Fontos kiemelnünk, hogy a fenti helyzetért egyik nem sem tehető felelőssé. Rossz rendszerek elszenvedőiről beszélünk. A magatartászavaros vagy rosszul teljesítő fiú tanulók óriási érzelmi munkát követelnek a pedagógusoktól. A iskolarendszerből kieső, alul iskolázott fiatal férfiak pedig a párválasztás és családalapítás esélyeit csökkentik.
Esélyegyenlőségi problémák
Szokatlan a férfiak esélyegyenlőségi hátrányáról írni, azonban a kutatás eredményei szerint a német iskolákban ez mindennapos probléma. Az elemzések szerint a fiúk, hasonló teljesítmény esetén általában rosszabb tanári értékelést kapnak. A jelenség magyarázata lehet a »beskatulyázás« ismert jelensége, illetve a »nem megszokott formában történő tudás reprodukció« – magyarul: a tanultaknak nem az iskola »uralkodó nyelvezetén« történő visszaadása.
A szorgalom és alkalmazkodás ára
Fontos észrevennünk, hogy az alkalmazkodás és megfelelés viselkedés-repertoárjába kényszerített iskolai élet nem múlik el nyomtalanul. A statisztikai adatok egybehangzóan azt mutatják, hogy a túlzott iskolai megfelelés neurotizál, a pszichoszomatikus tünetképzésre fogékonnyá tesz. Paradox módon az iskolai rendszerhez nem alkalmazkodók kisebb érzelmi és pszichés kárt szenvednek el, mint jól teljesítő társaik.