A század első felének legnagyobbjaihoz hasonló bátorsággal használja a képi kifejezőeszközöket, a kreatív montázsokat, a fény-árnyék játékot, a profi főszereplők mellett amatőr mellékszereplőket alkalmaz, akik legtöbbször magukat alakítják. A velencei premier előtt maga ragasztja vissza a kultúrpolitikai nyomásra kivágott jeleneteket (toprongyos parasztok = rossz országimázs). Valóságábrázolásra való törekvésével, szociografikus érzékenységével és hihetetlenül erős atmoszférateremtésével az olasz neorealizmus előfutára lesz – ne feledjük, egy évvel a korszak alapművének, a Megszállottságnak a premierje előtt járunk –,
és a későbbi magyar filmes nemzedék példaképévé válik.
És lám, ugyanazok tiltják, akik dicsőítik a filmet néhány év különbséggel. Szőts István magyar filmes karrierje befejezetlen mondattá lesz, vagy, ahogy ő fogalmaz 1989-ben, amikor rehabilitáló szándékkal díszdoktorrá avatják a Színművészetin, „személyemben egy csonka, töredékes és torzó életművet tüntettek ma itt ki”.
Ecce homo: a vatikáni L’Osservatore Romano dicséri, az Actio Catholica újpogánynak tartja, és eltanácsolja a hívőket a film megtekintésétől. Goebbels nem engedélyezi a vetítését a Harmadik Birodalomban, túl katolikusnak találja. A nemzeti oldal eleinte kifogásolja, mert Szőts rossz fényben tünteti fel az egyszerű magyarokat, de a velencei siker után a zászlajára tűzi. A baloldal álnépiesnek és haladásellenesnek titulálja. A második világháború után az irodalmi alapot szolgáltató Nyirő József miatt és mert Mussolini Olaszországában díjazták, majdnem felkerül a fasiszta filmek jegyzékére, ami egyet jelentene a kópia megsemmisítésével.
Mindenesetre a film dobozba kerül. 1957-től vetítik újra, és maga a Népszabadság dicséri a film haladó szocializmusát. Komplett őrület. Ráadásul Szőts ekkor már – hiszen az 1956-os forradalom filmes megörökítésében is részt vett – Bécsben kezdett új életet menekültként.