SZDSZ-puccs fuccs – harminckét éve kezdődött a taxisblokád

2022. október 25. 14:18

Az 1990. októberi taxisblokáddal – benne a Szabad Demokraták Szövetsége és Göncz Árpád köztársasági elnök dicstelen szerepével – veszélybe került a még épp csak megteremtődő demokratikus jogrend. Az akció felszámolásához hozzájárult a lakosság nemzeti kormány melletti kiállása is.

2022. október 25. 14:18
null
Joó István
Joó István

A Mandiner hetilap IV. évfolyama 42. számában megjelent cikk kibővített online változata

Fél évvel az első szabad választás után, 1990. október 25-étől 28-áig a fuvarozók a 65 százalékos, előre be nem jelentett üzemanyagár-emelés miatt megbénították az országot. A helyzet puccsal, polgárháborúval, politikai vissza­rendeződéssel, a válság mélyülésével fenyegetett.

Válság persze eleve volt. A választás előtt 800 millió dollárnyi betétet vontak ki külföldi befektetők. Az 1990-es irdatlan költségvetési hiány, az eladósodás, a rablóprivatizáció, a megmaradt nagyvállalatok csődje, az elbocsátási hullám, a tulajdonjog rendezetlensége, a magánszektor hiánya, a volt szocialista blokk országaival befagyott külgazdasági kapcsolatok is megtették a hatásukat. A május végén hivatalba lépő, a Magyar Demokrata Fórum, a Független Kisgazdapárt és a Kereszténydemokrata Néppárt alkotta kormány már egy hónap után arra kényszerült, hogy megszorítócsomagot vezessen be a pénzügyi egyensúly javítására, a nemzetközi hitelpiacok bizalmának megőrzésére.

Az MDF-szervezésű kormánypárti tüntetés egyes résztvevői a Rooselvelt téren, részlet a Népszava 1990. október 29-ei számából <br> Fotó: Arcanum/Népszava 1990. október 29-ei száma
Az MDF-szervezésű kormánypárti tüntetés egyes résztvevői a Rooselvelt téren, részlet a Népszava 1990. október 29-ei számából
Fotó: Arcanum/Népszava 1990. október 29-ei száma

De hogy a taxisok országos – bejelentetlen tüntetésnél messze több – zsarolóakciójának közvetlen előzményeire térjünk: augusztustól nem jött kőolaj az oroszoktól, az öbölháború miatt pedig a kétszeresére szöktek a világpiaci olajárak. Mivel október második felére alig kilenc napra elegendő üzemanyag-tartalék maradt az országban, 21-én, vasárnap Antall József miniszterelnök és kormánya 65 százalékos áremelésről döntött. Október 23-án, kedden, a forradalom és szabadságharc parlamenti megünneplése után a kormányfő kórházba vonult, hogy eltávolítsák egy nyirokcsomóját. A kormányhatározatot úgy jelentették be csütörtök délután, hogy aznap éjfélkor hatályba is léptették. A sietséggel az volt a cél, hogy a bejelentés után ne legyen idő az olajtartalék gyors felvásárlására a régi áron.

A drasztikus üzemanyagár-emelés és az intézkedés bevezetési módja miatt csütörtök este taxisok százai vonultak a Hősök terére, majd a Kossuth térre. Ezután villámgyorsan terjedtek az összezárt járművekből, feltorlaszolt köztéri vaspadokból („barikádokból”) álló közlekedési akadályok. A szervezettséget erősítette, hogy a szabad demokrata kézbe kerülő főváros vállalata, a BKV a taxisok rendelkezésére bocsátotta kézi adó-vevő rendszerének egyik frekvenciáját, ami által a húszezres taxisréteg tüntetői korlátlanul kapcsolatot tarthattak egymással.

