Az Európai Parlament néppárti magyar képviselőcsoportjának egykori sajtófőnökeként hogyan értékeli azt a huzavonát, ami már jó ideje tart az uniós támogatásokkal kapcsolatban?
A 2010-es kormányváltás után elképesztő támadássorozat vette kezdetét hazánkkal szemben. Nehéz elfelejteni azokat az éveket. A választáson megszégyenülő magyar baloldal és a kormányzati inkompetenciáját pótcselekvésként a közép- európai tagállamok rugdosásában kiélő európai baloldal képtelen állításokkal szórta tele az európai sajtót és közvéleményt, olyan állításokkal, hogy Magyarországon tombol a rasszizmus, a zsidóság fizikai veszélynek van kitéve, vagy hogy betiltották a sajtót. Ezek tizenkét éve rendre megjelennek az európai médiában, s aki nem él Magyarországon, azt gondolhatja, hogy ha ezt komoly lapok és komoly politikusok mondják, akkor úgy is van. A 2010-ben indult európai baloldali rágalmakból azóta is egy hamis Magyarország-kép épül nyugaton.
Azóta lezajlott négy választás, és mindegyiket a Fidesz nyerte.
Kérdezhetné is egy átlag európai polgár: hogyan tarthatnak demokratikus választásokat ebben a diktatúrában, és hogyan állíthatná retorziók nélkül egy ellenzéki képviselő, hogy a hazájában elnyomás van? Ezek az ellentmondások persze az európai és a magyar baloldalt sem szokták érdekelni. A magyar baloldali politikusok, miután elmondják Európában, hogy Magyarországon tombol a diktatúra, és a hazánknak járó források megvonását kérik, hazatérnek, és megosztanak egy képet a családi balatoni fagyizásról. Ez a mi diktatúránk, igazi hungarikum! A szisztematikus baloldali lejáratókampány, a torz Magyarország-kép miatt a mai viták túlnyúlnak a konkrét jogi kérdéseken. Pedig nincs még egy olyan tagállam, amelynek a jogrendszerét ilyen mélységben világította volna át az Európai Bizottság. Politikai nyomás van az uniós intézményeken, s az EB a saját maga által támasztott politikai célokat is érvényesíteni akarja. Ezért hiába állapodunk meg konkrét jogi kérdésekben, s zárunk le ügyeket hétről hétre, politikai okokból újabb és újabb kérések merülnek fel. A kormány eddig is és ezután is gyorsan és konstruktívan reagál a felvetésekre. Bízunk benne, hogy hamarosan lezárható a folyamat.
Nyilván az sem lendíti előre az ügyet, hogy a kormány az orosz–ukrán háború kapcsán is szembemegy az európai fősodorral.
Minden tagállamnak szuverén joga, milyen álláspontot képvisel ebben a konfliktusban. De azt látjuk, hogy az Európai Unió újabb és újabb határokat lép át, s valós kockázat a konfliktus kiszélesedése. Emellett további 120 ezer okunk van a háború mihamarabbi lezárására: a kárpátaljai magyarság megóvása. Ezért sem támogatjuk a fegyverszállítást. A háborút megsínyli Európa gazdasága, emiatt jelentős átrendeződés is bekövetkezhet a politikai rendszerekben. A második világháború óta először a reálbérek tartós csökkenése tapasztalható több országban, az EU versenyképessége és munkaerőpiaca recseg-ropog, és akkor a rekordszintű európai államadósságról még nem is beszéltünk. A magyar kormány az egyetlen Európában, amely a realista álláspontot képviseli a háború kapcsán.
A Nyugat miért nem úgy látja a helyzetet, ahogy a magyar kormány?
Először is, a világ többsége, benne a legnagyobb gazdaságú országok, mint Kína vagy India, békepárti. Tehát az álláspontunkkal nem a kisebbséghez, hanem a többséghez tartozunk. Sajnálatos, hogy a realizmus, a hosszú távú érdekek figyelembevétele és a józan ész eltűnt a mai európai uniós döntések mögül. A sikeres uniós–orosz gazdasági kapcsolódás, a kölcsönösen előnyös függőségen alapuló kereskedelmi kapcsolatok tették lehetővé a hidegháború lezárását, a békés együttélést és a kölcsönös fejlődést, ezáltal a demokratizálódást. Ez hullik most darabokra. Azoknak a háborúpárti politikusoknak, akik a múlt évszázad baloldali politikáját méltatják, érdemes volna felidézni, hogy az milyen álláspontot képviselt a Szovjetunióval való együttélés kérdésében. Willy Brandt, a Német Szövetségi Köztársaság kancellárja a hidegháború egyik legfeszültebb időszakában hirdette meg a nyitást a keleti blokk, elsősorban a Szovjetunió felé. Akkor, amikor Németországot a szovjet hadsereg megszállás alatt tartotta, s több millió katona állt bevetésre készen a harmadik világháború kitörése esetére. A német szociáldemokraták úgy gondolták, úgy kerülhetnek el egy katonai konfliktust, úgy nyerhetik meg a békét, ha közben a szovjeteket is érdekeltté teszik és érdekeltként tartják a békés együttélésben. Ebben az időszakban épültek ki az első nyugatra tartó olaj- és gázvezetékek. A mostani helyzet veszélye nem csak a rövid távú eszkaláció. Ha a szankciókkal Oroszországot teljesen leválasztjuk Európa többi részéről, akkor azok a kölcsönös gazdasági előnyök, amelyek az oroszokat érdekeltté teszik az EU-val való békés gazdasági együttműködésben, hosszú távon is ellehetetlenülnek. Akkor majd megint csak az elrettentés és a háborús verseny marad. A békés együttélésre való esély így nemcsak rövid, hanem hosszú távon is elvész. A jövőbeli háborúk esélye tehát sokkal nagyobb lesz, mint ötven éve bármikor. Ezért mondjuk el újra és újra, hogy azonnali tűzszünetre, békére és józan megközelítésre van szükség.
A háború megterhelte a regionális együttműködéseket is, például a V4-es szövetséget. Hogyan lehet újra egységes ez a régió?
A globális hatalmi struktúra jelentős átalakulása zajlik. A transzatlanti közösség számára tragikus fejlemény, hogy Oroszország leválik az európai gazdaságról, és összeboronáljuk Kínával. Ez egyrészről óriási veszteség, másrészről egy új blokkosodás időszakát jelenti. Közben Európában egy, az USA által támogatott új geopolitikai erőközpont formálódik a lengyel–ukrán–balti térségben, s ez bizonyosan megmarad a háború után is. A V4- országok sikeres érdekérvényesítésre voltak képesek az európai színtéren, s érdekeik alapvetően megegyeznek, így ebben az együttműködésben továbbra is jelentős potenciál van.