A kereszténydemokrácia történelmi küldetése abban állt a huszadik század második felében, hogy megteremtse Európában a szabadság és jólét korszakának feltételeit. E missziónak maradéktalanul eleget is tett. Ma Európa népei – különösen a szerencsésebbnek tartott nyugatiak – a történelemben példátlan módon nem ismerik a nélkülözést és az egzisztenciális bizonytalanságot. Az uniós polgárok túlnyomó többsége ma szabadon utazhat és vállalhat munkát Békéscsabától Calais-ig.
A kereszténydemokrácia történelmi erejét mi sem mutatja jobban, mint az a hatás, amit egyetlen érdemi riválisára, az európai szociáldemokráciára gyakorolt.
A világháború utáni újraindulás marxista, radikális szociáldemokráciája az évtizedek során fokozatosan vált mérsékeltté, belakva az általa jóléti államnak átnevezett szociális piacgazdaságot. Az ötvenes években még élesen integrációellenes érzelmek a hetvenes-nyolcvanas években fokozatosan szelídültek meg, majd váltak az európai együttműködést támogató hangokká.
Kétségtelenül úgy tűnik azonban, hogy a kereszténydemokrácia saját történelmi sikerének áldozatává vált. Csakúgy, mint az euroatlanti integrációs szervezetek vagy éppen a szociális piacgazdaság és a szociáldemokrácia, az európai kereszténydemokrácia is küldetési válsággal küzd. Céljait – nemcsak aktuális, de történelmi céljait is – elérte, és érzi, hogy jövőbeni szerepe nem kárhoztathatja csak az elért eredmények megőrzésére.
Ennek az új célnak a megtalálása dönti el, hogy a kereszténydemokraták a második világháború utáni Európa epizodistái vagy főszereplői lesznek. Tanácstalanságuk a romló választási eredményekben és politikai pozíciókban jelenik meg.
A megújulás tehát a kereszténydemokrácia létérdeke.
Még akkor is, ha ezúttal – sokak számára szokatlanul – ez a megújulás nem Nyugatról, hanem Közép-Európából érkezik.
A szerző a területfejlesztésért és az uniós források felhasználásáért felelős miniszter
(Nyitókép: Földházi Árpád / Mandiner)