Politikai teológiájában megjegyezte, hogy szerinte „a döntő küzdelemre a teista konzervativizmus és az ateista baloldali radikalizmus között fog sor kerülni”, ugyanakkor ezt a gondolatot a német szerző a spanyol Donoso Cortestől vette át, aki szerint a liberálisok egy döntésképtelen, „vitatkozó osztályt” alkotnak, ezért ők kiesnek a küzdelemből. Miközben a 20. század folyamán úgy tűnt, hogy Cortesnak és Schmittnek nincs igaza, a 2010-es évekre mégis úgy alakult, hogy „mégiscsak Schmittnek volt igaza: a klasszikus liberális, »deista« politikai teológia ma jórészt halott, és helyét – a liberalizmus megtévesztő címkéje alatt – jóval zártabb dogmatikai rendszerek veszik át, persze mindegyikük a korszerűség és haladás nevében.”
Ha arra gondolunk, hogy
az új jobboldal és az új baloldal közös célpontja a neoliberalizmus és a technokrata elitek,
akkor Donoso Cortesnek, Carl Schmittnek és Nyirkos Tamásnak igaza van. Hogy aztán ez csak pillanatnyi állapot, vagy tartós trend, esetleg a búza és a korpa végítélet előtti szétválása, és a langyosakat kiköpi az Úr, az egyelőre a jövő titka marad.
Nyirkos Tamás: Politikai teológiák. A demokráciától az ökológiáig. Typotex, 2018.