Más kérdés, hogy ebben az ellenérzésben jóval inkább a nagybirtokosok s az egyházi elit jól felfogott „osztályérdeke” munkált, mint bármiféle nosztalgia az európai típusú, „despotikus” társadalmi berendezkedés iránt. Az amerikai „antidemokraták”, akiket nemkülönben túlzásra hajlamos ellenfeleik monarchista törekvésekkel vádoltak, hatalmi pozícióikat féltették Jeffersonék politikájától.
Az elnyomás, babonák, kiváltságok világával szakító s az egyén szabadságára, erényre és igazságosságra épülő köztársaság megteremtését célzó „amerikai kísérlet” helyességében viszont alapjában ők sem kételkedtek. „Létre tudja-e hozni az emberi faj magasabb rendű változatát, összeegyeztethető-e egyáltalán ennek kialakulásával? Az amerikai társadalomnak erre és nem kevesebbre volt szüksége a teljes sikerhez” – fogalmazza meg Adams e kísérlet tétjét.
Eszmetörténeti közhely, hogy
van különbség, méghozzá nem is csekély, angolszász és „kontinentális” konzervativizmus között.
konzervativizmus között.Nagyon leegyszerűsítve a dolgot azt mondhatnánk, hogy előbbi az egyénből indul ki, és jellemzően a „szabadság” áll gondolkodása fókuszában, utóbbi pedig a közösségre épít, s olyasféle fogalmakat helyez előtérbe, mint a „nemzeti érdek”. A gyakorlatban ez a különbség egyre inkább elhomályosul. Azzal párhuzamosan, hogy Amerika mentálisan és kulturálisan magába olvasztja az európai társadalmakat, az európai jobboldal – még az a része is, amely egyébként harciasan „szuverenistának” vallja magát – jellegzetesen amerikai ízű szlogeneket, hangvételt, stílust vesz át. Ez persze még nem olyan jelentős dolog. Problematikusabb az a naiv felfogás, ami automatikus eszme- és érdekazonosságot feltételez a republikánusokkal csupán azért, mert ők is a politikai spektrum jobboldalára sorolják magukat.