A helyzet tehát bonyolult. Mindenesetre Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a legutóbbi kormányinfón azt mondta,
noha a brüsszeli igényeknek nem volt jogalapjuk, a magyar fél teljesítette a feltételeket, sőt „sok esetben túl is teljesítettük őket”.
.Így nagyjából egy hónap múlva tudunk számlákat küldeni Brüsszelnek, s a remények szerint ki is fogják fizetni – vetítette előre Gulyás. Egyértelműsítette: nem a helyreállítási alapból, hanem a hétéves költségvetés kondicionalitási eljárással nem érintett részéből hívnának így le pénzeket.
Jelenleg is érkeznek források a kifutó előző költségvetési ciklusból, amit egyáltalán nem érint a mostani, a jogállamiság hiányára hivatkozva indított jogi hercehurca. Sőt, a korlátozások nem érintik a közös agrárpolitikából jövő mezőgazdasági és vidékfejlesztési támogatásokat sem, amelyek pályázati úton és területi alapon is érkezhetnek a tagállamokba. Továbbá bizonyos felzárkózási támogatásoknál és a területfejlesztés esetében sincs akadálya pályázatok kiírásának – ami el is kezdődött.
Mindezekből az következik, hogy bár a politikai kommunikáció terén olykor egyenesen a pénzcsapok elzárásáról van szó, a kép korántsem ennyire borús. Persze nem is rózsás. Magyarország pozícióját például az RRF-kifizetések tekintetében az is árnyalja, hogy még öt olyan tagállam van, amely az előfinanszírozásból sem részesült, vagyis a kifizetések amúgy is eléggé döcögnek.
Mit lép az Európai Parlament?
A szupermérföldkövek és jogállamisági feltételek között az utóbbi időszakban épp az igazságügyi csomag elfogadásáról lehetett a legtöbbet hallani. Varga Judit április végén Didier Reynders jogérvényesülésért felelős biztossal tárgyalt, illetve kötött részleges megállapodást. A bírói érdekérvényesítést is érintő, a Soros-szervezetek által az utolsó pillanatig kritizált jogszabály-módosításokat ennek megfelelően
az EB előzetesen jóváhagyta, ám belengette, hogy a június elsején hatályba lépő változások alkalmazását azért még figyelemmel kísérné.