Regionális autópálya-hatalommá fejlődött Magyarország
Magyarország mögött Lengyelország, Ausztria, Csehország, és még Horvátország is.
Február elsején lép életbe a végleges útdíjrendszer – közölte az NFM. A módosított rendeletnek köszönhetően több szakasz ingyenessé vált, illetve egyes matricák jelentősen több helyen jogosítanak majd autópálya használatra. A felesleges matricákat március 15-ig váltják vissza.
Megjelent és február elsejével hatályba lép az e-matricás útdíjszedési rendszer végleges kereteit rögzítő rendeletmódosítás – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) csütörtökön. A kormány.hu honlapon olvasható közleményben kiemelték: a januárban bevezetett megyei matricák a továbbiakban nem a megyehatár előtti utolsó, hanem a megyehatár utáni első csomópontig lesznek érvényesek.
Az M1 autópálya Fejér megyei és az M7 autópálya Veszprém megyei szakaszai így februártól mindkét, hálózati szempontból szomszédos megyére érvényes matricával is teljes hosszban használhatóak. A Bács-Kiskun megyei matricával igénybe vehető hálózat 40 kilométerrel, 85 százalékkal, a Borsod, Csongrád, Hajdú-Bihar, Heves megyei matricával igénybe vehető hálózat 25-30 kilométerrel, 40 százalékkal nő. A kiterjesztésnek köszönhetően a Fejér megyei matricával elérhető lesz Tatabánya, a Pest megyeivel Hatvan, a csongrádival Kiskunfélegyháza, a hajdú-biharival Nyíregyháza és Tiszaújváros. A miniszteri rendelet melléklete tételesen felsorolja az egyes megyei matricákkal használható gyorsforgalmi szakaszokat. A táblázat az érvényességi határokat a csomópontok nevével, számával és szelvényszámával is megjelöli.
Díjmentessé válik a dunaújvárosi és szekszárdi hidak használata. Az M8 autóút Pentele- és az M9 autópálya Szent László-hidat tartalmazó szakaszaira a továbbiakban tehát nem kell egyetlen matrica sem. Ingyenesen lesz elérhető Budapest felől a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér is az M4-es mintegy 900 méteres szakaszán. Az M86 autóút szombathelyi és az M9 kaposvári szakaszai esetében a díjszedést a csatlakozó gyorsfogalmi kapcsolatok megépítéséig felfüggesztik.
A feleslegessé váló e-matricák – például a meg is szűnő Vas megyei – március 15-éig a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) ügyfélszolgálati irodáiban, postai úton és az útdíjfizetési szolgáltató által lehetővé tett más módokon is visszaválthatóak. Mivel az ügyfélszolgálatok jellemzően gyorsforgalmi úton közelíthetőek meg, személyes ügyintézés esetén a megyei jogosultság a visszaváltás napján a nap végéig érvényben marad.
Az átmeneti rendelkezések értelmében azok az autósok, akik januárban jogosultság nélkül közlekedtek díjköteles szakaszokon, nemcsak a pótdíj alól mentesülnek, hanem az egyéb esetekben kötelező, 1470 forintos szolgáltatási díjat sem kell megfizetniük, ha legkésőbb február végéig éves országos vagy megyei matricát vesznek. A kormányzat a nagycsaládosok és a mozgásukban korlátozottak számára utólagos kompenzációt biztosít. A jogszabályi keretek törvénymódosítást is igénylő kialakítása áprilisra várható, addig az érintettek D2 matricákat válthatnak – közölte az NFM.
A négy vagy több gyermek után családi pótlékban részesülő vagy mozgáskorlátozott parkolási igazolvánnyal rendelkező autósok a D2 és D1 kategóriák díjai közti különbséget igényelhetik majd vissza a járási hivatalokban. A kedvezménnyel a tervek szerint a mozgásukban korlátozottakkal egy háztartásban élő családtagok, például gyermek esetében a szülő is élhetnek.
A végleges előírásokhoz igazított térképek elérhetőek lesznek a megszokott felületeken, a www.kormany.hu, a www.nemzetiutdij.hu, a www.kkk.gov.hu és awww.utinform.hu oldalakon.