Október 26-a, péntek reggelre kiteljesedett az országra és lakosságára törvénytelenül ráerőszakolt blokád, nagyvárosi bevezetőutakat, Budapest hídjait, főutak stratégiai pontjait, határátkelőket torlaszoltak el taxisok és más fuvarozók járművei, a közlekedés és vele az ország működése, közellátása leállt. A taxisok a benzináremelés visszavonását követelték. A kormány mindvégig kitartott amellett, hogy csak kompenzációról lehet szó, a megállapodást a torlaszok eltávolításához kötötte.

A három-négy napos káosz során a legnagyobb ellenzéki párt, az SZDSZ dicstelen szerepet játszott, hiszen a bűncselekményként megvalósuló blokádot létrehozó és kormányzsaroló fuvarozók mellé állt, arra hívva fel minden szabad demokrata szervezetet, hogy támogassa a tiltakozómozgalmat. Kis János pártelnök és Pető Iván frakcióvezető pénteki rendkívüli sajtótájékoztatóján arról is beszélt, hogy a politikailag megbukott, alkalmatlan kormány helyébe másik kell.

A szintén SZDSZ-es Göncz Árpád a kormány pénteki kérésére sem volt hajlandó a nemzet egységét kifejezve köznyugalomra inteni, illetve felszólítani a taxisokat a törvényes rend helyreállítására. Barna Sándor budapesti rendőrfőkapitány Göncz Árpád vonzásában, Horváth Balázs belügyminiszter erélytelensége miatt nem intézkedett akkor, amikor még meg lehetett volna előzni a blokád kiteljesedését. Barna hamar ki is jelentette, hogy nem lenne hajlandó végrehajtani rendőri fellépésre (oszlatásra) irányuló parancsot. Amikor pedig a kormány elszánta magát a blokádoló autók elszállítására, a köztársasági elnök honvédségi főparancsnoki minőségében megtiltotta, hogy ez katonai műszaki eszközök rendelkezésre bocsátásával megtörténhessen. Holott amint azt később a Sólyom László vezette Alkotmánybíróság megerősítette, békeidőben a választott kormány – a honvédelmi miniszteren keresztül – irányítja a hadsereget.

A blokád alatt riasztóan megmutatkozott, hogy a posztkommunista médiatúlsúly mekkora kárt okozhat.

Akkoriban még egyetlen kormányközeli orgánum sem volt. Médiumként csak az állami televízió, illetve rádió létezett, de az MDF–SZDSZ-paktum leágazásaként Göncz Árpád jelöltjei irányították őket. Hankiss Elemér tévéelnök tette is a dolgát: még szeptemberben letiltotta Antall József nyilatkozatát, amelyben a kormányfő az őszintén feltárt nehéz helyzet megoldásához a társadalom bizalmát kérte. Hankiss a blokád beálltakor a barikádokat járta, és bár tudnia kellett róla, füle botját sem mozdította a taxisok szövetsége ama nyilatkozatára, hogy egyeztető tárgyalásokra csak a köztévé élő közvetítése mellett hajlandó a kormánnyal. Ez akkor az anarchia állandósulását szolgálta. Intézkedése híján egy partizánakcióval Pálfy G. István, az 1-es csatorna Híradója és A hét főszerkesztője kijárta, hogy egy összebarkácsolt kábel-közvetítőrendszerrel létrejöhessen a közvetítés. Így péntek délután elindulhattak az egyeztetések, s a lakosság megismerhette az álláspontokat. Más kérdés, hogy a kormány és a taxisszervezet már küszöbönálló megegyezését Göncz szétzúzta azzal, hogy a taxisok eredeti követelésével azonosulva péntek késő esti nyilatkozatában felszólította a kormányt az üzemanyagár-emelés felfüggesztésére.

