Hazánk felhelyezése a nemzetközi vallásturisztikai térképre persze nem lesz egyszerű feladat. Miként a főtitkár fogalmaz, szakmai szempontból egy új termékről van szó, amit be kell vezetni a piacra. Segítséget jelenthet azonban, hogy az elmúlt évtizedben hazánkban háromezer templom, egyházi látogatóközpont és múzeum újulhatott meg, valamint több mint száz templom épült, amelyet élő közösségek vettek birtokukba. Ám most ezeket meg is szeretnénk mutatni a nagyvilágnak.
Kérdésünkre, hogy mennyire lesz komplikált feladat ezekkel az értékkincsekkel külföldi látogatókat csábítani hazánkba, Szontágh Szabolcs meglepő választ ad. Szerinte ugyanis könnyebben lehet őket megszólítani, mint a belföldi turistákat. Tapasztalata szerint ők nem elsősorban épületeket látnak egy út során, hanem élő közösségeket és történeteket ismernek meg. Az itt szerzett élmények megérintik és formálják őket: utazóként érkeznek, és zarándokként indulnak tovább. Az embereknek szükségük van kapaszkodókra, és keresik a világban elfoglalt helyüket, amiben a vallási turizmus nagy segítségükre lehet, mutat rá az egyébként református lelkészként is szolgáló turisztikai szakember.
A zászlóshajók közé tartoznak a debreceni Nagytemplom, a tihanyi apátság, Pannonhalma, a Dohány utcai zsinagóga vagy a Mátyás-templom”
Az idelátogató vendégek számára ráadásul vonzó lehet, hogy alapvetően kis ország vagyunk, azaz könnyen körbeutazhatják az értékkincseket, és közben igazán élő egyházakat és működő ökumenét fedezhetnek fel. Az egyházaknak pedig missziós lehetőség is a turizmus, nem pusztán kulturális kincseket, érdekes és szép helyeket mutathatnak be, hanem a náluk töltött idő során örök érvényű üzeneteiket is átadhatják az arra nyitott vendégeknek – azaz beszélhetnek Istenről.
S mivel éppen az egyházak képesek a leghitelesebb módon artikulálni a szakrális örökség jelentőségét, e téren sem szeretnék kivenni a lehetőségeket a kezükből. Szontágh egy katolikus plébános megfogalmazását idézi: „az egyházak az önmagán túlmutató állandóságot közvetítik”, ezt pedig, mint hozzáteszi, kizárólag ők képesek önazonos módon megtenni. Ehhez a mércéhez azonban fel kell nőni, figyelmeztet a főtitkár. A jövőben a kommunikációs platformok széles skáláját fogják felhasználni, az erre vonatkozó tervek már készen állnak.