Hogyan indult pilótakarriered és a kapcsolatod a Malévvel?
Sajnos nem tudom azt mondani, hogy már zsenge gyerekkoromban is csak az eget bámultam és már akkor elhatároztam, hogy pilóta leszek. Egészen sokáig, másodikos, vagy harmadikos gimnazista koromig fogalmam sem volt, hogy mi is akarok lenni. Emocionális úton indult az egész; amikor kollégiumban laktam, a kolesz felé tartottam az utcán és az egyik ablakban megpillantottam egy Malév-naptárat, amin volt egy kép. Nem igazán fénykép, hanem egy nagyon jó minőségű rajz volt inkább: egy pilótát ábrázolt, aki sapkában, napszemüvegben, egyenruhában ült a TU154-es kabinjában, a kezét a kormányon pihentette és nagyon magabiztosan nézett maga elé. És akkor azt mondtam, hogy na, én is ilyen akarok lenni, onnantól kezdve pedig mindent úgy csináltam, hogy ebbe az irányba terelődjön az életem. Még a szolnoki katonai repülőképző főiskola előképző táborát is bevállaltam, holott tudtam, hogy nem akarok katona lenni, de úgy gondoltam, hogy a Malévhez kerüléshez a repülési gyakorlat plusz előnyt jelenthet. Békéscsabán nyolc hét alatt eljutottam az egyedül repülésig, tehát már volt múltam. Így jelentkeztem az Aktyubinszki egyetemre, ahol a Malév-pilótákat képezték ki. Ez négy és fél évet jelentett Kazahsztánban, Moszkvától olyan messze keletre, mint Pesthez Moszkva. Olyan körülmények is voltak, de persze így 25 év elteltével nyilván csak a szép emlékek maradtak meg. Hazatérve honosítással, illetve típustanfolyammal '86 december elsejétől dolgozom a Malévnál. Illetve dolgoztam azt leszámítva, hogy 94-től kihagytam majdnem két évet – ez a 26. évem.
Ekkor mi történt?
Egy ultrakönnyű ukrán repülővel leestünk egy barátommal. Ő sajnos meghalt. Én túléltem, viszont a gerincemen és a fejemen kívül minden csontom összetört. Amikor hét hét után kikerültem az intenzívről és azt mondtam az orvosoknak, hogy nem az a cél, hogy újra megtanuljak járni, hanem hogy újra repülőgépet vezessek – akkor a fejemet simogatták, hogy „úgy látszik nem csak a teste sérült, hanem az agya is”. Levágták a lábam, eltört a bal bokám, a bal sípcsontomhoz csatlakozó rész ki is esett – a reptéren másnap megtalálták, de hát akkor már a kutya játszott vele –, a medencecsontom, mind a két csuklóm, jobb kéz, jobb kar. A könyökömet úgy törtem össze, hogy a doki azt mondta, soha nem fogom tudni megtenni azt a mozdulatot, amellyel a kulcsot elfordítjuk a zárban, mert úgy tört el a csont. Aztán amikor levették a gipszet és mutattam neki, hogy nézze csak doktor úr, megy. Elvittek vagy négy röntgenre, az orvosom pedig azt mondta, hogy a röntgen alapján ezt nem csinálhatnám meg.
Sikerült újra pilótának állni?
Sok-sok szerencsével, kitartással és segítséggel '97-re sikerült visszakapnom az utasszállító repülőgépre az engedélyt és újra repülhettem pilótaként. Fokker 70-esen kezdtem repülni, ott szereztem meg a kapitányi képzést és ezen a típuson több, mint 3000 órát repültem kapitányként. A Fokker 70-esen lettem oktató is, és 2007-ben mentem át a Boeing-re kapitányként. '97 óta tehát – egy motorbalesetnyi megszakítással – egyfolytában repülök, végig a Malévnél, és úgy terveztem, hogy innen is megyek majd nyugdíjba. Nagyon szerettük a Malévot és nagyon szeretjük még most is. Mindent megtettünk volna és meg is teszünk, hogy valamilyen magyar, nemzeti légitársaság megalakuljon. Ha pedig megalakul, akkor a segítségére legyünk.
Hogyan ért a hír, hogy leállt a Malév?
