Veczán Zoltán írása a Mandiner hetilapban
Debrecen határon túlra szakított testvérpárja, a mintegy kétszázezer lelket számláló Nagyvárad ad otthont a tágabb értelemben, vagyis a Partiummal együtt értett Erdély harmadik legnagyobb, csaknem ötvenezer fős városi magyar közösségének. Szent László monostoralapítása, a kiépülő székesegyház, Luxemburgi Zsigmond közbenjárására Európa harmadik búcsújáró helye, a református kollégium az egyházi élet gazdagságáról tanúskodik. A középkori városmag hiánya pedig a tatárjárás, a törökdúlás, tűzvészek, a világháború és a román nemzeti kommunizmus pusztításáról.
A város robusztus ipari központ is lett: a szesz- és a malomipar mellett a sörgyártás egyik fellegvára, közvilágítása több mint 200, villanyvilágítása és villamosai 112 évesek, s 175 éve kötik össze sínek az ország vasúthálózatával. Nagyvárad kulturális jelentősége szintúgy felbecsülhetetlen: a nulladik délkört hosszú ideig Vitéz János itteni csillagvizsgálója jelölte ki, a 17. században nyomda létesült, amelyben fontos biblianyomat született, a szecessziós paloták árnyékában pedig a Holnap Társaság – élén Ady Endrével és Juhász Gyulával – kísérletezett egy Budapesten kívüli, újító szemléletű közeggel.
Aztán jött az első világháború, a román megszállás, amely országlássá intézményesült,
noha a város lakossága ekkor még több mint kilencven százalékban magyar volt.
Az elsősorban a Ceaușescu-érára jellemző panelhonfoglalással, a lakosság mesterséges – főleg moldvai románokkal való – felduzzasztásával csak a hetvenes évekre fordult meg az arány: a rendszerváltáskor már csak a lakosság harmadát, a 2011-es népszámlálás szerint negyedét sem teszik ki a magyarok.
Talán éppen azért, mert elvesztette frontvárosi jellegét, a románok és a magyarok kapcsolatát nem jellemzi a mindennapos nyílt feszültség – mondja lapunknak Pászkán Zsolt politológus. Ellentétben például Marosvásárhellyel, Nagyváradon nem voltak pogromszerű összecsapások a rendszer bukásakor, s a rendszerváltozás utáni éveket is inkább a kicsinyeskedő, alkalmi jogfosztogatás jellemezte.
Magyar feliratokba már csak a város határában és a rettegett „magyar expanzió” olyan színterein ütközik az ember, mint például az OTP Bank fiókja vagy a Mol töltőállomása, az utcákról, utcatáblákról kihalt. Beszédes az a minuciózus hozzáállás, amellyel a városalapító Szent László király szobrához viszonyultak a román városvezetők: az alkotást nem engedték a főtéren felállítani –
itt Ferdinánd román király kapott helyet 2018-ban,