A szakértők szerint nincs más út: rendészeti megoldásra van szükség Budapesten
Ezt nem lehet szociális vagy egészségügyi kérdésként kezelni.
Minden körülmény nehezíti a Hableány roncsainak kiemelését. A magyar mentőcsapat dél-koreai segítséget is kap. A szállodahajó kapitánya panasszal élt a gyanúsítás ellen. Szijjártó Péter magyar külügyminiszter és a Budapestre érkező dél-koreai kollégájának sajtótájékoztatóján jártunk.
Sajnálatos, hogy nem a két ország közötti diplomáciai kapcsolatok 30. évfordulója, hanem egy tragédia kapcsán találkozott a két ország képviselője – jelentette ki a magyar külügyminiszter dél-koreai kollégájával közösen tartott sajtótájékoztatóján.
Szijjártó Péter a magyar kormány és Magyarország nevében részvétét nyilvánította Kang Kjung-vha és Dél-Korea felé a szerdai dunai hajóbaleset áldozatai miatt, egyúttal együttérzését fejezte ki az elsüllyedt hajó eltűnt, kétfős magyar legénységének családjaival is. Beszámolt arról is, hogy pénteken délelőtt Kang miniszter asszonnyal megtekintették a baleset helyszínét, ahol a mentésirányítási központban tájékoztatták őket a mentési és kiemelési munkálatokról. Ezzel kapcsolatban Szijjártó Péter azt is elmondta: az áldozatok utáni kutatás a baleset helyszínétől délre a Duna teljes szakaszán nagy erőkkel folyik, és felvették a kapcsolatot a szerb hatóságokkal is. A Dunai Vízirendészet szerint hosszan elhúzódhat a kutatás.
A Belügyminisztérium a Terrorelhárítási Központ (TEK) főigazgatóját, Hajdu Jánost bízta meg a mentési és felderítési műveletek irányításával. Jelenleg a kiemelés műszaki előkészítése, a daruk és a támogató eszközök, helyszínre szállítása, összeszerelése zajlik.
Szijjártó Péter a szakértőkre hivatkozva azonban kiemelte: minden körülmény nehezíti a kiemelést. Egy búvárcsapat már a csütörtöki merülés után rendkívül rossz látási viszonyokról és erős sodrásról számolt be, elmondásuk alapján a roncsot egyelőre megközelíteni sem lehet. A Hableány jelenleg 6 méteres mélységben fekszik a mederben, a Dunán ráadásul további félméteres vízszint-emelkedés várható.
A külügyminiszter méltatta a nemzetközi összefogást, a mentésben osztrák speciális búvárok is részt vesznek, a különleges logisztikát igénylő felszerelések szállításában és koordinálásában segítségét ajánlotta fel a LOT lengyel légitársaság, a Budapest Airport üzemeltetője, valamint az egyik legnagyobb német szállítmányozási vállalat is.
Pénteken érkezik Magyarországra egy dél-koreai speciális, egység, akik a TEK koordinálásával vesznek részt a kiemelésben.
Kang Kjung-vha dél-koreai külügyminiszter köszönetet mondott a magyar kormánynak, valamint a hatóságoknak, szervezeteknek és civileknek a támogatásért és a mentésben végzett erőfeszítésekért. Közölte: Dél-Korea minden segítséget megad a műszaki mentéshez, valamint – a budapesti dél-koreai nagykövetségen keresztül – az áldozatok, a sérültek és hozzátartozók ellátásához.
A miniszter asszony hozzátette: a baleset másik résztvevője, a Viking szállodahajó német tulajdonosa is együttműködik a tragédia körülményeinek feltárásában. A nemzetközi sajtóban megjelent hírekre, melyek szerint kifogásolható, hogy a hajó utasai nem viseltek mentőövet, elmondta: a magyar hatóságok tájékoztatása szerint minden hajón volt megfelelő számú mentőöv, és az induláskor a személyzet kötelezően tájékoztatja azok helyéről az utasokat,
Szijjártó Péter újságírói kérdésre elmondta: a konzuli szolgálatok folyamatosan dolgoznak a dél-koreai fél segítése és a családtagoknak nyújtott támogatás érdekében. A sérültek közül egy van súlyos állapotban, ő még kórházi ellátásra szorul. A többi túlélő és családtagjaik számára pedig pszichológus segítségét is biztosítják.
A baleset miatt felmerült személyi felelősség megállapításának nyomozása során a magyar hatóságok kihallgatták a szállodahajó ukrán kapitányát, ezt követően őrizetbe vették, és indítványozták előzetes letartóztatását is. A kapitány panasszal élt a gyanúsítás ellen, az őrizetbe vétel miatt azonban nem.