A fejlesztést még csak értjük, de kisvasút ehhez igazán nem kell.
A kisvasútnak éppen, hogy akkor van igazán értelme, ha össze van kötve Budapesttel. Erről készült egy tanulmány. Ennyi történt eddig. A tanulmányban egyébként benne van, hogy 100 ezer turista jár évente Etyekre, ami stimmel, s amire szintén büszkék vagyunk.
A fejlesztésekkel, a kisvasúttal a cél, hogy legyen mondjuk 200 000 látogató?
Nem. Tíz évig fesztiváloztunk, pontosan tudom, hogy hetvenezer látogató egy hétvégén nagyon sok. Túl sok. Nagy felelősség is. Harmincfős kommandós csapatom kellett, hogy legyen csak a zugárusok ellen. A Zsiguli kinyílt, jött belőle a vattacukor, a kínai meg már dobálta is a műanyag valamit. Nem véletlen, hogy már nem fesztiválozunk. Most már az a cél, hogy folyamatos legyen a látogatottság. Hogy eljöjjön Etyekre hétvégenként 2500-5000 turista, akik viszont hibátlan kiszolgálásban részesülnek. Tizenöt év után ezért tényleg ünnepnap, hogy jön egy miniszterelnöki biztos és megkérdi, mire van szükség ehhez. A vasút, mint mondtam, más tészta, de a borturizmus szempontjából pedig nagyon is lenne értelme: nem kell ugye autót vezetni. Ha ráadásul a turisztikai célállomásokat összekötik, nehezen lehet miniszterelnöki nagyzolásként értékelni a vasutat.
Nem az?
Futball, Etyek, Göböli tó, Korda Stúdió, Alcsúti Arborétum... Egy ilyen vasútnak ne lenne értelme? Van. Nem örülök, amikor leszólják, annak meg különösen nem, amikor ez rávetül a munkánkra is. Még csak tervezzük az elmúlt 15 év sikerein nyugvó borturisztikai fejlesztéseket, de már irigykedve kételkednek annak jogosságában. Bosszantó, ahogy a kisvasutas bulvárlufi is. Elindult egy regionális turisztikai vasútfejlesztés, ami így vagy úgy, de meg fog valósulni. Bár konkrét nyomvonal még nincs, már hisztériát keltenek, hogy embereken átgázolva, azok tulajdonát kisemmizve valósul majd meg.
Az egyik tervben tényleg ez van.
Az egyikben. Igen. Nyilván én sem örülnék, ha a földemen menne keresztül a vonat, de sokan meg nagyon is örülnek a kisvasút lehetőségének.
Állítólag utálják a helyiek.
Lehet éjjel a kocsmában ilyeneket forgatni, ahogy annak idején, amikor a Korda Stúdió megnyílt. Csak nagyon megtévesztő. A kisvasút nyomvonaláról érdemi információ még nincs, hogyan is lehetne utálni? Nem olyan nehéz egyébként megkülönböztetni a hirtelen felfújt légvárat a stabil alapokkal bíró erődítménytől. Etyek az utóbbi. A bulvárhírekben nyilván jól mutat, hogy mutyiznak a közpénzekkel, kisajátítják a kisemberek magántulajdonát, de ez a fejlesztés hatalmas lehetőség a térségnek. A kisvasút is. Manapság viszont könnyebb kőkemény demagógiával mások hiteltelenségének látszatát kelteni, mint felismerve értékeinket, büszkének lenni rájuk. Irigységből márpedig semmit sem fogunk tudni építeni.