Brutális pénzdíj, új versenyszám, innováció a köbön – visszatérnek a világsztárok Magyarországra
Világszenzáció készülődik a magyar fővárosban.
A szerződésük szerint is adózni kéne, sokan ezt mégis megkerülik az Uber-sofőrök közül – mondta Tállai András, a Nemzetgazdasági Minisztérium parlamenti és adóügyekért felelős államtitkára. A NAV tájékoztatót tesz közzé a sofőrök adózási lehetőségeiről, ezután zéró tolerancia lesz érvényben. Tállai szerint a telekocsi-szolgáltatásokat is megvizsgálják.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) péntektől zéró toleranciát alkalmaz az uberesekkel szemben – jelentette be pénteken Tállai András, a Nemzetgazdasági Minisztérium parlamenti és adóügyekért felelős államtitkára pénteken Budapesten sajtótájékoztatón. Közölte: a NAV pénteken Uber sofőr vagyok, hogyan adózzak címmel tájékoztatót tesz közzé honlapján, amelyben egyértelműen leírja, mi a teendője a magyar adótörvények alapján az ilyen tevékenységet végző sofőrnek.
Az államtitkár elmondta: a kormány elvárása, hogy minden magyarországi vállalkozási tevékenység után megfizessék az adót, ami vonatkozik azokra is, akik Uber szolgáltatás címen személyszállítási tevékenységet végeznek. A kormány döntött arról is, hogy folytatni kell a tárgyalást a taxisokkal, akiknek jogos elvárásuk, hogy azonos feltételek mellett dolgozhassanak. Jövő csütörtökön arról tárgyalnak, milyen műszaki, biztonsági feltételeket lehet még érvényesíteni ezen a téren.
Tállai: Az Uber-sofőrök többsége nem fizet adót
Tállai András elmondta, hogy az uberes sofőrök az eddigi ellenőrzések alapján nem fizetnek adót, sokan még csak be sem jelentkeztek, pedig az adózás rendjéről szóló törvény megköveteli ezt, mert a tevékenységet jövedelem ellenében rendszeresen végzik.
A NAV tájékoztatója részletesen ismerteti majd, hogy mi a teendője egy ilyen tevékenységet végző magánszemélynek. Tartalmazza egyebek mellett, hogy adószámot kell kiváltania (közösségi is szükséges), el kell döntenie, hogy milyen adózást választ, hogy belép-e az áfa-körbe (6 millió forintig alanyi mentességet választhat).
Kitért arra is: az ellenőrzések feltárták, hogy a szolgáltatást végző magánemberek 12 oldalas szerződést kötnek egy holland céggel, amely tartalmazza, hogy be kell tartaniuk az adózásra, társadalombiztosításra vonatkozó nemzeti jogszabályokat, ismerteti, milyen műszaki paraméterekkel, feltételekkel lehet részt venni a szolgáltatásban, és kártérítési felelősséget ír elő. Olvassák el alaposan a szerződést – tanácsolta Tállai András –, és rá fognak jönni, hogy mindenért ők felelnek.
A tájékoztató megjelenése után zéró tolerancia lép érvénybe
Az államtitkár bejelentette: a tájékoztató megjelenése után zéró tolerancia kezdődik, a NAV jelentős erőket csoportosít át az uberes sofőrök ellenőrzésére. A létszámot firtató kérdésre azt válaszolta: „annyit, amennyit szükséges”. Hangsúlyozta: szeretnék, ha azonos feltételek lennének a személyszállítás terén, hogy ne lehessen bejelentkezés, adózás nélkül versenyelőnyhöz jutni a taxisokkal szemben.
Kitért arra is, hogy más európai országok is küzdenek e tevékenységgel, de nincs egységes álláspont, ezért minden országnak magának kell azonos feltételeket teremtenie, megszüntetnie a versenyelőnyt. Nincs adat arról, hogy Magyarországon hányan végeznek Uber szolgáltatás címen személyszállítási szolgáltatást. A NAV meg fogja keresni a holland társaságot és a holland adóhatóságot, hogy adatokat kérjen az e tevékenységet végzőkről.
A telekocsit is megvizsgálják
Tállai András az MTI kérdésére elmondta, az adóhatóság eddig mintegy tíz személyt ellenőrzött, szankciójuk méltányos volt, 50 ezer forint bírságot szabtak ki rájuk, miközben a törvény szerint 200 ezer forintig bírságolható, aki elmulasztja bejelentési kötelezettségét. Az ellenőrzés után egyébként mindnyájan bejelentkeztek az adóhatóságnál – tette hozzá. Felhívta a figyelmet arra is, a nyugtaadás nem megfelelő, az ubereseknek minden esetben számlát kell adniuk, mert helyben nem történik pénzmozgás.
Vizsgálják azt is, hogyan lehetne a holland cégeket bevonni a magyarországi adózásba. A magyarországi Uber Hungary Kft. koordinációt végez, nincs olyan tevékenysége, amelyből bevétele származna, a két érintett holland cég, amelynek bevétele van, Magyarországon nem alanya a társasági adónak. A nagyobb bevétel egyébként a szolgáltatást végző magánszemélyeknél keletkezik, akik a bevétel 80 százalékát kapják meg – ismertette.
Az államtitkár kérdésre közölte, hogy a telekocsi szolgáltatás még nem került az adóhatóság látókörébe, de lehet, hogy a mostani érdeklődés után ez megtörténik. A NAV átszervezése kapcsán Tállai András elmondta, hogy az adóhatóságnál február 1-jére 5 százalékos leépítést hajtanak végre, a 22 442-es engedélyezett létszám 21 320-ra csökken.