Veszprémy László Bernát interjúja a Mandiner hetilapban
Robert McKee 1941-ben született Detroitban. Nemzetközi hírű forgatókönyvíró. Történetmesélési kurzusát több mint százezren teljesítették, közülük több mint 70 Oscar-, 250 Emmy- és WGA-díjas szakember került ki. Robert McKee legismertebb tanítványai: A Gyűrűk Ura forgatókönyvírója és rendezője, Peter Jackson; Akiva Goldsman, az Egy csodálatos elme forgatókönyvírója; Andrew Stanton, a Wall-E rendezője; Paul Haggis, a Millió dolláros bébi és a Casino Royale forgatókönyvírója. Emellett számos színész, mint például Kirk Douglas, Julia Roberts, Meg Ryan és John Cleese, a Monty Python oszlopos tagja is részt vett a kurzusain. Budapestre a Mathias Corvinus Collegium meghívására érkezett.
Ön a napokban Budapestre érkezett, műhelyfoglalkozásokat tartott az MCC szervezésében, és megnézett néhány magyar filmet, például az Örök telet és a Félvilágot. Mit gondol róluk?
Nagyon tetszettek. A Saul fiát ismerem az Oscar-díj miatt. Mindig igyekszem megnézni az összes nemzetközi filmet, amit Oscar-díjra jelölnek, próbálom követni, mi történik a világban. Az Örök tél erős volt.
Fel is tettem a kérdést magamnak: miért nem láttam ezeket a filmeket a New York-i mozikban?
Miért nem jutottak el az Egyesült Államokba? A Testről és lélekről is fantasztikus volt. Szerelem egy húsfeldolgozó üzemben! Érdekes, ezek a filmek mind fájdalmas körülmények között született szerelmi történetek, kivéve a Saul fiát, ami egy apa szeretetéről szól a fia iránt.
Mit gondol a mai filmekről?
Több szempontból sem túl jók. Többnyire szuperhősös akciófilmek, speciális effektekkel. Arisztotelész egy helyütt rangsorolja a fontos dolgokat egy előadásban, ezek sorrendben: történet, karakter, jelentés, párbeszéd, zene és hatodikként látványosság. Arisztotelész szerint a látvány a legkevésbé kreatív, a legkevésbé fontos elem, csak pénzbe kerül. Ma viszont az a hangsúlyosabb, minden más másodlagos.
A mozifilmekben a cselekmény klisés, a karakterek elnagyoltak,
a figurák nem fejlődnek, a legfontosabb a látvány. Márpedig az egyetlen eredeti művész a filmben az író, és nem a rendező. Az író a semmiből indul ki, ő teremti meg a világot, írja meg a történetet, építi fel a karaktereket. Mindenki más csak az író eredeti művét értelmezi. A színész és a rendező is. De a mai filmkészítésben a rendező diszponál a pénz felett, ő van a hierarchia csúcsán. Így hát ahogy a sorozatokkal megnyílt a hosszú történetmesélés lehetősége, az összes jó író kivándorolt Hollywoodból, és átment a streaminghez.