Mi ma az óvodák feladata? – Mudriné Resku Szilvia a Mandinernek
2018. november 25. 09:45
Miért fontos a digitális kompetenciák elsajátítása már a kisgyermekeknél? Milyen értékek mentén dolgozik egy elhivatott óvodapedagógus? Létezik tehetséggondozás az oviban? Az élménypedagógiai módszereket és az IKT-eszközöket az óvodások körében sikeresen alkalmazó Mudriné Resku Szilviával beszélgettünk. Szót ejtettünk a portfólióírásról, a szülők megkerülhetetlen szerepéről és a jövő óvodapedagógusairól is.
2018. november 25. 09:45
p
0
0
44
Mentés
Sorozatunkban olyan tanáregyéniségeket mutatunk be, akik bátran kísérleteznek újításokkal, innovatívan közelítenek az oktatás-nevelés kihívásaihoz. Munkájuk, módszereik, szemléletük jó példa arra, hogy a tantermi kereteken belül is lehet, máshogy, másképp is csinálni. Eddig Joós Andreától, az élménybiológia kiötlőjétől kezdve a könyvtáros-tanári szakmát újraálmodó Keresztfalviné Ilyés Renátáig számos kiváló pedagógussal beszélgettünk már. Most az óvodai tehetséggondozás világába teszünk utazást Mudriné Resku Szilviával, Kisvárda Pedagógus Oscar-díjas óvodapedagógusával, aki digitális eszközökkel és rendhagyó módszerekkel fejleszti a rábízott kisgyermekeket – a szülői és szakmai visszajelzések szerint roppant sikeresen.
***
Hogyan határoznád meg, mi a feladata ma egy óvodapedagógusnak?
Munkám gerincét az óvodai nevelés országos alapprogramja határozza meg, ám ehhez számtalan összetevő kapcsolódik még. Olyan ez, akár egy varázsital: teszünk bele intézményi célokat és hozzájuk kapcsolt feladatokat, óvodapedagógusi személyiséget (motiváltság, innováció, szemlélet, attitűd stb.), a családokkal való együttgondolkodást és a minden nappal újraszülető gyermeki lét álmainak megvalósítását. Az alapvető feladatokhoz tartozik még számomra a hagyományok tisztelete, megfűszerezve újszerű eszközök és módszerek mindennapi alkalmazásával, a digitális pedagógia alapjainak megjelenítésével, gondolkodtató és cselekedtető helyzetek megteremtésével a csoportszoba falain belül és kívül egyaránt. Mottóm: 21. századi pedagógusként nevelni és oktatni 21. századi gyerekeket!
Ilyen kis korban azért a család megkerülhetetlen szocializációs közeg. Hogyan működik együtt egy óvodapedagógus a szülővel, mi az „ideális munkamegosztás”?
Az intézményi nevelés első színtere általában az óvoda. Ne feledjük, a szülők mély önmeggyőzés után teszik meg azt a lépést, amely az első ilyen az életükben. Átadják a gyermeküket egy számukra még idegen embernek.
A bizalomépítés első lépcsőfoka ez, amely az együttműködés alapja is.
Ez a kölcsönösség a további évek mozgatórugója. Az ideális munkamegosztás véleményem szerint maga a természetesség. A mindennapi gyakorlatom azt tükrözi, hogy az óvodapedagógusnak egyértelműen számítania kell a szülőre, aki otthon építheti tovább az óvodában elkezdett folyamatot, avagy rombolhatja szét akár egyetlen mondatával. Ehhez viszont szüksége van a szülőnek arra, hogy bevonjuk a nevelés folyamatába. Kaphasson reális betekintést, mi, miért és hogyan történik. Érezhesse, hogy mindkét színtér fontos a gyermek életében, de a legfontosabb mindig a család marad.
Munkád során tudatosan keresed, hogy milyen területen emelkednek ki a gyermekek. Tényleg lehetséges a tehetséggondozás már óvodás korban is? Milyen módszerekkel dolgozol?
