Testkamerát kapnak a BKK-ellenőrök
A tájékoztatás szerint a társaság több hónapnyi előkészítést követően az első időszakban ötven testkamerával látja el dolgozóit.
Akár másfél éves csúszás is elképzelhető a projektben.
Míg korábban leginkább a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezetésének felkészületlensége és rossz döntései hátráltatták a budapesti elektronikus jegyrendszer tervszerű kiépítését, mostanra a Mandiner információi szerint világossá vált, hogy a fővállalkozó sem az elvárható gondossággal kezeli az ügyet. Lapunk úgy értesült, hogy a tendergyőztes német Scheidt&Bachmann az ilyen méretű és összetettségű projektek esetében szokásos létszámhoz képest igen kicsi csapatra (5-6 fő) bízta a megvalósítást, illetve valószínűleg elvonja tapasztalt szakemberei figyelmét a cég New York-i, Seattle-i és mekkai megbízatása is. Bár a BKK nem kívánja felrúgni a németekkel kötött megállapodás minden elemét, egyesek szerint elég beszédes, hogy a BKK egy török gyártmányú beléptető kaput is tesztel.
Lassan a Guiness-rekordok könyvébe is bekerülhet majd lassúsága miatt a budapesti elektronikus jegyrendszer kiépítésének tervezgetése és esetleges kiépítése, hiszen már közel 15 éve van napirenden az ügy és most újabb csúszások várhatóak. Legutóbb közel egyéves csúszásra tippeltek szakértőink, azonban most már inkább minimum másféléves csúszást tartanak valószínűnek.
A késés mértékét talán a BKK 2016/2017-re szóló üzleti tervének 22. oldalán olvasható célkitűzések elmaradása világítja meg: „2016. évben a BKK kiemelt feladata Budapesten az elektronikus jegyrendszer megvalósításának folytatása, amelynek keretein belül fokozatosan, egy több éves folyamat során teljes mértékben kiváltásra kerülnek a papír alapú jegyek. 2016. év első negyedévének végéig a jelenleg ingyenes utazásra jogosultak kapnak utazásra jogosító kártyákat, majd 2016. év végén - 2017. év elején kerülnek kiváltásra a hagyományos éves és havi bérletek. A teljes rendszer bevezetése 2017. évben tervezett.”
Egyelőre azonban senki sem ismer olyan embert, aki már kapott volna az e-jegyből, illetve a jelek szerint a beléptetőkapuk tesztje sem kezdődött meg.
Az ügyet közelről ismerő informátoraink szerint ugyan Dabóczi Kálmán BKK-vezérnek továbbra is nagy a felelőssége (alkalmatlan vezetők kiválasztása, döntésképtelenség, időhúzás) a félresiklott megvalósítási ütemtervben, de a közel 100 millió eurós (30 milliárd forint) projektet mintha a fővállalkozó német Scheidt&Bachmann sem venné teljesen komolyan.
A németek a térség egyik legnagyobb értékű és komplexitású projektjének levezénylését értesüléseink szerint egy – a titkárnőket is beleszámítva – körülbelül 5-6 fős brigádra bízták, ami a jelek szerint nem elég, hiszen egy hasonló méretű projektben minimum 15-20 fős informatikai csapatra van szükség. Ezzel kapcsolatban forrásaink megjegyzik: a német cég vagy a budapesti szakértői díjakon kíván spórolni, vagy egyszerűen kifogyott a kompetens szakemberekből, és így nem jut elég a magyar fővárosba. Utóbbi könnyen elképzelhető, ha figyelembe vesszük, hogy a cég jelenleg New Yorkban, Seattle-ben, Katarban és Mekkában is hasonló méretű és profilú projekteken dolgozik.
Információink szerint a németek késlekedésének van egy másik lehetséges oka is: a cég nem volt képes határidőre szerződni az integráció megvalósításához szükséges alvállalkozói körrel, ugyanis még a Scheidt&Bachmann teljesítéséért is velük kívánták vállaltani a felelősséget. Ez utóbbi feltételt természetesen egyetlen felelős cégvezető sem lenne hajlandó aláírni...
Ugyan a BKK nem rúghatja fel a Scheidt&Bachmannal kötött szerződését – hiszen akkor új tendert kellene kiírni és az EBRD finanszírozási konstrukció is érvényét veszítené –, azonban bizonyos eszközbeszerzési területeken akár azonnali döntéseket is hozhatnak. Forrásaink szerint ezzel kapcsolatban igen beszédes fejlemény, hogy a BKK egy saját költségén beszerzett, török gyártmányú beléptető kaput tesztel a Scheidt&Bachmann által gyártandókkal szemben.