Február 2-án még dupla utat repültem. Este hazajöttem, reggel a feleségem ment dolgozni én pedig bekapcsoltam a tévét, hogy megnézzem a híreket és ott szembesültem a ténnyel, hogy a Malév törölte az összes járatát. Innentől kezdve telefon jobbra-balra, mindezt reggel fél 7-kor; te is hallottad, mi történt, mit tudsz? Volt olyan kollégám, aki reggel még a szolgálatvezetőnél jelentkezett az útra, felvette a navigációt, elindult a géphez, majd menet közben visszahívták. Gondolj bele, min mentek keresztül. Aztán jöttek a telefonok, hogy aki tud, azonnal menjen ki a reptérre, mert 10 órakor be fogják zárni az öltözőket és a szolgálatvezetői helységet, utána pedig már többet nem lehet majd odamenni. Tehát reggel 10-ig mindent el kellett vinni.
Vissza is kellett vinni a gépeket Írországba.
Igen, még aznap az összes Boeinget, ami hadra fogható volt, ki kellett repülni Shannonba. Senki nem vállalta a feladatot. 14 gép volt, vagyis 28 ember kellett és nem volt egy sem, aki jelentkezett volna. Aztán a délutáni tájékoztatón elmondták, hogy ha nem visszük vissza őket, akkor napi 140 ezer dollár/gép kötbért kell fizetni, ráadásul a januári fizetésünk is veszélybe kerül. Mivel még mindig Malév-dolgozók voltunk, nem nagyon mondhattunk nemet, nem ez volt a keménykedés ideje. Nekem is szóltak, amikor pedig kimentünk a reptérre, a gépek ott álltak egymás mellett két sorban egymás mögött – szörnyű volt. Felmentünk a gépre, egyetlen egy tankolókocsi volt, ami tankolt. Nagyon hosszú idő telt el és ahogy szálltunk fel, rettenetesen nehéz volt. Amikor aztán leszálltunk, begurultunk egymás mögé szorosan, szinte az egyik gép orra a másik farkához ért, annyira közel állították őket. Végül ki kellett tölteni és aláírni egy papírt, majd leszálltunk, körbejártuk még egyszer a repülőt és itt volt a vége. Sokkal nehezebb volt, mint amennyire gondoltam. Sokkal nehezebb.
Lehetett előre sejteni, hogy a légitársaság komoly anyagi gondjai miatt elkerülhetetlen a Malév vége?
Ha tisztán az agyammal gondolkodom, akkor volt rá reális esélye, hogy meg fogják szüntetni. Az elmúlt időkben a légitársaság olyan irgalmatlan nagy adósságot halmozott fel és tolt maga előtt, hogy ha valami hirtelen csoda folytán mondjuk a bevételének 10%-át nyereségként hozta volna, akkor is több tíz évig kellett volna fizetnie, hogy lenullázza magát. És a 10 százalék nem kevés, úgy gondolom. Így, hogy becsődöltetik a Malévot, a sok teher is elúszik. Egy másik légitársaságot elindítva – volt már erre példa Európában: a Swiss Air, az Alitalia és a görögöknél az Olimpic Airways – akár menthető lett volna.
Hogyan működik egy ilyen gyors újraindulás?
Az említett társaságok úgy csinálták, hogy amikor már közel álltak már a csődhöz, irgalmatlan nagy háttérmunkával elkezdték szervezni az új légitársaságot. Aztán amikor az megvolt, akkor este 11-kor bejelentették, hogy megszűnt a Swiss Air, reggel 4-kér pedig elindult a Swiss. Tehát néhány óra volt csupán a leállás, a dolgozókat pedig nyilván átmentették. Sajnos ez a fajta háttérmunka itt Magyarországon úgy tűnik, nem igazán történt meg. Én akkor azt mondtam, hogy a becsődöléstől kezdve napról napra nem lineárisan, hanem exponenciálisan csökken az esélye annak, hogy egy új nemzeti légitársaság jó kondíciókkal el tudjon indulni. Az utasokra, illetve az útvonalakra a többi légitársaság azonnal ráugrott. Láthattuk, ahogy a Wizzair, a Ryanair, az összes nagyobb légitársaság, a Lufthansa is, növelte kapacitását és járatszámát: elviszik a Malév-utasokat.