Ezt nem láttuk jönni: egy friss nemzetközi felmérés szerint a diákok egyre kevésbé tudják használni a számítógépet (!)
A magyar nebulók ugyanakkor jóval az EU-s átlag fölött teljesítenek. Csehország pedig szárnyal. Francesca Rivafinoli szemlecikke.
Palkovics László oktatási államtitkár szerint akár már a két hét múlva esedékes köznevelési kerekasztalon döntés születhet a Klik átalakításáról. Palkovics elmondta: fel kell gyorsítani a beszerzési folyamatokat. Az államtitkár szerint nem helyes, hogy a gyerekeken keresztül akarnak nyomást gyakorolni.
A köznevelési kerekasztal következő, két hét múlva esedékes ülésén már döntés születhet a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) szervezeti, szerkezeti átalakításáról –közölte Palkovics László oktatási államtitkár kedd este egy háttérbeszélgetésen. Az oktatási államtitkár elmondta: a keddi kerekasztalon vitát váltott ki Hanesz Józsefnek, a Klik elnökének javaslata, aki 20 (19 megyei és egy fővárosi) tankerület kialakítását vetette fel a jelenlegi 198-al szemben.
Palkovics László jelezte: a tárcának még nincs kiérlelt álláspontja, ugyanakkor egy olyan modell jó lehet például, amelyikben elválik egymástól a szakmai és a gazdasági irányítás.
Hangsúlyozta: július 1-jétől át kell alakítani a Klik struktúráját, úgy, hogy a központ működőképességét fenn kell tartani. A központ vezetéséről még nem döntöttek, de a véleményét fenntartotta arról, hogy menedzserhiba történt az irányításnál. Hozzátette, hogy a béreknél vagy a pótlékoknál nincs elmaradás, egyes tavalyi programoknál vannak finanszírozási gondok, illetve közüzemi tartozásokkal kell számolni.
Lehet tüntetni, de ne a gyereken keresztül gyakoroljanak nyomást
Az államtitkár a Klik lassúságát a közbeszerzések lassúságával magyarázta, a beszerzési folyamatokat ezért mindenképpen gyorsítani kell. Példaként hozta fel, hogy a krétát egy központi raktárból lehetne biztosítani az iskoláknak. Palkovics László az elhangzott javaslatokat összegezve kitért arra is, hogy felmerült: az iskolaigazgatók feladata lehetne a jövőben a dologi működés megtervezése, erről havi jelentés készítése, s arról is szó volt az ülésen, hogy az iskolaigazgatókat érdekeltté tegyék a források hatékony felhasználásában.
Az államtitkár a minősítési rendszert jól átgondoltnak tartja, de problémának nevezte, hogy csak „szakaszosan néz rá” a pedagógusokra, s azt is, hogy a továbbképzés nem kapcsolódik a minősítéshez. Az oktatási államtitkár kritizálta az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetet, amelynek eddigi tevékenysége szerinte nem volt jó. Sok-sok tíz, illetve százmilliárdot költöttek el oktatásra és kutatásra, de értékelhető tevékenység még sem zajlott – jelentette ki.
Arról a szülői akcióról, hogy ne menjenek a gyerekek február 29-én iskolába, úgy vélekedett: lehet tüntetni, sztrájkolni, ennek a jogi keretei adottak, de gyermekeken keresztül nyomást gyakorolni nem helyes. Ő szülőként nem örülne annak, ha levelet kapna – mint arról jelzés érkezett – hogy, ha a gyermeket nem tudja elhelyezni a szülő, február 29-én küldje be, de legyen rajta kockás ing vagy lehetőleg ne is hozzák be az iskolába.
A Klik tankerület vezetőjének a fővárosi Teleki Blanka Gimnázium igazgatóját érintő vizsgálatáról azt mondta: jelzés érkezett, a tankerületi vezetőnek ki kellett vizsgálnia a történteket, hogy miért maradtak el órák. Az nem volt indokolt, hogy 24 órán belül kérje be az iratokat – fogalmazott az államtitkár.