Az óvodáskor az az időszak, amikor a gyerekek 98%-a személyiségének, képességének bármely szegmensét bátran megmutatja. Sorolhatjuk ide a táncot, mozgást, éneklést, a vers- vagy mesemondást stb.
Nincs gátlás, aggodalom, csak az önbeteljesítés dolgozik bennük,
a megmutatni akarás, a visszaigazolás, a pozitív érzések visszacsatolásának megélése. Az óvodapedagógusok jól kidolgozott szempontsor szerint, megfigyelés alapján beazonosítják a tehetségcsírákat. Ezt követően különböző területeket körbeölelő tehetségműhelyekben, kiscsoportos formában történik a tehetségfejlesztés, az erre a területre felkészült tehetségműhelyt vezető óvodapedagógussal. Tehát van értelme és hazánkban gazdag hagyománya is az óvodáskori tehetségfejlesztésnek.
Nagy hangsúlyt fektetsz a digitális kompetenciák kialakítására az óvodásaidnál. Nem korai ilyenekkel foglalkozniuk? Úgyis körbefonja őket a virtuális világ, az okostelefonok...
A közoktatásban tanuló minden gyermeket – legyen szó középiskolai tanulókról, avagy óvodásokról – születése óta körülveszi az internet, a Google és a Facebook világa. Épp ezért nem az a kérdés, hogy szabad-e a gyerekek digitális kompetenciáját megalapozni, illetve fejleszteni. Mindinkább az, hogy milyen alkalmazások felhasználásával segítjük elő digitális kompetenciájuk fejlődését. Nekünk, pedagógusoknak olyan felkészültséggel kell rendelkeznünk, hogy a gyerekek digitális szükségleteit megértsük, és megfelelő digitális pedagógiai módszerekkel, web 2.0-s eszközökkel, alkalmazásokkal irányítani tudjuk a minőségi választás útjára. Ma a gyermekek töménytelen mennyiségű információt kapnak a virtuális térből, de azt nem tudják, hogy hogyan is használják fel ezeket minőségi térkitöltésre. Ehhez a vonalhoz kell kapcsolódnia a pedagógusoknak, megmutatni a helyes utat a „szájbervilágban".
Tekintsünk ki a hazai óvodapedagógusi szakmára! Itt is kötelezővé vált a portfolióírás. Ez mennyire lehet releváns fokmérője egy-egy pedagógus munkájának?
Az életpályamodell bevezetése több szempontból is értékelhető. Alapvetően arra készteti az óvodapedagógusokat, hogy összegezzék szakmai munkájukat, életútjukat. Ez egyfajta kitekintés a mából, mi is van már a pedagógus alapkészletében, milyen úton halad jelenleg, és mi az a csapás, amelyen tovább akar haladni. Maga a portfólióírás folyamata rávilágít a pedagógus megannyi erősségére és esetleges hiányterületeire is. Ez számomra pozitív. De vannak emellett olyan elemek is, amelyek elveszik a lendületet, és monotonná tehetik az egész önreflexiós folyamatot.
Mikre gondolsz, mik a nehézségek?
Az indikátorok indokolatlan sokasága, a kötelező és a választható anyagok bősége sok esetben elbizonytalanítja a pedagógusokat. S lehet-e releváns fokmérője a portfólió egy pedagógusnak? Véleményem szerint nem. Nekem is, mint megannyi pedagógustársamnak részem volt a portfólióírásban, de amikor elkészültem a „művemmel”, főként bizonytalanságot éreztem.
Releváns fokmérőnek önmagunknak kell lennünk,
hogy teljes őszinteséggel tudjuk felvállalni saját magunk előtt azt, amit megtettünk a pedagógiai munkánk folyamatában, és azt is, amit nem.
Hogy látod, milyenek a pályakezdő óvodapedagógusok, milyen a jövő?
