Amikor megkérdeztem Tamás Gáspár Miklóst, hogy szerinte mi egy baloldali legsürgősebb feladata a 2010-es évek Budapestjén, azonnal, gondolkodás nélkül rávágta: „Tessék elmenni a Szépművészeti Múzeumba megnézni a Rembrandt és tanítványai kiállítást.” Mivel valószínűleg furcsán néztem rá, nyomatékosította is az álláspontját: „Nem mondhatunk le a legmagasabbakról. Ha már a jelen haldoklik, legalább éljen a múlt.” Konzervatívként nagy elégtétellel fogadtam ezt a mondatot, de vitára ingerelt. TGM viszont határozottan elutasította azt a, megvallom, kissé zsurnalisztikus ellenvetést, hogy elitista hozzáállás lenne Rembrandtban látni a baloldal reményét, de így utólag annyit még hadd legyen szabad mondanom erről, hogy igazából nem is elitizmusnak tartom ezt, hanem szellemi dandyzmusnak. Mármost az elitizmusban és a dandyzmusban az a közös, hogy mindkettő a távolság pátoszát teremti meg az ügy és a cselekvő szubjektum között. Távolságot képez a társadalom és ama titok, idegenség és lidérces, messze fény között, amit valamikor a – tömegkultúra által azóta alaposan megtiport – egyéniség jelentett. Az elitizmus így tehát a politikában teremti meg azt a távolságot, amit a dandyzmus a stílusban hoz létre.
A szoft politika ezért nem puhább, mint a politika, csupán kifinomultabb”
Miért írom mindezt? G. Fodor Gábor nemrég feltette a kérdést, hogy kell-e nekünk szoft politika. Más szóval: akarjuk-e a távolságot? Továbbá szükségünk van-e kulturális hegemóniára, közvetett hatalomra, és érdemes-e törekednünk arra, amit Helmut Schelsky a jelentéstermelők osztályuralmának nevez? A politikában gyanakvás övezi ezeket a kérdéseket, hiszen a politika feladata nem a kultúra irányítása – erre nem is képes –, hanem valami egészen más. A jobboldal szerint a politika célja az öntudatos és büszke közösségek védelme a mindent elárasztó egyformasággal szemben. A baloldal szerint viszont azért kell politizálni, hogy az egyenlőség mindenkinek ugyanazt jelentse, és ezáltal mindenhol érvényesüljön. Láthatjuk, hogy ha a G. Fodor Gábor által használt fogalompárt alkalmazzuk, a baloldal jobban vonzódik a szoft politikához, a jobboldal pedig a feltartóztató, védelmező hard politikában hisz.
Általában is igaz, hogy a progresszív baloldal több figyelmet fordít a kulturális hatalomra, mint a jobboldal. Erről szól 1968 mítosza és Antonio Gramsci legendája is, ha pedig nem a baloldalról, hanem a progresszív liberális elitekről lenne szó, idevehetnénk a Netflixet, a Facebookot és a Google-t is. Amikor Schelsky a jelentéstermelők és jelentésközvetítők osztályhatalmáról írt, ezek a hatalmi gócpontok még nem léteztek. Az eredeti felhalmozás és a centralizáció még nem kezdődött meg a virtuális térben. Olyannyira nem, hogy ma ismert formájában még az internet sem létezett. Schelsky mégis már jó előre rátapintott a lényegre, amikor azt írta, hogy nem csak a munka felett gyakorolt osztályuralom valósul meg bizonyos termelőeszközök birtoklásán keresztül, ugyanez a helyzet a nyelvvel is. A nyelv fölötti kontrollt is a jelentéstermelők osztályuralma, pontosabban az újfajta termelőeszközök birtoklása teszi lehetővé. Ilyen termelőeszköz a Google, a Facebook és a Netflix is. Nemcsak a profitot idegenítik el, de a politikai öntudatot is.
Igen, a magyar jobboldal politikailag erős. Viszont már a 2018 körüli, kultúrharcról szóló viták is arról tanúskodtak, hogy politikai erejének történelmi léptékben is példátlan növekedése egy pillanatra sem oszlatta el a kulturális hatalommal kapcsolatos komplexusait. „Lejt a pálya”, „együtt kell élnünk a posztkommunista struktúrákkal” vagy épp „azért van szükség kultúrharcra, hogy lecsapoljuk a mocsarat, és véget érjen a pangás” – ilyesmiket lehetett hallani akkor, amikor a vita a tetőpontjára hágott. Ezt a vitát most nem érintem részletesen. Elmúlt. Szívesebben foglalkozom azokkal a gondolatokkal, amelyek ma érvényesek, és még holnap is azok lesznek. A témánkkal kapcsolatban ezért három elemzési keretet mutatok be.