2. Békés Márton abban határozta meg a jelenlegi politika tétjét, hogy korszak lesz-e a rendszerből. A korszak stílusegység, kulturális légkör és viszonylagos béke. Igen, béke is. Az első világháború négy és a második világháború hat évét azért nem korszaknak tartjuk, hanem korfordulónak, mert korszakot csak viszonylag békés – tehát konfliktusos, de egyensúlyát nem elvesztő – politika képes teremteni. A stílusegység általában az utókor illúziója, ezzel most nem kell foglalkoznunk. Jól néznénk ki, ha ilyen részletekbe bocsátkoznánk, hiszen történeti megismerésünk utólagos: „Minerva baglya csak a szürkület beálltával kezdi röptét.” Most politikáról beszélünk, a politika pedig nem bagolyszárnyakon lebeg.
3. Lánczi András, aki a politikai tudáselmélet legmeghatározóbb hazai képviselője, azt állítja, hogy a politikai döntéshez szükséges tudás, amely szinte testi valóságként jelenik meg a színen, szükségszerűen elkülönül a szélesebb összefüggések áttekintéséhez szükséges iskolázottabb tudástól, mely utóbbi leginkább a döntés közegének átlátását segítheti. Ezért nem ugyanaz a személy a döntéshozó és a tanácsadó, hiszen egy ilyen filozófuskirályság és „perszonálunió” korunkban a politikát és a metapolitikát is csak megbénítaná. Jobb, ha az hozza meg a döntést, aki jelenlétének szabad hordozójaként képes vállára venni a döntés súlyát is. És jobb az is, ha az ad tanácsot, aki tud. A szoft politika értelmezésem szerint az utóbbit jelenti. Nem a taktikai, hanem a stratégiai tényezőt.
Persze van valami lesajnáló abban a fogalomban, hogy szoft politika. Azt hiszem, a szoft pornóhoz hasonlóan ez is azt jelenti, hogy nem mozgósítanak minden tartalékot – valamit visszatartanak, és nem minden életenergia vesz részt az erők összeütközésében. Heidegger, aki a jelenségre a metapolitika fogalmát használja, ezt úgy fejezi ki, hogy a politikának is kell hogy legyen valami „takargatnivalója”, valami, ami még a kimondott szavak mélyén is csendben marad. Ezt a szemantikai homályt, ezt a metapolitikai mezőt tekintem a szoft politika terének, amely bizonyos tekintetben szélesebb, mint a politika mozgástere. Maradva a szexuális áthallásoknál: a politikai nemzés éppúgy, mint a költői nemzés, szemantikai félhomályban történik. A szoft politika ezért nem puhább, mint a politika, csupán kifinomultabb. Semmi köze az értelmiségiek azon szokásához, hogy keserűnek neveznek minden gyümölcsöt, amit nem érnek el.
A Google, a Facebook és a Netflix nemcsak a profitot idegenítik el, de a politikai öntudatot is”