Nem tudom, olvassa-e még valaki manapság Thomas Mann könyveit. A 20. századi világirodalom egyik óriása mintha lekerült volna a napirendről. Legalábbis ez az érzésem, noha nem állnak rendelkezésemre erre vonatkozó statisztikák.
Annak idején, huszonéves koromban volt egy időszak, amikor a nevezett szerző jó néhány művét elolvastam. Sok mindent nem értettem belőlük, de honnan is értettem volna. Irodalmi alkotások megértése nem jön csak úgy a semmiből. Az nem úgy van, hogy a tanár néni vagy a tanár bácsi feladja a leckét, hogy az osztály lesz szíves elolvasni a Tonio Krögert vagy a Halál Velencében-t, az osztály pedig elolvassa, és majd jól megérti. Egy gimnazista nem sok mindent érthet az említett művekből, de egy huszonéves ifjonc sem.
Az utóbbi időben azt veszem észre, hogy jóformán csak újraolvasok, nagyon ritkán veszek a kezembe olyan könyveket, amiket korábban még nem olvastam. Így került a kezembe újra A varázshegy is. A történetre nyilván emlékeztem, egy-két jelenetre is homályosan.
De ez nem jelent semmit. Mert egy könyv legbelső lényege egyáltalán nem ez. Egyre inkább úgy érzem, hogy az úgynevezett cselekmény szinte alig számít valamit, majdhogynem lényegtelen. A cselekmény csupán váz, tartószerkezet, egy megformált edény, amelyet a szerző valami rejtélyes anyaggal tölt fel.
Erről a rejtélyes anyagról nem sokat tudunk, pedig éppen ez adja egy irodalmi alkotás esszenciáját.
Minden értékelhető irodalmi szövegben van valami titok, valami olyasmi, ami a szavak és a mondatok mögött rejtőzik. Ehhez a titokhoz mégis csak a szavakon keresztül vagyunk képesek eljutni. Az írás végső célja messze túlmutat az irodalmon, a cél a betűtengeren túli, ismeretlen világban van. Csak akkor olvasunk el valóban egy könyvet, ha érzékeljük benne és általa ezt a világot.
Már amennyiben persze olyan könyvről van szó, ami képes is elvezetni oda az olvasót. Ha egy könyv nem képes erre, nem is érdemes vele huzamosabb ideig foglalkozni. A sarokba kell vágni húsz oldal után, ahogy mondani szokás.
A varázshegyet újraolvasva sok mindent észrevettem, amit annak idején még biztosan nem vettem észre.
Leginkább Thomas Mann – hogy is mondjam – démonikus iróniáját,