Szombaton az Ifjúsági Demokrata Fórum a taxisok gyűrűjén áthatolva a Kossuth téren demonstrációt tartott, amelyhez járókelők százai csatlakoztak. A tüntetőket üdvözlő Gyarmati Dezső MDF-es képviselő a kamerákba mondta, hogy másnapra az MDF nagyszabású megmozdulást tervez. Vasárnap három órakor több tízezres budapesti tiltakozás mutatta meg, hogy a lakosság nagy többsége nem vevő a taxisok és a mögöttük álló politikai erők gerjesztette felfordulásra. A blokád ellentüntetését Lezsák Sándor vezette egy hangosítótölcsérrel. A Margit hídon annak ellenére átmentek, hogy a pesti hídfőnél vasrudakkal felfegyverkezett blokádolók néztek velük farkasszemet. „Nem lesz puccs!”, „Antall marad!” – skandálták. A tömeg hosszabban időzött a Roosevelt téri volt tervhivatali székházépületnél, ahol az érdekegyeztetés folyt.

Még aznap megkezdődött a blokád felbomlása, az érdek­egyeztetés sikerrel zárult, megállapodtak a megemelt üzemanyagár 12 forintos csökkentéséről és az árak majdani liberalizálásáról. Antall vasárnap esti pizsamás interjúja a kórházból még inkább a rendpártiságot erősítette a lakosságban. Az egyik ellentüntetéses tábla szövege – „SZDSZ puccs fuccs” – tehát beigazolódott. Ráadásul ezzel az SZDSZ – az őszi önkormányzati választáson kezdődő – előrenyomulása lendületét vesztette; nyugalmasabb politikai klíma köszöntött be 1991-re.

Figyelemre méltó különben, hogy az 1993 körül hangsúlyozottan nemzeti irányt vevő Fiatal Demokraták Szövetsége vezetőségi szinten nem vett részt a szabaddemokraták taxisblokádot támogató aknamunkájában. Sőt, Orbán Viktor elnökségi tag 1990. október 26-án mosonmagyaróvári beszédében kijelentette: „Aki ma az utcai megoldás mellett van, az akaratlanul is a demokratikus intézmények ellen van.” Ez lehetett talán az első kitapintható repedés a két párt szövetségében.

+

Boross Péter (a taxisblokád idején polgári titkosszolgálatokért felelős miniszter, majd belügyminiszter, Antall József halála után a ciklus végéig miniszterelnök):

„A taxisblokád egy rövid lefolyású dráma volt, amire senki se készült, se a kivitelezők, se az elszenvedők, más kérdés, hogy a kormányellenes erők, főleg az SZDSZ, azonnal rácsatlakozott a spontán akcióra. Nem volt titkosszolgálati szál, ezt mint korabeli titkosszolgálatokért felelős miniszter is mondom, aki aztán pár hónap múlva – Antall József óhajára – Horváth Balázst váltottam a belügyi tárca élén… Meg kell hagyni, a liberálissá átvedlett posztkommunista média rendkívül ellenséges volt a kormánnyal szemben, amit jól példáz, hogy miként tálalták a nagy, MDF-es ellentüntetés – ami nagyon sokat jelentett a végkifejlet szempontjából – egy kicsiny mozzanatát. Amikor a Parlament elé vonult a tömeg, Horváth Balázs kihajolt az Országház vastagfalú ablakán, hogy a kormányt köszöntő demonstrálókat integetve üdvözölje. Ott voltam a teremben, emlékszem, gesztusához némi segítségre is volt szükség, fölemelték, hogy látsszon lentről. Erre a sajtóban az futott körbe, hogy Horváth Balázs majd kiesett az ablakon, olyan részeg volt… De mondom, maga a blokád egy spontán reakció volt attól a rétegtől, amely arról értesült, hogy azonnal 65 százalékkal drágább lesz fő működési költsége, az üzemanyag. A baj azzal kezdődött, hogy az esemény gyorsan átváltott bűncselekménybe a közutak lezárásával. Barna Sándor budapesti rendőrfőkapitányt behívták Göncz Árpádhoz, aki azt mondta neki ukázként, csak semmi erőszak. Göncz vagy nem tudott korlátozott államfői jogairól, vagy nem akart tudni, mindenesetre a rendőrség bambaságra ítélve nézte végig az országos rendbontást. Göncz a hadsereg főparancsnoka volt, nem pedig vezetője, de még azt is megakadályozta, hogy a katonaság ideiglenes hidat létesítsen az elfoglaltak helyébe a Dunán. A taxisblokád tágabb összefüggése persze az volt, hogy az Antall-kormány külső kényszernek kellett hogy engedjen, ott volt például az utolsó állampárti kormánytól megörökölt 22 milliárd dolláros adósság, vele szemben a 7-800 milliós devizatartalék. És hát persze az uralmi helyzet abból is adódó ingatagsága, hogy Gorbacsov megígértette az amerikai elnökkel, hogy Magyarországon nem lesz radikális a rendszerváltozás menete.”

