Rálépett Bukarest a külhoni magyar értelmiség és munkásosztály torkára – Erdélyi '56
A zsugorodó, örökös kompromisszumoktól is felőrölt, de azért még élő erdélyi magyarság sorsa csak minket, magyarokat érdekel. Senki mást.
Amire valójában szükségünk van, az az irgalom. Részvétre van szükségünk önmagunk és más létezők iránt.
Pár éve fedeztem fel a partifecske-költőfalat. Hajdúnánásról Debrecen felé tartva, ha a kicsiny falunál, Hajdúvidnél balra fordulunk, akkor a gyér forgalmú út mellett terebélyes homokfalat találunk, ahol rendszeresen partifecskék fészkelnek. Újabban gyurgyalagokat is észrevettem, e két faj gyakorta telepszik egymás mellé. Nézem és hallgatom őket, figyelem légi manővereiket, a gyurgyalagok színes tollazatát, hallgatom kedves hangjukat. Az a nem egészen mellékes tény sem zavar, hogy egyébként ez a költőfal a szeméttelep része, vagyis a madarak mellett, a fák között, körös-körül csupa szemét. Nyomok, a modern ember civilizációjának nyomai.
Egy lapp halász egyszer arra a kérdésre, hogy miért tiltakozik a folyóra építendő vízerőmű ellen, állítólag azt felelte, hogy azért, mert „ez a folyó része a lényemnek”. Számomra ez nem valamiféle pogány azonosulás. Inkább a létezésnek ennél szebben és találóbban nehezen megfogalmazható élménye, amit sokkal inkább megérezni, semmint elbeszélni lehet. A scrutoni ökofíliánál is több, noha az „arra hív fel, hogy szeressünk, ne pedig kihasználjunk”. Belemerülés a lét mélységébe, fokozott érzékenység, a „teljesség lélegzetvétele”, ahogyan Pilinszky mondaná. Olyan távlat, amely nem nélkülözi a részvétet. „Fel akarom fedezni és meg akarom segíteni a dolgokat, hogy ajándékképp visszakapjam tőlük önmagamat. Hogy élni segítsenek” – mondja a katolikus költő, s egyre inkább úgy érzem, az egyéni szabadság is valami ilyesmiből fakadhat.