Ahogy tapasztalom, a pályakezdő pedagógusok lelkesedése és pozitív szemlélete, az óvodapedagógusi hivatáshoz való hozzáállása magával ragadó! Benne van a fiatalság lendülete, motiváltsága. A mindent megismerni akarásukban hasonlóak a gyerekekhez. Ez pedig nagyon jó. Amíg gyermeki energiák mozgatják az új megismerésük vágyát, addig az óvodapedagógusi hivatás jó kezekben maradhat.
Mit tanácsolnál a pályaválasztás előtt állóknak, miért érdemes ezt a hivatást választani?
Volt szerencsém több pályaorientációs rendezvényen is képviselni az óvodapedagógusokat a leendő hallgatók előtt, és nekik is azt tanácsoltam, hogy akkor válasszák ezt a pályát, ha minden nap meg tud a szívükben születni újra a gyermek, aki barátként tud leguggolni a kicsik közé, és gondolataikat szerető figyelemmel hallgatja. Aki új világot akar építeni erős elvekből, tiszta hitből és megingathatatlan tudásból a tiszta lelkű gyerekekkel, kik bíznak minden szavában és cselekedetében.
Mi lesz a következményük a Magyar Péter-féle hangfelvételeknek? Elhozza-e Donald Trump a békét? Talpra áll-e az európai és a magyar gazdaság? Dévényi István és Gajdics Ottó vitája.
„Eltűnt a hang!” – mondták neki, hozzátéve, hogy mennyire sajnálják, mert így sajnos nem lehet leadni. Ám ekkor még nem tudták, hogy Ábrahám is rögzítette az elhangzottakat.
Korábban két legendás összecsapása már volt az ökölvívóknak.
p
0
0
1
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 44 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Szávai István
2019. február 23. 07:29
"különböző területeket körbeölelő tehetségműhelyekben, kiscsoportos formában történik a tehetségfejlesztés, az erre a területre felkészült tehetségműhelyt vezető óvodapedagógussal."
"születése óta körülveszi az internet, a Google és a Facebook világa. Épp ezért nem az a kérdés, hogy szabad-e a gyerekek digitális kompetenciáját megalapozni, illetve fejleszteni. Mindinkább az, hogy milyen alkalmazások felhasználásával segítjük elő digitális kompetenciájuk fejlődését. "
"Maga a portfólióírás folyamata rávilágít a pedagógus megannyi erősségére és esetleges hiányterületeire is. Ez számomra pozitív. De vannak emellett olyan elemek is, amelyek elveszik a lendületet, és monotonná tehetik az egész önreflexiós folyamatot. "
Mindezek részletesebb kifejtése nyilván nem fért be egy rövid interjúba, tehát az ember jobban utánanéz.
https://www.youtube.com/watch?v=A_UpjNIrCYk
https://www.youtube.com/watch?v=v3tL6VI_dUk
Úgy érzem, mindenképp érdekes, figyelemre méltó kollégáról van szó. Az ördög persze a részletekben rejlik, vagyis, hogy milyen mixet tudnak kikeverni a különböző műveltségterületek anyagaiból. Meg persze az attitűdökből, amivel a gyerekek, szülők felé fordulnak, és itt elég hosszú sor jönne.
"Mi ma az óvodák feladata? – Mudriné Resku Szilvia a Mandinernek"
Az, hogy elvegyék a gyerekeket a szüleiktől és az állam nevelje a gyerekeket a szüleik helyett.
"Munkám gerincét az óvodai nevelés országos alapprogramja határozza meg,"
Nem megmondtam előre?
Ha a gyerekeim egy ilyen óvónéni közelébe kerültek volna, elvittem volna őket más oviba.
Mert ha szerinte a digitális világgal kell ismerkedniük az óvodásoknak, akkor mire nevelheti őket az élet más területein?
(A mai kütyüket úgy fejlesztették ki, hogy
1) a teljesen írástudatlan, iskolázatlan emberek is használni tudják ezeket.
2) függővé váljon a felhasználó.
Gyerekeket ezekre rászoktatni bűn).