Egy fokkal egyszerűbb úton is az Alkotmánybíróság elé kerülhetne egyébként az ügy: ha például az alapvető jogok biztosa utólagos normakontrollt kezdeményezne. Érdeklődtünk az ombudsman hivatalánál, hogy tervez-e ilyesmit, de azt a választ kaptuk, hogy elsősorban a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) asztalára tartozik az ügy. Válaszlevelében az ombudsman hivatala elismerte, hogy az alapjogi biztosnak lehetősége lenne az Alkotmánybírósághoz fordulni, de egyelőre nem érkezett hozzá ilyen irányú beadvány, és hivatalból sem kezdeményezett utólagos normakontrollt – hogy miért nem, azt nem árulták el.
A NAIH hiába reklamált
Az Alkotmánybíróság bármilyen úton-módon történő noszogatásánál még egyszerűbb megoldás lenne, ha az Országgyűlés módosítaná az Eht-t és kivenné belőle azt a paragrafust, amely az adatok megőrzését írja elő. Úgy tűnik azonban, hogy pont erre nincs kapacitása a „törvénygyárnak”.
Pedig a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) tett is
ajánlást a törvénymódosításra a tárgyban illetékes nemzeti fejlesztési miniszternek még tavaly júniusban, és egyúttal részletesen ismertette a miniszterrel az Európai Bíróság döntését. A NAIH javaslata szerint úgy kellene a törvényt módosítani, hogy konkrétan meg kellene határozni, milyen bűncselekményekkel összefüggésben szabad a metaadatokat tárolni, illetve a hatóságoknak továbbítani. A NAIH külön kiemeli az Európai Bíróság azon megállapítását, hogy gyakorlatilag többségében olyan személyek kommunikációjának metaadatait tárolják az irányelv (és így az Eht.) alapján, akik semmilyen módon nem állnak kapcsolatban súlyos bűncselekmények elkövetésével. Tehát hiányzik a célhoz kötöttség elve, ami a magyar Alkotmánybíróság gyakorlata szerint is alapvető követelménye a személyes adatok kezelésének – mutatott rá a hatóság. Péterfalvi Attila NAIH-elnök azt is felveti az ajánlásban, hogy az általános adatmegőrzési kötelezettség helyett inkább a büntetőügyek felderítésekor külön engedélyhez kötött titkos információgyűjtés (amibe a lehallgatás is beletartozik) szabályait kellene kiegészíteni az adatmegőrzésre vonatkozó szabályokkal.
A NAIH elnöke arra is kitért a Seszták Miklósnak írt levélben, hogy az Eht. külön szabályozza a számlázási célú adatmegőrzést, amely az adatoknak némileg korlátozottabb körére vonatkozik, viszont hosszabb ideig tart. Az eredmény pedig a bűnüldözési célú adatmegőrzéssel azonos: a hatóságok előzetes bírói kontroll nélkül hozzáférhetnek a szolgáltatók által tárolt adatokhoz. Péterfalvi felhívta a figyelmet a Telekom azon vitatható gyakorlatára is, melyre 2012-ben derült fény: a cég számviteli bizonylatmegőrzési kötelezettségének teljesítése céljából olyan adatokat őrzött meg, amelyeket egyébként a bűnüldöző hatóságok igényelhetnek nyomozáshoz. Az ilyen hívásforgalmi adatokat a hatóságok valamikor több évre visszamenőleg is kérik, és ha a szolgáltató nem adja ki, akkor a büntetőeljárási törvény alapján rendbírságot szabnak ki – írta a NAIH elnöke a Telekom belső adatvédelmi felelősének 2012-es jelentése alapján.
Érdeklődtünk a NAIH-nál, hogy milyen választ kaptak a javaslatukra a minisztériumból. Seszták Miklós rövidre zárta a kérdést válaszlevelében azzal, hogy az irányelv érvénytelensége nem jelenti azt, hogy a tagállamok ne tarthatnának fenn ilyen szabályozást – ennek a lehetőségét egy korábbi 2002-es
irányelv továbbra is megengedi.
Ugyanakkor több EU-jogász is Seszták Miklóssal ellentétes állásponton van, méghozzá azért, mert alapvető jogokról van szó: részletes fejtegetést erről angolul
itt lehet például olvasni.
Akik rögtön kapcsoltak: a svéd szolgáltatók és az angol parlament
Úgy tűnik tehát, hogy az Országgyűlés magától nem fog törvényt módosítani, és az Alkotmánybíróság is megtalálta eddig a lehetőséget, hogy ne kelljen az üggyel foglalkoznia. Érdemes azonban egy rövid kitekintést tenni, hogy miként reagáltak más tagállamok az Európai Bíróság döntésére. A svéd és az angol példa a legérdekesebb, leginkább azért, mert homlokegyenest ellenkező attitűdről árulkodnak.
Igaz a határidő után, de utóbb Svédország is átültette az adatmegőrzési irányelvet, tehát az vonatkozik a svéd szolgáltatókra is – akik azonban az irányelv érvénytelenségét kimondó luxembourgi döntés után egyből közölték az illetékes hatóságokkal, hogy ezután
nem fogják tárolni a metaadatokat, sőt, amiket addig tároltak, rögtön törlik. Mikor később a hatóságok válaszul felszólítást küldtek, akkor pedig a szolgáltatók az
Európai Bizottsághoz fordultak panasszal, hogy indítson eljárást Svédország ellen, amiért semmibe veszi az Európai Bíróság döntését. Az egyik szolgáltató és a hatóság közt per is indult egy svéd bíróság előtt, ami jelenleg
előzetes döntéshozatalra vár az Európai Bíróság asztalán.
Ehhez képest Angliában a jogalkotó gyorsan észbe kapott: pár hónappal az irányelv megsemmisítése után sürgős eljárásban elfogadott egy
törvényt a parlament, amely lehetővé tette, hogy a belügyminiszter saját mérlegelési jogkörében eljárva konkrét ügyekben kikérjen adatokat a távközlési szolgáltatóktól. A törvényt épp a napokban
kaszálta el a High Court, mert ellentétes az EU-joggal; de a parlament kapott kilenc hónap türelmi időt, hogy megfelelő adatvédelmi garanciákkal kiegészítse a szabályozást.
Nálunk viszont úgy tűnik, senki számára nem ilyen égető az ügy: az Alkotmánybíróság nem akar dönteni, a parlamentnek valamiért épp ez nem fontos, az alapjogi biztos hivatalból aztán nem megy az AB-hez, és a NAIH is beérte az illetékes miniszter egyszeri noszogatásával. Legalább a TASZ másodfokon folytatja a pereskedést – kérdés, hogy lesz-e foganatja.