Soós Csaba: Az amerikai turnéra készülő válogatásunk – ami nem került kereskedelmi forgalomba – lefedte az egész Kárpát-medencét. Viszont a Forgatós zenei anyagához csak Erdélyből szemezgettünk, és azon belül is egy szűkebb régióból: a Sajó vidékétől Maros mentén át Székelyföldig.
Enyedi Tamás: Ha elmegyünk egy táncházba, Felső-Maros menti vagy székelyföldi táncrend címén hallunk egy egyveleget szentiványi, péterlaki, sárpataki és sóvidéki dallamok vegyes keverékeként. De egy szint után a zenészeknek is illik különbséget tenni közöttük. Sőt, Magyarpéterlakán belül is jelentősebb eltérés van Lunka József és Csiszár Aladár prímás repertoárja között, akár a hegedülésük technikáját, vagy az általuk játszott táncrendek dallamfelépítését nézzük. Ahogy a táncosok is tudják, hogy a kalotaszegi legényesben melyik pont mérai, melyik pont vistai, ez Mundruc figurája, az meg Poncsáé, úgy
nekünk, népzenészeknek is kötelességünk megmutatni a magyar népzene sokoldalúságát és mélységét.
Soós Csaba: Ez nem jelenti azt, hogy mást nem játszunk szívesen. Szerencsémre sokat tanulhattam Neti Sanyi bácsi kalotaszegi prímástól is, de a bonchidai muzsika is közel áll hozzánk, hiszen Enyedi Ági énekesünk és Tamás cimbalmosunk apai ágon bonchidai származású. A másik prímásunk, Kovács Marci pedig a mezőségi zenéket ismeri magas szinten. Úgy gondoljuk ,fontos, hogy valamiben kiemelkedően jó legyen egy zenekar, mint ahogy például a Tükrös zenekar Szatmár „specialistája”.
Szóval akkor hogyan kerültek képbe a lemezen hallgató falvak, tájegységek?
Soós Csaba: A magyarpéterlaki zene volt az, amit elsőként nagyon megszerettünk. Egyszer egy budapesti táncházban hallottam, hogy a híres magyarpéterlaki prímás, Csiszár Aladár itt fog zenélni a zenekarával. Elmentem és illemtudóan megkérdeztem Aladár bácsit, hogy beállhatok-e mögéjük muzsikálni. Azt válaszolta, hogy „nem, fiam, mert rontsz minket. Gyere el szépen a táborba, majd ott megtanulod a zenét.” Így is történt, ezután kezdtünk el járni a jobbágytelki tánctáborba, hogy Aladár bácsitól tanulhassunk, és most már büszkén mondhatjuk, hogy tizedik éve megfogadott zenészként muzsikálunk ott. A hivatalos nevén Marosszéki Népzene- és Néptánctáborban nem csak jobbágytelkit kell játszanunk, hiszen például a Székely-Mezőség tánchagyományait is magas szinten oktatják, így mi is „rákényszerültünk”, hogy ezeket a zenéket megtanuljuk, és persze hamar megszerettük a szép dallamokat. De pár éve elkezdtem foglalkozni a Maros menti Magyaró zenéjével is, ami fehér foltnak számít, hiszen amellett, hogy ritkán játsszák, még a táncházmozgalomban is kevesen ismerik. Technikailag majdnem a legnehezebben megtanulható anyag, ez volt a legnagyobb kihívás számomra. Moldován István ’Stefi bácsi’ magyarói prímás már nem él, így személyesen nem ismerhettük meg, de nagyon hálásak vagyunk neki, hiszen az a sok szép dallam, amit kaptunk tőle a gyűjtéseken keresztül, még jó ideig el fog kísérni minket.