Hernádi Zsolt: „A múltkor is kérdezték, hogy mikor lesz már végre olcsó a benzin. Hát úgy tizenöt év múlva”
Támogatni kell az európai ipart, nem büntetni!
Győrffy Ákos írása a Mandiner hetilapban.
A 2014-ben elhunyt Borbély Szilárd műveinek összkiadása jelentős állomáshoz érkezett. A napokban ugyanis megjelent egy kötet, amelyet a szerző még 2013-ban állított össze, és ebben a formában még soha nem jelent meg. A Bukolikatájban című könyv versei annak idején megjelentek folyóiratokban, de így, egyben olvasni őket – a Borbély Szilárd által összerakott sorrendben – mégiscsak más.
Ez a költészet mindig mélyen érintett, már a kezdetektől. Harmadik kötetének, a Hosszú nap el című versgyűjteménynek 1993-as megjelenése óta így vagyok ezzel. Ez a régi könyve egyetlen hosszúvers, amelyben egy sebzett, depreszsziós és fokozhatatlanul érzékeny lélek beszél a szenvedés mély bugyraiból. Ebben az új könyvben ugyanez a hang beszél, sokszor álarcok mögött, mégis leplezetlenül. Utolsó, még életében megjelent könyve a Nincstelenek című regény volt, amely bizonyos értelemben önéletrajz, egy nyomasztó gyerekkor panorámaképe. A Bukolikatájban verseinek nagy része ugyanebben a környezetben „játszódik”, egy szatmári faluban. Néhol még a regény szereplői is feltűnnek, valamint számos helynév is ismerős lehet a Nincstelenekből. Az egész mégis más, radikálisan más. Borbély ezt a költői univerzumot elemelte a regény „rögvalóságából”, és mitikus térbe helyezte át. Alakjai egyszerre emberek és istenek, bár inkább istenek, akik emberként viselkednek. A görög és római mitológiából ismert alakok (Hermész, Dionüszosz, Mercurius, Ikarosz, Próteusz) bukkannak fel ebben a világban, és történetük mintegy ráíródik egy magyar falu lakóinak élettörténetére. A könyv alcíme Idÿllek, ami egyszerre provokatív és tragikus gesztus. Mert hogyan is lehetne idillekként értelmezni mindazt, amit ebben a könyvben olvasunk? Gyász, szenvedés, kilátástalanság itt az úr, a hatvanas-hetvenes évek Magyarországán, a diktatúra sötét égboltja alatt. Az idegösszeroppanástól szinte megnémult anya, a munkába és a céltalanságba beleroppant apa, a szorongó gyerek és a durva, cinikus falubeliek összképe minden, csak nem idillikus. Emellett hangsúlyosan jelen van annak a traumának az árnyéka is, amely érzésem szerint nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Borbély 2014-ben önkezével vessen véget az életének. Szülei 2000 karácsonyán rablógyilkosság áldozatai lettek. Édesanyját meggyilkolták, édesapja évekkel később halt bele maradandó sérüléseibe. Ez az élmény (vagy nem is tudom, minek nevezzem) itt is feltűnik a kötet talán legmegrendítőbb, Próteusz a pszichiátrián című versében.