A teljes ellenzéki oldal közös felelőssége, hogy ne újra egy megosztásra és gyűlöletkeltésre épülő országot építsen

Akik valóban rendszerváltást akarnak, azok megtalálják az együttműködés szükséges, kritikus mennyiségét és formáját.

Párbeszédnek, vitának csak akkor van értelme, ha a két fél elfogadja, hogy másként is lehet gondolkodni. Állunk elébe!
A választás napján pittyent a telefonom. Nem. Nem a DatAdat küldött újabb magyartalan sms-t. Az egyik felvilágosult, balos ismerősöm volt. „Csak úgy, a választásra való tekintettel” átküldte nekem a Nemzeti hip-hop című számot. Aki nem ismerné – volna ilyen? –: a Bëlga jó húszéves száma ez, melyben kifigurázza a népi-nemzeti kultúrát, ahogy mondanák, a magyarkodást. „Javarészt külföldi folyik a médiából / Nem ezért jöttünk ide Levédiából!” – rappelik.
Szó se róla, kultikus szám. Mi is sokat hallgattuk. A Mandiner elődlapja, az UFi szerkesztőségének nem hivatalos indulója volt ez a dal. Nevettünk azon, ahogy kifiguráznak bennünket. De az üzenetet küldő balos ismerős motivációja nem a nevettetés volt. Fricska. Csak úgy, a választás alkalmából. Bármi lesz is az eredmény, ti tudjátok, hogy hol a helyetek. Ti a mucsaiak vagytok, mi a nagybetűs progresszió. Ti az agymosottak vagytok, mi a szabadgondolkodók. Ti a maradiak vagytok, mi a haladók. Ti a Kelet vagytok, mi a Nyugat. Ti a falusiak vagytok, mi az urbánusok.
A 20. századi magyar történelmet és kultúrát végigkíséri a népi-urbánus vita. Az 1920-as években induló diskurzus egyik oldalán a magyar hagyományokat előtérbe helyező népiek, a másik oldalon a nemzetközi progressziót a zászlajukra tűző urbánusok. De a vita előzményei még korábbiak. Az 1911-ben megjelent, Szabadgondolat című progresszív folyóirat első, programadó számának kiáltványában is megjelenik a „buta vidék” felvilágosításának gondolata: „Mi a népet megfelelő, hasznos és termékeny ismeretek birtokába kívánjuk juttatni, hogy minél tisztábban lássa a maga helyzetét.”
Sőt, a Mucsa kifejezésünk még korábbi „találmány”. A Borsszem Jankó, a kiegyezés után induló politikai élclap szerzője alkotta meg: a Vidéki trombita című rovat „tudósított” egy nem létező helyszínről, Mucsáról, az elmaradott, de önérzetes magyar faluból. A Borsszem Jankó főleg a nagypolgári liberális értelmiség lapja volt, a mucsai történetek pedig a vidéki, hagyománytisztelő életet gúnyolták ki.