Tartalmát tekintve kompakt, átgondolt kötetet tarthatunk a kezünkben, mely szerkezetileg világosan kiemeli azokat a főbb irányvonalakat, melyek mentén a cigányság helyzetének újragondolását elképzelik. Szó esik a roma fiatalok különböző rétegeiről, az őket összefogó olyan előremutató szervezetekről, mint pl. a Romaversitas, mely a cigány diplomásképzést, a felelős értelmiségi romák kinevelését tartja szem előtt, de találunk hosszas értekezéseket a roma oktatás mikéntjéről is, nem elhallgatva a kérdés nehézségeit, árnyoldalait, problémáit sem.
A kötet végén található, úgynevezett „kiemelkedőkkel” készített interjúk résztvevői megkapó őszinteséggel vallanak a roma értelmiségi lét felé vezető göröngyös útjukról, vagy akár jelenük nehézségeiről, a „két csoport közé szorulva”-lét harcairól, esetleg lehetőségeiről.
Mindenképp a tanulmányok javára kell írnunk azt az elfogadó és több nézőpont megvizsgálására képes hangvételt, melyben szerzőik alapos kutatásaikat elénk tárják, s nem elfelejtendő továbbá az innovatív szemléletmód, mely nemcsak jelenlegi álláspontokat összegez, hanem további fejlődési lehetőségek után kutatva bátran tesz fel kérdéseket is.