A legfontosabb morális kérdés nem a gazdagok és szegények közti távolság, hanem a fenékszint. Aggódnunk amiatt kellene, mint keresztények és jóakaratú emberek, hogy a legszegényebbek miként zárkózzanak fel a társadalomban. Van elég erőforrásuk, hogy megőrizzék méltóságukat, s miként lehetne elérni, hogy részt vehessenek a gazdasági életben? Senki sem szeretne egy életre koldus lenni.
Az emberek szeretnék kibontakoztatni a talentumaikat, és saját maguk, valamint családjuk segítségére lenni. Gazdaságaink nagyon gyakran éppen felesleges túlszabályozásokkal, illetékekkel és nagy bürokráciával rekeszt ki embereket. Ahelyett, hogy azon problémáznánk, hogy ki milyen gazdag (feltéve, hogy igazságosan jutott hozzá a vagyonához), ami amúgy is irigység, inkább arra kellene koncentrálnunk, hogy mi segíthetne a szegényeknek, hogy jólétet tudjanak teremteni maguknak.
Gondolom, ön szerint a világgazdasági válságot sem a kapitalizmus és a túl kevés szabályozás okozta.
A válságnak az Egyesült Államokban az ingatlanszektorban bekövetkezett összeomlás volt az oka: meglátásom szerint súlyos, lényegi szabályozásokkal avatkoztak be az ingatlanpiac működésébe, amely a felelőtlen kockáztatást segítette elő.
Nevezetesen a fogyasztókat az állam olyan lakások megvételére biztatta, amelyeket nem engedhettek volna meg maguknak, a bankokat pedig jótékonysági akciókra kényszerítve kötelezte arra, hogy hitelt adjanak az ilyen vásárlóknak; végül a Wall Street bankárai boldogan csomagolták be ezeket a jelzálog-hiteleket olyan befektetési formákká, amelyeket aztán a teljes pénzügyi szektorban árultak. Ez nem épp az a szabad piac, amely mellett én és II. János Pál érvelt.