Bégány Attila (Fidesz-alapító, majd az Ifjúsági Demokrata Fórum első elnöke, utóbb, 2013-17 között a XV. kerületi Kormányhivatal vezetője):

„Az IDF nagy dobása volt, hogy '90 október 27-én elsőként tartott demonstrációt a taxisblokád ellen, és miután ez bekerült  a tévéhíradásokba, nagyban inspirálta a másnapi hatalmas MDF-es tömegmegmozdulást. Szervezetünk "SzDSz puccs fuccs" táblával indult a kormányt támogató gigatüntetésre, ami méltán tekinthető a mai Békemenetek előfutárának. Mi egyébként már az MDF-SzDSz paktumban is a nem kívánatos amerikai befolyást láttuk az SzDSz túlzott helyzetbe hozatalával. Nem csodálkoztunk hát, hogy a korabeli taxisok fenyegető akciójához az SzDSz és a paktum által köztársasági elnökké emelkedett Göncz Árpád intravénasan adta az erőt és a segítséget. Mondom, az akkori amerikai nagykövetségnek, egyáltalán az amerikai birodalomépítési törekvésnek elképesztő befolyása volt már akkor magyar belpolitikára.  Nincs ez másképp ma sem, sőt, a beavatkozás ma már leplezetlen. Láthattuk például az ellenzéknek juttatott irdatlan nagyságú kampánypénzek botrányából, láthatjuk a jelenlegi nagykövet ténykedéséből, mennyire támogatnák most is a nemzeti erők leváltását Magyarországon.”

 

Pálfy G. István (újságíró, televíziós, az MTV korabeli egyes csatornáján a Híradó és a Hét korabeli főszerkesztője, később egyetemi tanár):

A kérdéses napokban egy fontos körülmény, hogy Antall József miniszterelnök közvetlenül a taxisblokád előtt került kórházba. Az ő akkori szerepének hiánya a konfliktus kezelésében eléggé meghatározó, bár végül óriási jelentősége volt a társadalom megnyugtatásában, hogy Feledy Péternek adott legendás pizsamás interjújában egyáltalán nem magas lóról beszél, hanem a társadalommal való teljes egyetértés, azonosulás jegyében. Meggyőződésem, hogy ha mély, sokrétű módon, történészi igénnyel dolgoznák fel ezt az eseménysort, abból kiderülne, hogy a modernkori magyar társadalom egyik kulcsmozzanatáról beszélhetünk. Bárkinek szívesen állok rendelkezésére, aki ebben az ügyben az igazságot keresi. Ezért tettem az engem megkereső Mandinernek is említést – mint médiavonatkozásban kortanú – a ’90. szeptemberi Antall-interjú letiltásáról és arról, hogy milyen körülmények, ellenszél közepette kerülhetett sor a taxisok és a kormány közötti tárgyalás megindítására. Mégis, az eseményekben a modern demokrácia ébredezett: volt sztrájk, voltak demonstrációk, a bűncselekménybe torkolló utat fölváltotta a tárgyalásos út, melynek következtében nem égett föl végül az ország! Persze ebben annak is szerepe lehetett, hogy megvoltak azok a felelős személyek, akik tudták a történelmi köteleségüket.

