Jubileumi turnéval érkeznek a német tökfejek!
Legendás power metal zenekar érkezik Budapestre, hogy fennállásának 40. évét ünnepelje, méghozzá a Beast in Black társaságában.
Az egyházzene reprezentálja igazán a kortárs magyar zeneszerzést az európai színtéren - állítja Selmeczi György zeneszerző, aki már 10 esztendeje foglalkozik a témával, és 2013-ban háromrészes sorozatot valósít meg Rómában az általa alapított Auris Társulat közreműködésével.
A Római Magyar Akadémia és az Auris Társulat kortárs magyar egyházzenéből tervez bemutató-sorozatot, amely a szakmai találkozásokra is alkalmat teremt az egyházzene olasz és magyar művelői és szakértői között - mondta el az MTI-nek Selmeczi György. Véleménye szerint a magyar egyházzenei alkotások összessége felér az európai kortárs zene minőségével és mennyiségével is. Ismertsége kiterjed a kontinensre, de elismertsége itthon kevéssé érvényesül.
Három egyenként három eseményből álló rendezvényről van szó, amely jól integrálható a tervezett olasz-magyar kulturális év eseménysorozatába – részletezte a zeneszerző. Péntek este hangzik el a „súlyponti” koncert, szombatonként kerül sor egy-egy nemzetközi konferenciára, beleértve a kottakiadás és forgalmazás kérdéseit, kotta- és hanglemez-bemutatóval egybekötve. Vasárnap délelőtt olyan liturgikus mű szólal meg, amely beilleszthető a miserendbe.
„Közhelyszámba megy, hogy az olasz-magyar kulturális kapcsolatok történeti alapjait az egyházi-vallási kultúra különböző dimenziói határozzák meg. Bár a 20. század második felének politikai-ideológiai diktatúrája befolyásolta a természetes zenetörténeti folyamatokat, de a magyar zeneszerzők többsége mégis a nyugat-európai gondolkodással haladt együtt” – hangoztatta Selmeczi György.
Példátlan zenetörténeti jelenségről van szó – hangsúlyozta –, a megújulást a világhírű magyar kóruskultúra fogadókészsége segítette, hiszen a repertoár megújításában volt érdekelt. Létrejött egy nagy terjedelmű repertórium, amely az ezredforduló egyik legjelentékenyebb magyar szellemi teljesítménye. Műfaja változatos a miséktől, oratóriumoktól, kantátáktól a motettákig, a legváltozatosabb kisformákig ível, liturgikus és liturgián kívüli igényeket is figyelembe véve.
Fontosnak nevezte, hogy a magyar művészeti promóció ne csak Japán, Kína, Korea és az Egyesült Államok nagy koncerttermeiben képviselje a magyar zeneszerzést, hanem visszataláljon természetes közegébe, az európai egyházzenei gyakorlatba. Három reprezentatív énekegyüttes (MR Énekkar, Ars Nova énekegyüttes, Debreceni Kodály Kórus) vállalta a részvételt Csemiczky Miklós, Szokolay Sándor, Megyeri Krisztina, Vajda János, Orbán György, Kovács Zoltán, Gyöngyösi Levente, Kocsár Miklós, Selmeczi György, Soproni József, Zombola Péter és mások műveinek előadásában.