Kónya Imre (az akkori vezető kormánypárt, az MDF frakcióvezetője, Antall halála után belügyminiszter):

„Legyen világos: nem az SZDSZ szervezte meg a taxisblokádot. De tény, hogy a blokádot kihasználva megpróbálta a törvényes kormányt megbuktatni és a hatalmat megszerezni.  Céljai megvalósítására a köztársasági elnököt is felhasználta. Számomra ez óriási csalódás volt. Örültem, hogy a Magyar Köztársaság első elnöke egy ’56-os hős, nem pedig Pozsgay Imre, aki minden pozitív tulajdonsága ellenére mégis csak egy kommunista funkcionárius volt. A blokád első napján teljes bizalommal arra kértem az elnököt, hogy a hat párt frakcióvezetőjét hívja össze, mire a válasza az volt, hogy: „Ebben a forradalmi helyzetben? Majd bolondok lennének veletek leülni!” És elmulasztotta azt, amit egy krízishelyzetben a pártok felett álló köztársasági elnöknek meg kellett volna tennie. A Blokád című film hitelesen mutatja be az akkor történteket. Nem tör pálcát a taxisok felett, és hitelesen ábrázolja Göncz Árpádot is. Igaz, ez az ábrázolás nem azonos azzal, ami a korabeli sajtó ás a balliberális megmondóemberek nyomán a közvéleményben „Árpi bácsiról” kialakult. De Göncz Árpád filmbeli figurája a forgatókönyvíró, Köbli Norbert által áttanulmányozott jegyzőkönyvekből és visszaemlékezésekből, többek között Göncz Árpád visszaemlékezéseiből is leszűrhető tényeken alapul. Megerősíthetem: hiteles ábrázolás.

Nyitókép: MTI/Talum Attila

Összesen 218 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
gyaloggos
2022. október 26. 16:27
ROPPANT sajnálatos módon egyébként az a HORVÁTH a FRADIBA IS befurakodott !
Osztap Bender
2022. október 25. 18:17
A taxisblokádnak nevezett cécó (amit már átéltem cca. 40 évesen) teljesen érthető volt az akkori kormány meggondolatlan áremelése alapján. Aki autóval közlekedett, annak használatával végezte munkáját, az támogatta, még akkor is, ha sok kellemetlenséget okozott a közlekedésben. Én hallottam a rádióban, mikor Barna Sándor főkapitány nyilvánosan megtagadta az oszlatásra vonatkozó miniszteri parancsot. (szerintem igen helyesen, arra hivatkozva, hogy ez politikai kérdés, megoldása nem a rendőrség dolga) Az áremelés visszavonása, csökkentése helyreállította a viszonylagos békét. Járhattunk dolgozni, végezhettük munkánkat. A felháborodottak, a blokádozók többsége leszarta az szdszes uszító haramiákat és az államfőt, a miniszterelnököt, decis Balázst és a többieket. Rendet akart és megfizethető üzemanyag árakat. Bizony elvtársak, így történt a dolog
bajai
2022. október 25. 16:52
Az egész egy hazugság. Az emberek többsége szimpatizált a megmozdulással. A főbb utakat nem is a taxisok blokkolták, ezért helyesebb lenne az autósblokád elnevezés. A blokádokat általában egyetértőleg, egy rossz szó nélkül, a földutakon kerülték ki az emberek.
ato boldizsár
2022. október 25. 16:42
„Ebben a forradalmi helyzetben? Majd bolondok lennénk veletek leülni!” Kicsoda a királyi többes? És milyen alapon (az ostobaságon és a patkányságon túl..) Kár, hogy az ifjú demokrácia nem tudta ezt a helyzetet ott akkor, akut módon megfelelően kezelni.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!